Jump to content

Land Rovers för KS14


hellbeck

Recommended Posts

land rovers finns väl redan i kosovo?

Självklart vet jag inte hur det är nu, men för 3-4 år sedan (oj, är det så länge sedan) hade Swebat GW och Land Cruiser. MNMP-Coy hade några Land Rover Discovery i vanlig civil målning. Vid hemrotation såg man de Land Rover Defender som skulle till Afganistan på Swedint.

Link to comment
Share on other sites

För ett par månader sedan så hade B-Coy och NSE:t inga Land Rovers, bara GW och någon enstaka TLC (direktionsvagn).

MNPM körde TLC, GW och ett par utlandsreggade Land Rovers.

 

Det skulle kunna förekomma någon svensk Land Rover på MNB © HQ eller KFOR Main men det håller jag för osannolikt.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

För ett par månader sedan så hade B-Coy och NSE:t inga Land Rovers, bara GW och någon enstaka TLC (direktionsvagn).

MNPM körde TLC, GW och ett par utlandsreggade Land Rovers.

 

Det skulle kunna förekomma någon svensk Land Rover på MNB © HQ eller KFOR Main men det håller jag för osannolikt.

 

/Krook

 

Sommaren 2003 besökte jag Karlsborg. Såg där ca 5-10 st L-R 90/110 Defender med sv mil reg plåtar. Färgen var matt grönt. Såg ut att vara i officell förbandstjänst.... :)

Link to comment
Share on other sites

Källa?

 

I Afhanistan hade vi på NSE ett antal, kanske 5 LandRovers. Rätt OK men urusla vinterfordon. Kunden av 4WD är enligt min mening Toyota LandCruiser, som vi hade ett större antal av uppe i Mazar-e Sharif.

 

Tally Ho

 

//MG

Link to comment
Share on other sites

Den informationen jag fick från min blivande PC

så kommer 3st skplut framrycka i Sisu, sökplut i GW som vanligt och sedan en skplut i

Land rovers.

under Ks14

Hmm. Låter lite som overkill att jämt framrycka i Sisu.

Skulle tro att det blir i huvudsak GW, när ni väl är på plats.

Sisu används främst upp till Bifrost och för att förstärka vid ökad hotbild/brist på skydd.

Att ställa en "pansarbuss" framför klostret skulle nog skapa mer osäkerhet än säkerhet och Sisun är inte det smidigaste fordon att nyttja vid normal patrullvht.

 

Men vem är jag att tro, det kanske är fullt krig där nere under KS14?

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Källa?

 

I Afhanistan hade vi på NSE ett antal, kanske 5 LandRovers. Rätt OK men urusla vinterfordon. Kunden av 4WD är enligt min mening Toyota LandCruiser, som vi hade ett större antal av uppe i Mazar-e Sharif.

 

Tally Ho

 

//MG

 

MM Har hållit Defender jävligt högt sedan coltåldern. Vi har haft en L-R V8 110 från 1980-talet i familjen. Jäkligt nice traktor :baskerFN: Har varit en del i nordnorge för telemarksåkning och vandring. Har där kommit i samspråk med norska alpkorps/militärer när de varit på manöver. Defender är ju ett inslag i norska försvaret samt de engelska styrkor som övar i landet. Att de är dåliga på vintern har aldrig framkommit - på vilket sätt?!?! Jag är i och försig en motorhistorisk man som gillar äldre bilar. Visst Defendern har ju hängt med ett tag men hela tiden utvecklats...

G-wagen senare årsm är ju FÖR teknikspäckad för hård behandling anser jag... Please Försvarsmakten köp in några 100 defendrar innan det är försent!

Link to comment
Share on other sites

Källa?

Kunden av 4WD är enligt min mening Toyota LandCruiser, som vi hade ett större antal av uppe i Mazar-e Sharif.

 

Tally Ho

 

//MG

 

I´d rather push my Landy than drive a landcruiser :baskerFN:

Edited by imint
Link to comment
Share on other sites

Sommaren 2003 besökte jag Karlsborg. Såg där ca 5-10 st L-R 90/110 Defender med sv mil reg plåtar. Färgen var matt grönt. Såg ut att vara i officell förbandstjänst.... :baskerFN:

 

 

SSG i action i Saddam land. Tycker mig känna igen fordonet till höger i bilden..... :)

 

http://media.militaryphotos.net/photos/Allied_Sweden/c_ssg01

 

Så första försöket om det hela gick inte, så då får man ju dra fram de gamla bilderna när ingen blir intresserad....

 

:worthy:

Edited by Rokare
Link to comment
Share on other sites

Haha.... Defender komfortmässigt dålig som vinterbil. Kan bara hålla med. Det är ju framförallt den usla isoleringen i kombination med den ännu uslare värmen. Men det finns en ARCTIC varinat som egländarna kör med. Den är specialisolerad för norden. har själv ett extra värmeaggregat i min för att folk bakom första stolsraden (förarens) ska frys ihjäl vid längre resor. Längst bak lär det vara så in i helvete kallt, men där sitter jag sällan själv:)

 

I övrigt startar den glatt och villigt även vid sträng kyla. låsen till dörrarna sitter dock väldigt utsatt och fryser jäkligt lätt.

/martinator

Defender 110 CSW

 

EDTI: nu ändrar jag inte i textn för då blir rokares poäng meningslös, men jag ser nu mitt misstag...... jag menar för att folk INTE ska frysa ihjäl så klart...tror jag att jag menar.... Har i RoverLand läst om personer som fått lunginflamation av att sitta längst bak vid resor i norrland.

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Källa?

Kunden av 4WD är enligt min mening Toyota LandCruiser, som vi hade ett större antal av uppe i Mazar-e Sharif.

 

Tally Ho

 

//MG

 

I´d rather push my Landy than drive a landcruiser :baskerFN:

 

Oj så påhoppad man blev! Det jag menade med min kommentar om LR var att den var KALL innuti hela vägen från Mazar-e Sharif till Kabul samt att den flera gånger fick enorma kast med bakvagnen, trots diffspärr och ägg under gaspedalen. Men visst är den fältmässig och "combat"....:baskerFN:.

 

Efter att kört Toyota LC i fem månader uppe i norra Afghanistan så tycker jag ändå att den är helt överlägsen, med komfort, fjädring, värme mm...den är väl typ 20 år nyare i konstruktionen än LR så det är klart att det slår igenom...:Malaj:

 

I alla händelser, oavsett LR som säkert har sin plats, så borde man enligt min mening sluta köpa GW softskin o övergå till TLC.

 

*motoramatören"

 

Graham Hill, alias MG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Batterichefen, vad är dina erfarenheter av Toyotan? Vad har den för svagheter/styrkor?

 

/What

Jag svarar:

+Driftsäkerhet, framkomlighet och komfort (i förhållande till många andra bilar i klassen)

- Rostkänslighet, Lull-lull som kan gå sönder och på vissa modeller motorstyrka.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Toy8:an har (det här är svårt för mig att säga som LandRover-ägare men...) kraftigare drivlina, med fler splines på utgående och drivaxlar. Detta medför att man inte lika lätt drar av dem. Nu finns det även förstärkta varianter till defendern, även dessa med fler splines, men det är just extra och inte standrad. Ibland kan man även tycka att Defendern från fabrik har en lite för svag motor i förhållande till bilens vikt. Även detta fixas enkelt med en liten chipstrimning för ca 5 papp. Tyvärr även det extragrej.

 

Martinator

med extra värmeaggregat för att hålla eventuella baksätespassagerar vid liv. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
I alla händelser, oavsett LR som säkert har sin plats, så borde man enligt min mening sluta köpa GW softskin o övergå till TLC.

 

*motoramatören"

 

Graham Hill, alias MG

Vad jag förstår får japan inte sälja krigsmatriel, så sverige fick fixa loss TLC från FN:s fordons förråd i Gibraltar.

 

Jag håller med dig om TLC istället för GW!!

Men tydligen går de inte att köpa pga byråkrati från ww2.

 

Inköparna hade ringt upp Japanerna och frågat vilket diagnosutrustning som skulle behövas...

Diagnos utrustning? svarade de förvånat, Ehh, en testmejsel räcker, blev svaret. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...