kite Posted February 6, 2006 Report Share Posted February 6, 2006 Hej Gjorde värnplikten på I14 i Gävle för en massa år sedan. Under vår vinterövning skadade jag hörseln (ett pansarskott vid överfall, utan hörselskydd). Vid muck gjorde jag hörseltestet och fick besked/bekräftelse på att jag hade nersatt hörsel och tinnitus. Gjorde aldrig de uppföljnings tester som de ville att jag skulle göra eftersom jag hade hört att tinnitus ofta försvann med tiden. Ja, och nu har tiden gått, men tinnitusen är kvar. På senare tid har jag börjat må sämmre av den, och känner att det skulle vara sjyst med någon slags ersättning för besvären, vilket jag antagligen hade fått då om jag gjort fler tester osv. Åtmindstånde få hjälp med ev. behandling. Jag gjorde ett hörseltest härom veckan, och värdena var identiska med de jag fick vid muck. Vad tror ni? Är det bortkastat tid att komma och gnälla om en sån grej så här långt efter? Vig inryckningen hade jag 1.0 (fullgod hörsel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArreliuS Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Finns det dokumenterat så tycker jag att du ska gnälla på. Du har väl inget att förlora på det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kite Posted February 7, 2006 Author Report Share Posted February 7, 2006 Näe, jag har väl inte det antar jag... jo, det skulle ju vara min tid då oifs. Ska ta och ringa. Det är på tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 I och med att du testade hörseln direkt vid muck går det inte att påstå att skadan uppstod efteråt vilket annars är mycket populärt hos kronan. Precis samma situation som du hamnat i råkade våra mekaniker ut för, de åkte bakom en PV-pjäs och ingen kollade om det var klart bakåt innan det small. De hade vid första repövningen samtliga nedsatt hörsel och de flesta hade tinnitus. Trist nog hade de inte kollat hörseln vid muck och samtliga fick avslag på sina skadeståndsanspråk. Kronan ansåg att det var upp till de skadade att bevisa att de inte hade blivit skadade efter muck och det är ju inte det lättaste. Jag krossade en knoge med efterföljande känsel- och rörlighetsnedsättning på en repövning. När det efter ca ett år framgick att skadan var permanent ansökte jag om ersättning. Eftersom det fanns ett tydligt spår av journaler från akutbesöket via rehabilitering och sjukgymnastik så var det ganska lätt att övertyga skaderegleraren om att skadan uppstått under tjänsteutövning men de försökte i alla fall i början skylla på mig. I slutändan fick jag 1200 kr i ideell ersättning, det vill säga kronan hade inte gjort något som berättigade mig till ersättning men jag fick lite ändå eftersom de var så snälla. Under GU skadade jag ryggen och de besvären kom smygande efter ett tag men då fick jag tji eftersom jag inte kunde bevisa hur skadan hade uppkommit. Det räcker inte med att kunna göra troligt utan man måste ofta bevisa vilket vem som helst som har läst kausalitetsteori vet är omöjligt. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Hör av dig till Försäkringskassan (FK) (där du bor) och fråga efter typ Arbetsskadeenheten. Väl där lägger du fram ditt "problem". Att få en skada godkänd så här i efterhand kan vara lite knepigt, men långt ifrån omöjligt. Vad FK sedan gör är att ta ställning till om du råkade ut för något under vpl. Man borde redan tidigare ha sagt något om din hörselnedsätting. Det krävs dock oftast att man har fått minst 5 dB sänkning vid någon Hz-nivå (på nått öra). Tidigare har FK varit gnälliga med att godkänna tinnitus för att det egentligen inte går att mäta eller objektivt fastställa om man har tinnitus eller inte. Nåväl, vad du skulle behöva är en remiss till en audiologmottagning där de "mäter" din tinnitus. De spelar upp ljud med olika ton och ljudvolym och du får då ange när det uppspelade ljudet "matchar" det ljud som tinnitusen ger. Utifrån det utlåtandet kan FK sedan säga att du har drabbats av tinnitus. Om det sedan beror på din olycka under vpl blir i slutändan en trovärdighetsbedömning där du till viss del kan (t o m faktiskt ska) bli ifrågasatt: Jagar du? Lyssnar du mycket på hög musik? Kan du styrka att du har haft besvären sedan vpl osv? Du kan även höra av dig till Kammarkollegiet i Karlstad då det är de som i slutändan betalar ut pengar för sveda/värk/lyte/men. Från FK kan du bara få ersättning för varaktig inkomstförlust, d v s om du t ex aldrig mer kan jobba som konsertpianist p g a din tinnitus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Kammarkollegiet är minsann inte lätta att ha att göra med gällande tinnitusfall, trots att man anmält skadan när den skett samt väntat på alla deras väntetider(var tvungen att vänta 1,5år från olyckan tills jag kunde söka ersättning) och dylikt. Det var en allvarlig olycka som jag fått dokumenterad av audionomer och som ger mig besvär dagligen. Inte ett korvöre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.