Jump to content

Taktisk Vapenrem?

tinhead

Recommended Posts

Efter att ha studerat pdf filen som bifogades ett av inläggen i AK5Cf tråden, så undrar jag över

den "taktiska vapenremmen" som listas och visas på bild.

Är det en rem som FMV hittat på eller köper från någon tillverkare?

Hur ser det ut med alternativt användande av annan vapenrem än den design som grundades för hundratals år sedan? (rak rem med 2 fästpunkter) :baskerPa:

Dvs har FM någon annan godkänd version? Dvs minst ett M-nummer osv...

Är det samma konstruktion på diverse andra vapen inom FM så som PSG90, AG90 osv såsom konstruktion av remmen på AK4, K-pist M/45, M/96?

Efter att ha studerat pdf filen som bifogades ett av inläggen i AK5Cf tråden, så undrar jag över

den "taktiska vapenremmen" som listas och visas på bild.

Är det en rem som FMV hittat på eller köper från någon tillverkare?

Hur ser det ut med alternativt användande av annan vapenrem än den design som grundades för hundratals år sedan? (rak rem med 2 fästpunkter) :wub:

Dvs har FM någon annan godkänd version? Dvs minst ett M-nummer osv...

Är det samma konstruktion på diverse andra vapen inom FM så som PSG90, AG90 osv såsom konstruktion av remmen på AK4, K-pist M/45, M/96?

Fanns två olika remmar till varje CF vi fick ut. En var framtagen av FMV, och en var ripoff på en redan existerande rem, enligt den info vi fick.

Användandet av alternativa rammar är ganska vanligt hos de hv-soldater jag stött på - hos den genomsnittlige väringen är det väl gammeldags läderrem som används nästan alltid.

Tackar alla för info :rockon:

Toll: jag går i samma funderingar, men känns dumt att slänga ut pengar på något som kanske byts ut på 1-2år och som till stor sannolikhet inte får användas ifall man läser tidigare inläggstormar..

Iaf inte om man läser SäkI. :worthy:

Edited by tinhead

det kostar ju inte mer än att det är värt att köpa eller "bygga" en taktisk vapenrem, får du en tilldelad senare så kan du säkert sälja den gamla till nån annan som inte fått den nya ännu, då FM inte direkt sprider allt nytt till alla samtidigt. annars så kan ju en taktisk rem även avändas till jaktvapen.

• 10 months later...

Bumpar upp denna tråd då det före jul dök upp info via FMV offentlig upphandling om att det kommer en ny vapenrem..

"Vapenrem 06"

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=2197

Är det någon som har använt denna rem och kan berätta hur den är?

Jag har studerat tekniska specen och tjaa hur man än försöker vända och vrida på konstruktionen i tanken så blir det mestadels konstigt..Men det kanske vara bilderna som utan relation till vapnet gör att det blir upp och ner?

Man skulle kunna anta att den remmen även avser att passa AK4 men skulle enpunkts fästet funka?

Jag reagerar bara på benämningen "taktisk vapenrem"

Vad fasen är det?

Om något så borde det heta "Stridsteknisk vapenrem".

Något som är taktiskt omfattar i regel kompani eller fristående enhet och uppåt. Under det så heter det stridstekniskt.

/K

Jag reagerar bara på benämningen "taktisk vapenrem"

Vad fasen är det?

Om något så borde det heta "Stridsteknisk vapenrem".

Något som är taktiskt omfattar i regel kompani eller fristående enhet och uppåt. Under det så heter det stridstekniskt.

/K

Jag tycker det mesta för soldatbruk heter nåt med "taktiskt". Taktiska skyddglasögon, taktiska kängor, taktiska kläder osv... Ska väl låta bättre, antar jag. :eeh:

Jag har testat förlagan till den, alltså inte de remmar som fanns/finns till C/F och jag tycker att den verkade helt ok. Vi var ca 20 pers som provade den och jag tror nästan inte någon av oss använde den likadant. Det går att knäppa, vrida, spänna osv på många olika sätt för att kunna anpassa till olika verksamhet. Och det följde med lite olika spännen och hakar mm.

Remmen skymtar på någon av bilderna som fanns från Ak5C utbildning med yo på Kvarn i höstas.