Jump to content
Sign in to follow this  
Hotel Charlie One

Bandpåfyllare Kulspruta 58

Recommended Posts

Jag undrar i vart fall varför FM inte köpt in fler..

Någon som vet hur 5.56 levereras till 90? De gånger jag prövat den har jag alltid suttit och bandat en jäkla massa.

färdigt i sönderfallande eller i valiga 5.56 lådor så du får banda egna sönderfalande (skit kul)

Det är billigare att köpa länk och ammunition i askar och låta väringarna banda själva än att köpa färdigbandat.

More bang for the bucks.

Vi får väl hoppas att Lättöl återkommer med en utförlig rapport om denna spännande manick.

Till exempel vilken kaliber den var avsedd för.

Automatbandare m/38, för 6.5mm am på metallänk. Jag tar ett foto imorgon kväll så får ni se. m/38 är nog inte KSP-modellen, utan modellen på bandaren.

Automatbandare m/38, för 6.5mm am på metallänk. Jag tar ett foto imorgon kväll så får ni se. m/38 är nog inte KSP-modellen, utan modellen på bandaren.

Tack!

Men i ärlighetens namn finner jag modellåret 1938 något förvånande.

Kan inte komma på något vapen i den svenska armén som använde metallänkar så tidigt. Kan den vara till Flygvapnets sprutor?

Vore intressant om du kunde hitta uppgifter om tillverkare, TB-nummer eller andra upplysningar på själva bandaren eller på emballaget.

Men i ärlighetens namn finner jag modellåret 1938 något förvånande.

Kan inte komma på något vapen i den svenska armén som använde metallänkar så tidigt. Kan den vara till Flygvapnets sprutor?

Flygvapnets kulspruta m/22 kunde laddas både med vanliga tygbandet och med sönderfallande länk.

Fast jag tror inte att bandare m/38 kunde banda sönderfallande...

Edited by eskil

Flygvapnets kulspruta m/22 kunde laddas både med vanliga tygbandet och med sönderfallande länk.

Fast jag tror inte att bandare m/38 kunde banda sönderfallande...

Det var ett klarsynt inlägg som på ett blodigt sätt punkterade min något vaga teori.

Har man 200 flygplan i luften (inte samtidigt kanske, men ändå) så gäller det att banda på så inih-e.

Nåt ska ni väl ha att göra på väg till Den Helder också ... :P

Har man 200 flygplan i luften (inte samtidigt kanske, men ändå) så gäller det att banda på så inih-e.

Vi får väl sätta staben på att banda när väl bajset träffar fläkten... Legal är ju gammal tofs så han borde veta hur man gör :)

Vi får väl sätta staben på att banda när väl bajset träffar fläkten... Legal är ju gammal tofs så han borde veta hur man gör :)

Bara du inte sätter alla tofsar på det. Jag slipper gärna banda och :) istället...

:) 500 böj-sträck klara. Fantastiskt vad många fel jag lyckats med... Nåväl, här är korrekta data:

Iakttagelser

vid användande av bandfyllare m/36

Vid laddning med 6,5 mm. ammunition skall slidhuvudet, som synes om sliden föres i

gynsamt läge, vara inskruvat i sliden. Patronstoppet, som sitter under patronledarfoten

och synes, genom öppningen i densamma; skall vara vänt med den sneda sidan mot nålhållaren.

Vid övergång från 6,5 mm. till 8 mm. ammunition borttages först patronledarfoten, varefter

slidhuvudet bortskruvas och patronstoppet vändes med den sneda sidan från nålhållaren.

Beträffande bandfyllarens handhavande i övligt hänvisas till, Sold I Tunga vapen mom. 148.

Vid leverans från Carl-Gustafs stads gevärsfaktori är bandfyllaren apterad för 6,5 mm. ammunition.

14sb.th.jpg22kd.th.jpg32jq.th.jpg47hg.th.jpg

529aw.jpg

64rf.th.jpg1736gl.th.jpg86lq.th.jpg

Tyvärr så vet jag inte om det är för länk eller tygband, men jag tror den är för tygband. Det fanns en samtida apparat som heter Länkfyllare m/22.

Håll till godo. Konstigt hur minnet kan svika på så kort tid :( (Jag misstog dessutom sliden för ett rullat länkband)

Edited by Lättöl

Vi har en bandfyllare på vår pluton (HV-Insats). Vet inte var den kommer ifrån. Antagligen ett lång-lån som någon ordnat :P

Enligt mig är den ganska opålitlig och hakar upp sig ganska frekvent. Man måste vara noga med att kontrollera de fyllda banden.

Bild på bandfyllaren

Tyvärr så vet jag inte om det är för länk eller tygband, men jag tror den är för tygband. Det fanns en samtida apparat som heter Länkfyllare m/22.

Det heter alltså "bandfyllare". Bra då vet jag det.

Är Länkfyllare m/22 möjligen till för att banda sönderfallande länk till ksp m/22? Den skulle vara intressant att få titta närmare på i så fall.

Tyvärr så har jag ingen ytterligare info om Länkfyllare m/22. Såg bara den svepa förbi i ett gammalt samlarinlägg. Man kanske borde prata med någon veteran?

Lite synd bara att 7.62 är för kort så patronerna har lust att vrida sig med kulan neråt så det trasslar. Borde va funkis med någon typ av skiva man trycker in så patronerna ligger mer stabilt i på fyllningen.

Inte för att bryta er intressanta diskussion, men för oss vanliga dödliga är Länkfyllare/bandfyllare (motsv) till det närmsta omöjligt att få tag på som kan användas till 58:an? Vad jag har förstått av tråden så är det ju inte till o tänka på att knalla till förrådet o hämta ut :camo:

Hade varit ett mycket välkommet tillskott i vår pluton :lala:

Vad jag hört så finns det ett fåtal så dom är svåra att få tag på, vi har tur och har 2st. :)

I min pluton har vi två PATGB 203or på försök och använder 58an som övningsvapen istället för AKAN.

44 totalt på plutonen(6 stycken ingår till fordonsbesättningarna)...

Är det bara min pluton som verkligen älskar att banda 7.62? Vi bandade ihop drygt 8500 proj på en halvtimme inför en mindre liten skjutning vi hade. Jag som tänkte försöka koordinera den lite mellan banden fick inte göra mycket mer än att stå och kasta länk och projaskar åt höger och vänster :P

Vi har förmånen att ha några bandfyllare på packgruppen i insatskompl, dom finns inte på ngn u-lista utan är breddningsmateriel. för en gångs skull en pryl som faktiskt är oerhört användbar.

Kanske bara är jag men, så fruktansvärt lång tid tar det väl inte att banda 7.62 till Kulspruta 58. När man väl har fått in flytet så sitter det och det går "relativt" snabbt att banda för hand.