Jump to content

Svenskar i Afghanistan beskjutna 20060207

Recommended Posts

Ingen har väl kunnat missa att en och annan muslim upprörts av Jyllandspostens satiriska teckningar. Många av Utlandsstyrkans kontingenter är verksamma i länder med muslimsk befolkning. Har oron i den muslimska världen märkts av tex i Afghanistan eller Kosovo? Och hur har det förresten sett ut i Irak? (inga från FM där, men väl danskar)

Edit: Byte av titel då tråden till största delen handlar om händelserna om attacken i Afghanistan 2006-02-07/Henke

I Irak hade väl danskar som utövat sjukvård på barn inblandade i en trafikolycka blivit beskjutna.

Danska soldater beskjutna i Irak

Tror inte att det har något egentlig samband med bilderna. Det är ju trots allt Irak och där blir dom väl konstant beskjutna?

Danskarna blir inte, vad jag har förstått, konstant beskjutna...

Norsk militärbas attackerad i Afghanistan

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...usRenderType=14

Har norrmännen inte större styrka där än att de klarar av 300 civila? Låter på artikeln som att de civila tog över campen i pricip. Vad har man förresten för mandat för att försvara sin camp i en sådan situation?

Norsk militärbas attackerad i Afghanistan

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...usRenderType=14

Har norrmännen inte större styrka där än att de klarar av 300 civila? Låter på artikeln som att de civila tog över campen i pricip. Vad har man förresten för mandat för att försvara sin camp i en sådan situation?

Civila i den delen av världen kan mycket väl innebära tungt beväpnade maniacs, så... Dessutom var norrmännen tydligen bara 34 pers, med lite annan hjälp på ca 20 pers, så det är mycket möjligt att galningarna lyckades ta sig in i campen och göra en del skada.

Räknas inte campen i dessa fall som "ambassadsområde"? Dvs man har samma rättigheter att försvara den som att försvara landet? Det var inget påstående, bara en tanke, så om jag har fel så böjer jag mig för den som vet i frågan.

@ JK. Klockren analys av JK i mina ögon.

@Status. Är det så att männsikorna är överreligiösa eller är religionen ett slagträ man använder för politiska syften? Och att det finns ett utbrett "hat" (missnöje) gentemot väst har det något att göra med det faktum att de är muslimer eller finns det andra faktorer. De andra faktorerna jag talar om är tex att många väst och "öst"länder (inte bara USA) har hållt korrupta förhållandevis sekulära regeringar under armarna ( som förtryckt större religiösa strömningar) tex Iran innan revolutionen, Irak under 80-talet, Egypten efter fredsavtalen med Israel.

Att de "religiösa" istället vänder sin ilska nån annanstans tycker regeringarna bara är bra, då slipper de att ta itu med dessa frågor själva. Eventuellt kan det ju också ge fördelar för regeringarna i framtiden, blir islamisterna alltför högljudda och våldsamma har man en anledning till att slå ner på dem hårt.

• Forumsledning

Svenska soldater beskjutna

SVD:

Fem eller sex svenska soldater befinner sig inuti den lägerbyggnad i Maiman i Afghanistan som har angripits av en folkmängd på 200-300 personer. Angriparna är beväpnade med både skjutvapen och handgranater.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11764530.asp

Byter titel på detta ämne så det bättre speglar tråden.

Två holländska F-16 flygplan avfyrade varningsskott mot folkmängden. ISAF-styrkan har själva använt gummikulor, tårgas och varningsskott för att sprida folkmassan och försöker återfå kontrollen över lägret.

:baskerKav: CAS

Fler källor än Svd?

Edited by RRM Sjöbev

Den norske Forsvarsstaben sier at ISAF-styrken brukte tåregass og gummikuler for å sikre seg under angrepet. Forsvarsledelsen i Norge kan ikke bekrefte rykter om at soldatene skal ha skutt med skarpt mot folkemengden.

Fem nordmenn skadd

I alt skal f em nordmenn i ISAF-styrken i Maimana ha blitt skadd etter at rasende demonstranter angrep ISAF-basen med stein og granater i dag. Fra afghanske kilder blir det opplyst at 22 av demonstrantene ble skadd, melder AP.

Jag har lyssnat på NRK nettradio: (kl 15:10)

Det framkom där att holländska F16 samt amerikanska A-10 "kallats in" för support.

5 helikoptrar med brittisk personal (bl.a sanitäts personal) skall stötte säger man. Dvs förstärkning är på intågande.

nettradio.nrk.no (källa)

Jävla galenskap, vill dom ha tillbaka talibanerna kanske? Det är utom min förståelse hur några bilder kan uppröra så mycket, och hur fan tror dom att deras demonstrationer skall leda till något positivt när dom brukar en massa våld?

Nåja, får hoppas det lugnar ned sig snart.

Bokstavstroende fundamentalist --> :huh:

Jag --> :blink::)

Har inte Sverige någon sorts QRF i området tillsammans med britterna?

Ja, det har vi.

Isaf-förstärkning ankom med helikoptrar till området kl 1230 (svensk tid). I styrkan ingår även sjukvårdshelikopter med sjukvårdspersonal. I förstärkningen ingår både svenska soldater och svensk sjukvårdspersonal.

Situasjonsrapport nr. 3 klokken 12.33, 7. februar:

- ISAFs hurtige reaksjonsstyrke (QRF) har nå ankommet Meymaneh med fem helikopter. Fire med stridende styrker, mens det femte er et medisinsk evakueringshelikopter.

Edited by atiko

Jävla galenskap, vill dom ha tillbaka talibanerna kanske? Det är utom min förståelse hur några bilder kan uppröra så mycket, och hur fan tror dom att deras demonstrationer skall leda till något positivt när dom brukar en massa våld?

Helt rätt! Det är utanför din förståelse...

Muhammed är helig, ganska mycket faktiskt. Det måste vi respektera!

så vi ska respektera islam bara för att dom inte får avbilda sin profet? Ska dom då inte äta gris för att alla andra gör det? Eller nej just det det står ju inte att vi måste ätta gris i biblen... :banghead:

Fråga

Försvarsmakten bedömer säkerhetssituationen kontinuerligt och är beredd på alla eventualiteter. Om säkerhetsläget skulle försämras har vi två alternativ; förstärkning eller evakuering.

Om det nu blir allvarligt vilket är troligast att FM tar hem folket eller skikar ner fler?

Edited by Sandqvist

så vi ska respektera islam bara för att dom inte får avbilda sin profet? Ska dom då inte äta gris för att alla andra gör det? Eller nej just det det står ju inte att vi måste ätta gris i biblen... :banghead:

Vi ska inte respektera islam för att man inte får avbilda profeten. Vi ska respektera islam för att det betyder väldigt mycket för väldigt många människor. Sedan kan man tycka vad man vill om islam så länge man respekterar människans rätt till olika trosuppfattningar.

så vi ska respektera islam bara för att dom inte får avbilda sin profet? Ska dom då inte äta gris för att alla andra gör det? Eller nej just det det står ju inte att vi måste ätta gris i biblen... :/

Tänk på ditt svar en gång till...

/P, som inte kommer att skriva OT igen :banghead:

ja dom har rätt att tro vad dom vill det ser jag inget problem med men med tanke på vad dom gör med Judar och annat på bild så tyker jag dom med ska fundera på andras tro men det skter dom ju i för Islam går ju tydligen före allt i deras ögon..

man får nog tänka sig att det allvarliga våldet utövas av fundamentala extremister och inte är något som har stöd hos den allmänna massan som antagligen(förhoppningsvis?) bara vill demonstrera för att visa hur upprörda de är. dvs man kan knappast dra slutsatsen att alla afghaner vill bli av med isaf som skydd, dock finns det såklart vissa element som tar tillfället i akt att motverka sina "fiender".

Men vi kan respektera islam hur mycket vi vill. Man kan ju fråga sig vem som inte respekterar vem när de inte pallar att någon utanför islam ritat av deras profet. Det är ju knappast att respektera de som inte följer Koranen. Att riva andra nationers ambasader osv. känns överdrivet. Som vissa påpekat i media är det nog ett visst uttryck för mycket annat än bara bilderna som visar sig nu runt om i världen.

http://www.sindbad.se/phpBB2/viewforum.php?f=6 :banana

:banghead::/