Jump to content

Namn på Svenska stridsfordon


Stella-Polaris

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

många länder målar ju nummer på tornen på sina vagnar, ex ryssarna...

är inte det lite samma sak?

 

"titta, där är 838, då måste det vara 463 pansarbrigaden som kommer rullande, konstigt, för igår var de 35 mil härifrån, och de framrycker i riktning rakt mot F7 och vidare i linje mot norska gränsen"

Jo... och det togs upp som exempel i en mattebok jag hade på hur man med statistik kan gissa sig till hur många vagnar fienden har med si och så stor sannolikhet.

 

Speciellt under pågående krig med stor nyproduktion (som exempelis WWII) så är det direkt dumt att skriva nummer på vagnarna.

 

/J

 

Fick också höra den där historien under mattelektionerna. Att mattematiskt räkna ut en sannolik produktionsnivå på fi stridsfordon krävde ett större antal erövrade vagnar för att få ett tillräckligt underlag av serienummer på chassin odyl. Kommer inte ihåg vad den mattematiska metoden kallades...derivata?...hmm...

 

Tyskarna fick köra allehanda tricks ju längre kriget led då (främst) ryssarna lärde sig det system som byggde upp tyska strvplutoner -kompanier -bataljoner.

 

Blev en del rockader i nummreringsystemen, allt för att ge plut- kompanichefen anonymitet. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Mja, det blev väl inte alltid så bra med namnen heller.

 

Under slutövningen talade befälen om att nu skulle vi få döpa fordonen själva, dock med första bokstaven A, därefter skulle plutonen rulla in till Karlsborg för en välbehövd dusch. Befälen lommade iväg och det tisslades & tasslades i grupperna innan namnen tejpades på tgb-sidorna i största möjliga fontstorlek.

 

In i staden rullade man så i "Army of lovers", ett i sammanhanget förvisso rätt oskyldigt namn då tätbilen hette "Anal Intruder" (måhända militärt passande på pvpjtgb i sen centurionera) o s v...

 

Ska vi nöja oss med att konstatera att namnen åkte av rätt fort efter återkomsten till kompaniförläggningen. (Oglada befäl mötte oss där)

 

Karlsborgsbor saknar humor?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vår Kompanichef kom på den lysande iden att döpa våra 401´or efter nedlagda Infateri regementen.

Konstigt nog ville dom flesta (inklusive mig själv) ha namnet I13 Dalregementet :clap:

Men var "bärgarn" som fick det namnet eftersom det var lottning av namnen :uzi

Vår vagn hette I11

 

Men kan ju säga att det inte var så uppskattat hos soldaterna, året innan hade dom fått döpt vagnarna själva och fått välja bland film namn, The Terminater, To fast to furius osv

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Det fanns 2 st PBV 401 som bar namnen Larionov & Makarov . Vet inte om det var på I19 men vagnarna finns där nu. Dock så är de namnen övermålade vid det här laget. Antagligen så fanns Krutov också.. men det är bara en kvalificerad gissning... :dribble:

Finns/fanns en Larionov på Stena i Vislanda i vintras när jag var där.

PB020977a.jpg

Andra namn som syntes var:

THE GODFATHER

RESERVOIR DOGS

BENGT

DRUMGUISH

RAPTOR

ALZHEIMER

BRODER TUCK

STROGANOFF

 

The Swede :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej Stella-Polaris!

 

Jag håller med dig helt... på tal om ämnet så var det "en mig närstående person", duktig på olika talesätt, som sade "man ska inte använda utländska ord när det finns inhemsk adekvat vokabulär" (sic!). Och när jag gjorde lumpen hörde jag uttrycket "allt som slår i USA kommer till Sverige efter tio år"... hmm är svenska språket verkligen så fattigt att vi måste importera (där kom det igen) utländska ord...

 

/Stocken

Link to comment
Share on other sites

hmm är svenska språket verkligen så fattigt att vi måste importera (där kom det igen) utländska ord...

 

Tja, vi har importerat ord längre tillbaka än vad landet Sverige har funnits, så det finns väl ingen anledning att anta att vi inte kommer fortsätta hämta in ord från utlandet.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig helt... på tal om ämnet så var det "en mig närstående person", duktig på olika talesätt, som sade "man ska inte använda utländska ord när det finns inhemsk adekvat vokabulär" (sic!).

Var du kompis med Gunnar Sträng? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Lite namn på gamla I5 vagnar

Större delen av PBV 401:orna hade svenska namn medan

cv9040 hade engelska, dom här namnen är från sista omgången på I5:

 

 

PBV 401:

Tilde

Grillbritt

 

Strf 9040:

Hannibal

Perdition

Warpath

Freddy

Jason

Son of sam

Red Ripper

Apocalypse

Ironhide

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har sett att vissa plutoner har namn som börjar på sitt anrop (adam, bertil osv). Minns inte om det var i Skövde eller Strängnäs som Bertilplutonens pbv:er hette Brutala Bockarna Bruse :unsure:

 

På P4 95/96 hette Bertilplutonens vagnar (strv 121) "Brutala Bockarna Bruse" och jag antar att de hette det i FEG formation då.

Vi kom aldrig att döpa våra PBV-er, vi kom helt enkelt inte på några bra namn som passade eftersom det var vissa krav från plutch/kompch på vad för typ av namn som fick lov att användas. Dock såg jag när vi slutvårdade vagnarna och tvättat av ett par lager med färg att min vagn tidigare hetat "Zeke varg" om någon känns vid det...

 

Sen har vi ju sisu 13006 som har/hade namnet "das boot", någon som provat flytförmågan måntro.. :dribble:

Har för mig att jag sett en sisu på bild någonstans som hette "Swebus", väldigt passande tycker jag.

Edited by Caprice
Link to comment
Share on other sites

Lite namn på gamla I5 vagnar

Större delen av PBV 401:orna hade svenska namn medan

cv9040 hade engelska, dom här namnen är från sista omgången på I5:

 

 

PBV 401:

Tilde

Grillbritt

 

Strf 9040:

Hannibal

Perdition

Warpath

Freddy

Jason

Son of sam

Red Ripper

Apocalypse

Ironhide

 

Du glömde:

 

9040:

Killer Clown

Optimus Prime

 

PBV:

Battletoad

 

Bandvagn:

Obi-One

C-3-P-O

R2-D2

 

men bäst var nog..

Epbv 90:

Thunderstruck :dribble:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Lite namn på gamla I5 vagnar

Större delen av PBV 401:orna hade svenska namn medan

cv9040 hade engelska, dom här namnen är från sista omgången på I5:

 

 

PBV 401:

Tilde

Grillbritt

 

Strf 9040:

Hannibal

Perdition

Warpath

Freddy

Jason

Son of sam

Red Ripper

Apocalypse

Ironhide

 

 

Lite halvt offtopic men jag tror att vi hade Son of Sam i år...vagnsnr 140070

 

vore skojj att veta.

Link to comment
Share on other sites

Snabb fråga: Vad står det i det gula fältet på lådan över höger drivhjul?

 

b-g-2-1.jpg

 

 

På den gula klisterdekalen står det "P2 300 ÅR" och texten inramas av pansarnäven längst till vänster och höger. Den blå-gula 103:an användes vid regementets dag 1976.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mina UPL-vagnar (Stripbv 3021) hette Lemmen och Grin-Olle och dessa namn hade anknytning till de som huserade i vagnarna (Batch och stf Batch).

 

Om jag minns rätt så var vagnarna på stridvagnskompaniet döpta efter massmördare (Charles Manson, Jack the Ripper o.s.v.).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@Jolle

 

Nja, nästan rätt, han lät verkstäder i staden bygga falska stridsvagnskal som sattes på Kübelwagen och dylikt och vips, mer stridsvagnar :baskerPa:

 

Sedan var det en parad som ngn sade, Hitler(?) hade beordrat den paraderande pansarstyrkan att när den åkt förbi podiumet och försvunnit ur synhåll så luckade man ner, körde runt bakom och dök upp igen i slutet :happy: man får inte vara dum ju.... :camo:

 

Eller ja, så har jag fått det för mig iallafall, men det har hänt :-P

Edited by FireEagle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...