lansen Posted February 5, 2006 Report Share Posted February 5, 2006 Såg vid besök på Skydds S I Umeå några MAN Individer. Tre axlar samt fyra axlar. Både utan påbyggnad och med påbyggnad (sambandshytt?!) Ersättare till TGB30/40?! http://www.militarytrucks.man-mn.com/en/Pr...e_SX_series.jsp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted February 5, 2006 Report Share Posted February 5, 2006 (edited) Ser så ut? Iaf om man ska tro deras sida och att den enda "scandinavian army" som har svart-gula regplåtar är sverige? ;) http://www.militarytrucks.man-mn.com/mn-pr.../SX_32460_g.jpg Edited February 5, 2006 by tinhead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NordicFear Posted February 5, 2006 Report Share Posted February 5, 2006 Skulle tippa på att de är en av många möjliga efterförljare nur när TGB30/40 börjar bli gamla. vet att man när mycket inne på att använda vanliga fast splitterskyddade lastbilar för de tjänster som tidigare TGB30/40 hade. Dessa skulle troligtvis då komplitteras med SEP-systemet som håller på att utvecklas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted February 5, 2006 Report Share Posted February 5, 2006 Dessa skulle troligtvis då komplitteras med SEP-systemet som håller på att utvecklas. Att de lastar ca 3 stycken av samma moduler som SEP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted February 5, 2006 Report Share Posted February 5, 2006 Dessa fordon används idag som sambandsfordon i sverige. Luftvärnet använder dom mycket., jag har även sett ett par på amf4. tror de kallas för UndE23 (underättelseenhet 23) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 5, 2006 Report Share Posted February 5, 2006 Dessa fordon används idag som sambandsfordon i sverige. Luftvärnet använder dom mycket., jag har även sett ett par på amf4. tror de kallas för UndE23 (underättelseenhet 23) Stämmer bra siros. Luftvärnsregementet använder "MAN":ar för UndE23:an. För tillfället finns det 8 stycken på regementet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Hittade en lajden bild...: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serg Landgren Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Amf använder dessa monster till diverse ledningsfunktioner. Främst som platformar för stabshytter, men även för högantenner (modell jättestor), radar och annat najsigt. Vad jag vet är de inte tänkta som transportfordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted February 18, 2006 Report Share Posted February 18, 2006 Det finns flera varianter MAN i kronans tjänst, bla en bauta tele historia mm Det är synd att vår egen industri inte längre kan förse oss med prylar. Men samtidigt är det bra att de köper in "riktiga" och "färdiga" grejor, MAN militärlastbilen har ju rykte om sig att vara en av de få Verkliga TGB-lastbilarna kvar i världen. (civil Scania 6x6, med Grön 326H färg, är lite av en kompromiss ) Glasfiberhytten på en MAN känns ju dock inte så combat direkt, och US, är väl inte och tänka på, och det är ju det trots allt vi ska syssla med nu mer... Åkerskrutbruk kanske får pillra dit några "kex" i dörrarna mm, och lite fetare rutor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 19, 2006 Report Share Posted February 19, 2006 Det finns flera varianter MAN i kronans tjänst, bla en bauta tele historia mm Det är synd att vår egen industri inte längre kan förse oss med prylar. Men samtidigt är det bra att de köper in "riktiga" och "färdiga" grejor, MAN militärlastbilen har ju rykte om sig att vara en av de få Verkliga TGB-lastbilarna kvar i världen. (civil Scania 6x6, med Grön 326H färg, är lite av en kompromiss ) Glasfiberhytten på en MAN känns ju dock inte så combat direkt, och US, är väl inte och tänka på, och det är ju det trots allt vi ska syssla med nu mer... Åkerskrutbruk kanske får pillra dit några "kex" i dörrarna mm, och lite fetare rutor? Volvo lastvagnar bygger allhjulsdrivna lastbilar i den vanliga produktionen, som i många fall då är grönmålade och ska till något lands försvarsmakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted February 19, 2006 Report Share Posted February 19, 2006 (edited) Volvo lastvagnar bygger allhjulsdrivna lastbilar i den vanliga produktionen, som i många fall då är grönmålade och ska till något lands försvarsmakt. Ja precis som Scanias P124 som vi har. Men som fd Volvo lastbilsmeck (fram till 2004) så är min mening att en Volvo FH/FM INTE är anpassad för militärt bruk, lika lite som Geländewagen 270. Man måste ha tillgång till data för att byta bromsklossar på en FH/FM, och man måste ochså ha tillgång till internet, till Volvos Databas för att kunna laga/uppdatera, ladda om en styrenhet, för inget finns på skivor utan bara Online med en digipass (som postigirots). Som det flesta vet är det inte det valiga man gör i ett dike i djungeln i liberia, Online mot Volvo Göteborg med lapptopp, avancerade kabelanslutningar/interface och med digipass som bara fungerar i tre minuter, och om man kör via mobil, och batteriet dör, eller kontakten bryts, så är det kört, bilen går inte att starta mer den dagen... (hände en kollega, datan tömmer styrenheten, sen fyller den på med nytt, och om det då bryts så är bilen helt tom på drivrutiner, vrider man på tändingen så händer inget alls mer.) Detta är inte de fordon Försvaret ska ha, dessa civila fordon är beroende av ett avancerat service nät, detta nät finns inte i ett krisområde! Edited February 19, 2006 by Spett och slägga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted February 19, 2006 Report Share Posted February 19, 2006 Var det inte därför FM valde Scania T143E 450 till stridsvagnsdragare när det begav sig? Det fanns en starkare motor på 470 hk, men det var en EDC (elektroniskt styrd insprutning) och därmed svårare att repa. i fält. Förstår att renodlade tg.lb. bilar försvinner mer och mer. Den moderna striden har ju flyttat in till bebyggda trakter. Allhjulsdrift + slirskydd kommer man ganska långt på ändå trots allt. Det blir billigare när man kan plocka fordon ur den ordinarie produktionen. Behöver man extrem framkomlighet så är ju ett alternativ t.ex. dumper med lastväxlare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted February 19, 2006 Report Share Posted February 19, 2006 (edited) Var det inte därför FM valde Scania T143E 450 till stridsvagnsdragare när det begav sig? Det fanns en starkare motor på 470 hk, men det var en EDC (elektroniskt styrd insprutning) och därmed svårare att repa. i fält. Förstår att renodlade tg.lb. bilar försvinner mer och mer. Den moderna striden har ju flyttat in till bebyggda trakter. Allhjulsdrift + slirskydd kommer man ganska långt på ändå trots allt. Det blir billigare när man kan plocka fordon ur den ordinarie produktionen. Behöver man extrem framkomlighet så är ju ett alternativ t.ex. dumper med lastväxlare. EDC är faktiskt väldigt lätt jobbat! Det är gamla hederliga blinkkoder, istället för pc baserat Can-Bus Multiplexat elsystem. EDC går att mäta upp med multimeter, Canbus är något för filosofer.. (Fel lampa i baklyset på en MB Sprint, så går inte motorn att stänga av, förklara det du på ett elschemema!, nu snackar vi drivrutiner, inte skiftnycklar, och drivrutiner i ett fordon är låsta och fixerade i de flesta fall.) Men ett elektrisk diesel insprut klarar nog, med STOR sannolikhet INTE en EMP puls, som kommer från kärnladdningar, det är kört, det blir häst och vagn, för alla 30/40 bilar komer vara skrotade/skänkta till baltikum... Scania ligger efter rent teckniskt, och det är faktiskt bra för FM, det ger enklare fordon. Men de är nu igång med dessa system också tyvärr. Edited February 19, 2006 by Spett och slägga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lansen Posted February 19, 2006 Author Report Share Posted February 19, 2006 Var det inte därför FM valde Scania T143E 450 till stridsvagnsdragare när det begav sig? Det fanns en starkare motor på 470 hk, men det var en EDC (elektroniskt styrd insprutning) och därmed svårare att repa. i fält. Förstår att renodlade tg.lb. bilar försvinner mer och mer. Den moderna striden har ju flyttat in till bebyggda trakter. Allhjulsdrift + slirskydd kommer man ganska långt på ändå trots allt. Det blir billigare när man kan plocka fordon ur den ordinarie produktionen. Behöver man extrem framkomlighet så är ju ett alternativ t.ex. dumper med lastväxlare. EDC är faktiskt väldigt lätt jobbat! Det är gamla hederliga blinkkoder, istället för pc baserat Can-Bus Multiplexat elsystem. EDC går att mäta upp med multimeter, Canbus är något för filosofer.. (Fel lampa i baklyset på en MB Sprint, så går inte motorn att stänga av, förklara det du på ett elschemema!, nu snackar vi drivrutiner, inte skiftnycklar, och drivrutiner i ett fordon är låsta och fixerade i de flesta fall.) Men ett elektrisk diesel insprut klarar nog, med STOR sannolikhet INTE en EMP puls, som kommer från kärnladdningar, det är kört, det blir häst och vagn, för alla 30/40 bilar komer vara skrotade/skänkta till baltikum... Scania ligger efter rent teckniskt, och det är faktiskt bra för FM, det ger enklare fordon. Men de är nu igång med dessa system också tyvärr. TATRA då?! http://www.tatra.cz/cz/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 19, 2006 Report Share Posted February 19, 2006 Volvo lastvagnar bygger allhjulsdrivna lastbilar i den vanliga produktionen, som i många fall då är grönmålade och ska till något lands försvarsmakt. Ja precis som Scanias P124 som vi har. Men som fd Volvo lastbilsmeck (fram till 2004) så är min mening att en Volvo FH/FM INTE är anpassad för militärt bruk, lika lite som Geländewagen 270. Man måste ha tillgång till data för att byta bromsklossar på en FH/FM, och man måste ochså ha tillgång till internet, till Volvos Databas för att kunna laga/uppdatera, ladda om en styrenhet, för inget finns på skivor utan bara Online med en digipass (som postigirots). Som det flesta vet är det inte det valiga man gör i ett dike i djungeln i liberia, Online mot Volvo Göteborg med lapptopp, avancerade kabelanslutningar/interface och med digipass som bara fungerar i tre minuter, och om man kör via mobil, och batteriet dör, eller kontakten bryts, så är det kört, bilen går inte att starta mer den dagen... (hände en kollega, datan tömmer styrenheten, sen fyller den på med nytt, och om det då bryts så är bilen helt tom på drivrutiner, vrider man på tändingen så händer inget alls mer.) Detta är inte de fordon Försvaret ska ha, dessa civila fordon är beroende av ett avancerat service nät, detta nät finns inte i ett krisområde! Det finns enklare varianter av FM och FH också, det byggs bla bilar helt utan ABS eller EBS. De allhjulsdrivna vagnarna har dessutom trumbromsar som är mindre avancerade med vagnar med skivor och EBS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted February 20, 2006 Report Share Posted February 20, 2006 Det finns enklare varianter av FM och FH också, det byggs bla bilar helt utan ABS eller EBS.De allhjulsdrivna vagnarna har dessutom trumbromsar som är mindre avancerade med vagnar med skivor och EBS. Precis! Men den har fortfarande Vagnselektronik 98 som är beroende av VCads Pro för 100,000:- @Lansen, Tatra är "Back to Basic" DVS lysande för militärt bruk, sen har de också framkomlighet. FM/FH är som en " stor GW 270 med lastväxlare" Brrr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted February 20, 2006 Report Share Posted February 20, 2006 Var det inte därför FM valde Scania T143E 450 till stridsvagnsdragare när det begav sig? Det fanns en starkare motor på 470 hk, men det var en EDC (elektroniskt styrd insprutning) och därmed svårare att repa. i fält. Gjorde lunmpen på StrvTP och vi körde Scania 144 t, 530häst och dessa hade EDC. Enligt min mening fungerade detta utmärkt, inga som helst problem. Dock så var vi tvungna att lämna lastbilarna till civila verkstäder när det var dax för service... Om jag inte är helt ute och cyklar har väl påde Strv 122, Strf 90 och Patgab 203 EDC... Finns det någon deisel utan EDC som klara Eurokraven? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted February 20, 2006 Report Share Posted February 20, 2006 (edited) Var det inte därför FM valde Scania T143E 450 till stridsvagnsdragare när det begav sig? Det fanns en starkare motor på 470 hk, men det var en EDC (elektroniskt styrd insprutning) och därmed svårare att repa. i fält. Gjorde lunmpen på StrvTP och vi körde Scania 144 t, 530häst och dessa hade EDC. Enligt min mening fungerade detta utmärkt, inga som helst problem. Dock så var vi tvungna att lämna lastbilarna till civila verkstäder när det var dax för service... Om jag inte är helt ute och cyklar har väl påde Strv 122, Strf 90 och Patgab 203 EDC... Finns det någon deisel utan EDC som klara Eurokraven? Mvh Varken strf 90 eller patria har EDC. CV90 mkIII har 16 liters motorn, har jag för mig, och den har Enhetsinjektorer, Rail ungefär. Men absolut, Euro kraven kräver moderna Datoriserade insprut. Det rent mekaniska i dagens motorer är mkt driftsäkert, dock är det sämre med kablage och givare. Blir det glapp, eller fel värden går motorn krafigt ner i effekt för att skydda sig, eller dör och går inte mer att starta, förän felet är inaktivt eller repat. Gaspedalen är en potensiometer, ingen vajer, vxl spakar till automatlåder blir elmanövrerade osv, det blir nya felkällor samt strul i fält. En modern diesel går två varv vid start innan motorn startar för att givare skall räkna ut var motorn står någonstans i tändläge mm. Fel/fukt på/i givare/kablage=bärgningsbil... Äldre dieslar kan gå utan generator laddning, det kan inte nyare särskillt länge. Patrian kan gå så länge batterina orkar, sen tappar den växlarna, för lådan är elstyrd=bärgning... Sprint har elstyrd manuell automatlåda, den strular! Kul och stå i en krissituation i en Mission i Afganistan, kulerna viner och bilen vill inte starta, på bilens förar display står det: kontakta närmaste Mercedes verkstad! Jag hörde att I Liberia, när de var ute på lång patrull i djungeln, så fick GW270 stå och gå hela tiden, de fyllde på diesel lite då och då, för om man stängde av dem visste man inte om det gick och starta mer, och man ville inte bli stående!! (GW270 Huvudströms reläts kontakter smälter ihop, hela kablaget brinner ofta, startmotorn skenar alltid tills den brinner upp, vi har en 30st brända startmotorer i en hög på markverkstan, byter man ut allt så kan det hålla allt mellan nån månad till tre dar tills det är dags igen...) Det finns tyvärr fler sjukdommar på dessa bilar... Det verkar inte som någon tänker på sånt när man köper fordon till FM tyvärr... Det är då som det är kul och se fordon som MAN tgb, landcruiser och Galten dyka upp i FM, för de fordonen är mkt simpla. NBF kan man leka med i bilarna, men bilarna skal inte drivas av NBF!!! Edited February 20, 2006 by Spett och slägga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted February 20, 2006 Report Share Posted February 20, 2006 Mitt exempel härrör till tiden ungefär då Jesus körde flakmoppe, dvs. runtomkring 1993.. Nuförtiden är väl alla dieslar elektriskt hållna med AdBlue, Urea, EGR och allt gu´bevars..? Blir nostalgisk när man tänker på Scania 2-serien och Volvo F10/12 där man var tvungen att dra ut stoppknappen för att stanna motorn.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted February 21, 2006 Report Share Posted February 21, 2006 (edited) Mitt exempel härrör till tiden ungefär då Jesus körde flakmoppe, dvs. runtomkring 1993.. Nuförtiden är väl alla dieslar elektriskt hållna med AdBlue, Urea, EGR och allt gu´bevars..? Blir nostalgisk när man tänker på Scania 2-serien och Volvo F10/12 där man var tvungen att dra ut stoppknappen för att stanna motorn.. Enligt min mening är Mekaniskt/analogt kung, i ett högteknologiskt Nintendo krig! Det är, ska vi säga, svårt, att störa ut en Volvo F10/12 med störutrustning :P Jag hörd om en buss som alltid stannade/stod still, på samma ställe på linjen varje gång, invid ett ställverk/transformatorstation. Det visade sig att en ABS givare var full med vatten, och magnetfältet från verket, fick givaren att "spöka" varpå ASR (anti slir, Bromsarna bromsar det hjul som slirar och motorn reducerar gas kraftigt) gick på för fullt, och bussen gick inte och flytta, och bärgaren fick komma och hämta bussen som vanligt på samma ställe. Det tog tid innan man hittade felet, man hadde fått koppla in pulsräknare lite varstans... Samma bärgare berättade om sin nya FH12:a som varje gång han körde under kraftledningar så gled back tv displayen upp ur instrumentbrädan (platt LCD skärm) för att sen glida sakta ner igen när han körde vidare Det är samma grejor i dessa ovan nämnda fordon som i våra sk "krigs lastbilar" Jag hade en buss inne när jag var på Volvo, som slog av tändningen en sekund ibland när´man körde, den slog på vindrutetorkarna mitt i solskenet ibland, den öppnade dörrarna mitt på motorvägen ibland, osv osv. Felet var bara aktivt i ca en sekund, sen var det borta i flera timmar, så det gick inte att lokalisera vart felet var. Så man bytte lite Data Noder, programera om lite osv, sen fick den gå ett varv till föra att man skulle se om det blev någon skillnad. Men felrapporterna från chaffisarna bara regnade in, nån skrev att " bussen var behäftad med onda andar" Felet sen var en Datasignal kabel som nött genom höljet och kortade mot jord i bland. Men på en 18meters ledbuss finns det km-vis med kabel, det är svårt att hitta vart felet är... Liknande system finns i våra militära FH/FM och Scania är på G med sina system. Krigsmässigt? Fältmässigt? Rumor has it, att FM´s inköpare till GW och sprint åker Fet mercedes i dag. Landsförädare? Edited February 21, 2006 by Spett och slägga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 21, 2006 Report Share Posted February 21, 2006 Det finns en hel del andra system i försvaret som är mer avancerade än civila lastbilar, och ännu mer sårbara om elektroniken strular. Volvo har i dagsläget världens starkaste lastbilsmotor med sin nya FH16 på 660 Hk ( standard utrustad med I-Shift växellåda). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lansen Posted February 22, 2006 Author Report Share Posted February 22, 2006 Det finns en hel del andra system i försvaret som är mer avancerade än civila lastbilar, och ännu mer sårbara om elektroniken strular. Volvo har i dagsläget världens starkaste lastbilsmotor med sin nya FH16 på 660 Hk ( standard utrustad med I-Shift växellåda). Hittills så är TGB 30/40 den mest kompenta TGB´n som är "lite grövre". Scania har dragit lärdom om detta unika fordon som ENKOM är riktat för militärt bruk. Håller de TGB modeller som SCANIA levererar till Försvarsmakten betydligt mkt högre än Volvos. SCANIA Kan det är med TGB´s tyvärr fick de inte uppdraget att utveckla en ny TGB 30/40. Hotbilden och de "spetsiga" försvaret har inte behov av ett egen utvecklat TGB system utan försvaret idkar diverse handlar och "shoppar" runt.. Det var bättre förr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted February 24, 2006 Report Share Posted February 24, 2006 Bättre förr.... Tycker det är vettigt ur försvarsekonomisk synpunkt att köpa MAN. En förmodligen väldigt kompetent, BEFINTLIG, lastbil. Ur teknikkomptenssynpunkt hade det varit fördelaktigare för Scania/Volvo att få utveckla nya fordon. Och ang TGB 30 Unimogs stora modell U5000 en hyfsad ersättare. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted February 26, 2006 Report Share Posted February 26, 2006 Bättre förr....Tycker det är vettigt ur försvarsekonomisk synpunkt att köpa MAN. En förmodligen väldigt kompetent, BEFINTLIG, lastbil. Ur teknikkomptenssynpunkt hade det varit fördelaktigare för Scania/Volvo att få utveckla nya fordon. Och ang TGB 30 Unimogs stora modell U5000 en hyfsad ersättare. /martinator Vad heter dessa unimooger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
logsqd Posted February 26, 2006 Report Share Posted February 26, 2006 Bättre förr.... Tycker det är vettigt ur försvarsekonomisk synpunkt att köpa MAN. En förmodligen väldigt kompetent, BEFINTLIG, lastbil. Ur teknikkomptenssynpunkt hade det varit fördelaktigare för Scania/Volvo att få utveckla nya fordon. Och ang TGB 30 Unimogs stora modell U5000 en hyfsad ersättare. /martinator Vad heter dessa unimooger? Min gissning är att båda Unimogerna är modell U1550L. Den till vänster med vanlig hytt och den till höger med dubbelhytt. Jag vet att gamla KA köpte in ett litet antal i slutet på 1990-talet. Det köptes även in några U140L som är en mindre version. Det är verkligen fantastiska fordon med en utmärkt terrängframkomlighet ändå moderna och bekväma. De är storleksmässigt mittemellan Tgb 20 och 30. Snäppet bredar och högre än en 20 och snäppet kortare än en 30. Måste säga att Unimogen står högst upp på min lista på ersättare till 30- men även 20-bilarna! För att ersätta 40-bilarna måste man däremot titta på större fordon, kanske MB S 2000 serien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lansen Posted March 3, 2006 Author Report Share Posted March 3, 2006 Är inte denna Unimog modell gammal?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MementoMori Posted March 4, 2006 Report Share Posted March 4, 2006 Den högra med master på taket är en U1550L. Om jag minns rätt så är den av årsmodell 1996. KA köpte även in ett par U2150L som är lite större, mycket bekvämare och mycket sämre i terrängen. Är den vänstra moggen en dist.bil eller är det R3:an? Eller är det så tråkigt så att det är en stabshytt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
logsqd Posted March 4, 2006 Report Share Posted March 4, 2006 Den vänstra är en Containertgb 2 troligvis med ett stabsutrymme eller en liten verkstad för pjäs- eller telereperationer. Den högra är en Containertgb 3 med tre master och en kran där bak. R 3:an har en kran mellan hytten och lastutrymmet om jag inte minns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted March 7, 2006 Report Share Posted March 7, 2006 Jag körde en sån där MAN tgb bil idag! Det var en 8x8 Mastterrängbil med 36Meters mast på, totalvikt 29,500kg! Det var ingen dålig last för en tgb!! På kontrollboken så stod det TGB10 !? För övrigt gav fördonet ett mkt gott intryck!! Rak sexa med manuell 8vxl med hög/låg och en momentomvandlare, samt retarder och avgasbroms. Hytten gick och tippa rejält som på en vanlig lastbil. Ordning på reglage och inredning, lättkörd, för sin storlek och vikt. Justerbart lufttryck på alla däck, med knappar för olika körlägen, väg, terräng, lera, osv. Jag tror på MAN TGB i försvaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MementoMori Posted March 8, 2006 Report Share Posted March 8, 2006 @Spett och slägga I min värld så heter väl MAN bilarna TGB10. Det är ju samma bil som dom andra fast med en liten mast på "flaket".....? För att vara petig: Är det inte tjänstevikten som är 29500 kg? Vilket reg nummer var det på den du körde? Det finns ju inte så många i sverige...... Eller var den till och med döpt? En av dom borde vara det om inte nån målat över namnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.