Jump to content

Glöm granattillsatsen HV

Guest Deep throat

Recommended Posts

Guest Deep throat

Just nu cirkulerar en skrivelse angående ammunition till 40 mm granattillsats. Tillslut har de höga herrarna konstaterat att det finns för lite 40 mm Gevärsövningsgranater, något som vi på golvet konstaterade för flera år sedan.

Just nu finns inte ammunition till utlandsstyrkan, GU-förband och friv. Således är utlandsstyrkan de enda som får utbildning på 40 mm granattillsats just nu. HKV har tagit med i beräkningen att förmågan att använda 40 mm grts kommer att sjunka på GU-förband och HV men det spelar ingen roll. All gövngr skall sändas till LG:s Sfd.

Alla förband som tänkt utbilda på granattillsatsen får istället planera om och utbilda på annat.

Källa? Ja - den skrivelse som cirkulerar på militära förband just nu. Kom för någon vecka sedan.

Är det inte gövngr man ska glömma ist för "Glöm granattillsatsen HV" som du skriver?? :baskerPa:

Vad tror du själv att slutsatsen är av nämnda bristen???

Att det blir svårt att skjuta övngr, ja.

Att däremot få in vapnet i organisationen och utbilda på handhavande och

därmed uppnå viss färdighet ser jag som väsentligt alldeles oavsett tillgången

på övn.am. Förhoppningsvis är det annat än gövngr vi tilldelas när det väl behövs

och vid det laget är även skjutskicklighet befäst på dom två Grt som finns på plutonen.

Övn.skjutning med skarp am? Jadå, om läget kräver det...

:baskerFN:

är det inte bätre att utbilda oss på att kunna använda den samt vänja sig vid vikten och skjutning med den under pippan vist vi kanske inte kan skjuta skarp så ofta men den dagen det väll hettar till så vill jag gärna ha möjligheten till GRT

:baskerFN:

Inte om man ska följa SÄKI tyvärr.

Skytten måste först skjuta en övningsgranat mot samma mål innan han får skjuta skarpt. (SÄKI Ehv/Pv kapitel 3 punkt 16)

The Swede :baskerPa:

:camo:

Skytten måste först skjuta en övningsgranat mot samma mål innan han får skjuta skarpt. (SÄKI Ehv/Pv kapitel 3 punkt 16)

The Swede :)

SÄKI är bestämmelser som gäller i fredstid. Det jag menade var att OM det skulle hetta till rejält så övar förbanden snabbt upp skjutskicklighet med skarpt om det skulle behövas. Likaväl som att övriga Ehv skottställs/provskjuts/funktionstestas. Om jag i strid tvingas kasta skarp Shgr56 så börjar jag inte med att först kasta en blå för att SÄKI säger så...

:)

The Swede :)

SÄKI är bestämmelser som gäller i fredstid. Det jag menade var att OM det skulle hetta till rejält så övar förbanden snabbt upp skjutskicklighet med skarpt om det skulle behövas. Likaväl som att övriga Ehv skottställs/provskjuts/funktionstestas. Om jag i strid tvingas kasta skarp Shgr56 så börjar jag inte med att först kasta en blå för att SÄKI säger så...

Jaha, det framgick dock inte fullt ut pga denna formuleringen:

Förhoppningsvis är det annat än gövngr vi tilldelas när det väl behövs

och vid det laget är även skjutskicklighet befäst på dom två Grt som finns på plutonen.

Hur menar du att skjutskickligheten skall kunna befästas om man inte har någon ammunition att öva med?

@jöjje

Håller helt med du.

The Swede :camo:

@ The Swede

Håller med, framgick kanske inte helt fullt ut i första formuleringen. När det väl behövs skrev jag och det är möjligt att tolka på flera vis.

Vad jag menar är att om Grt finns i organisationen och är bekant för

skytten åtminstone som "dödvikt" på bössan, handgrepp för ladda, ptr ur,

anläggning, avfyrning mm så är det betydligt lättare att växla upp kunskapen

med skjutning. Allt utom just det går att öva utan am och bör även göras så. :Malaj:

Alltså, bristen på övningsam. kommer aldrig avgöra om vapnet bör finnas i organisationen

eller ej.

@ The Swede

Håller med, framgick kanske inte helt fullt ut i första formuleringen. När det väl behövs skrev jag och det är möjligt att tolka på flera vis.

med skjutning. Allt utom just det går att öva utan am och bör även göras så. :Malaj:

Alltså, bristen på övningsam. kommer aldrig avgöra om vapnet bör finnas i organisationen

eller ej.

Glöm inte vikten av att plutch och grpch måste komma ihåg dom vid ordergivning och över tiden, så att dom arbetas in och inte glöms bort!

@ The Swede

eller ej.

Glöm inte vikten av att plutch och grpch måste komma ihåg dom vid ordergivning och över tiden, så att dom arbetas in och inte glöms bort!

Helt klart! Lite samma sak som med PSG eller för all del hund. Gäller för cheferna att tänka till och använda samtliga vapen och hund på bästa sätt.

• 4 weeks later...

*Syntax Error*

Huh?

Om det nu är så att förbanden måste ställa in utb på grt pga ambrist - VARFÖR har man inte tillsett behovet av am???

Förbanden fyller i inköpsanmooodan, skickar till SFD/Am, som i sin tur beställer så att DE har tillräckligt.

Var brast kedjan, och varför?

Förbanden fyller i inköpsanmooodan, skickar till SFD/Am, som i sin tur beställer så att DE har tillräckligt.

Nu är det inte riktigt så det går till...

Inköpsanmodan används när man på förbanden ska köpa något på den civila marknaden. Ammunitionsbeställningar på högre nivå görs åratal i förväg så att ammunition för utbildning kan tillverkas. Missar man då, t ex att man inte tar med i beräkningen att antalet förband med grt kommer att öka, så tar det tid att åtgärda.

Är det inte gövngr man ska glömma ist för "Glöm granattillsatsen HV" som du skriver?? :blink:

Vad tror du själv att slutsatsen är av nämnda bristen???

Att det blir svårt att skjuta övngr, ja.

Att däremot få in vapnet i organisationen och utbilda på handhavande och

därmed uppnå viss färdighet ser jag som väsentligt alldeles oavsett tillgången

på övn.am. Förhoppningsvis är det annat än gövngr vi tilldelas när det väl behövs

:camo:

Ni tycker väl inte på allvar att hv ska få ett vapen som man inte kan öva med och befästa dugligheten på??????

Absurt. Och så undrar en del varför hv inte tas på allvar........

:rodna:

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...