Jump to content

Flp vrak på Firedump

Arthur

Recommended Posts

Eftersom jag håller på med militär historia och är intresserad av Fv och dess Flottiljer.Så undrar jag om det finns några snubbar på detta forum som låg på någon Flyg Flottilj och tog kort vid just den Flottiljens Firedump. Eftersom man håller på med flyghistoria med så är det guld värt att få se bilder på gamla 35an osv.På F17 hemsida har dom bilder på några vrak.Den första prov(FC) S35 finns på F17 och är inte i världens bästa skick.

Fanns två vrak på F17, platsen vi var på när vi hade brandutbildning (inte i att släcka plan dock) samt marscherade förbi på väg till skjutbanan, S35:an du pratar om samt ett jag inte kan identifiera. Det låg en del annat bråte vid ett av vraken också, typ tunnor och fälgar och sånt.

Det ligger två Fpl35 i ganska dåligt skick på F7s brandövningsplats, dock så eldar de på just dem, utan en flygplansattrapp. Här är ett fåtal bilder från en övning vi fick titta på med FVRF-U.

f72005175large9yv.th.jpg

f72005180large6zm.th.jpg

f72005182large5fc.th.jpg

f72005184large0of.th.jpg

EDIT: Fixade bilderna.

Edited by Skoog

• 9 months later...
Fanns två vrak på F17, platsen vi var på när vi hade brandutbildning (inte i att släcka plan dock) samt marscherade förbi på väg till skjutbanan, S35:an du pratar om samt ett jag inte kan identifiera. Det låg en del annat bråte vid ett av vraken också, typ tunnor och fälgar och sånt.

Det är nr 35901 som finns på F17 och kanske räddas kvar

Mycket intressanta bilder.Och dom e ju trotts allt bra för att vara en mobil

F21 övar en hel del på civila brandförsvarets övningsplats ute på hertsön.

Där står eller stog iaf en 35'a F eller J modell men är väldigt osäker.

Det roliga med den är att baken är kraftigt böjd..

Det ska ha skett efter lite väl mycket eld under flygplanet där dom fick igång en mindre metallbrand under en övning med brandsoldaterna från F21.

F21 övar en hel del på civila brandförsvarets övningsplats ute på hertsön.

Där står eller stog iaf en 35'a F eller J modell men är väldigt osäker.

Det roliga med den är att baken är kraftigt böjd..

Det ska ha skett efter lite väl mycket eld under flygplanet där dom fick igång en mindre metallbrand under en övning med brandsoldaterna från F21.

Skulle vara coolt att få se bilder där ifrån på dessa maskiner

på f10:s brandplats låg fram till ca ett år sedan en drake som såg relativt komlett ut. Vet någon vad som hände med den? jag fick bara tag på nos spjutet, men större delen av inredningen var hel och stol och dyligt satt kvar.

Nu ligger det bara kvar en attrapp av tunnor // fredrik

Jag kan ta och se om jag kan ta lite mer bilder nässta gång de är FVRF övn. Det finns även en helt utbränd 39:a där, en 37cockpit och om mitt minne inte sviker så står de även en cockpit från en 35:a där.

Jag kan ta och se om jag kan ta lite mer bilder nässta gång de är FVRF övn. Det finns även en helt utbränd 39:a där, en 37cockpit och om mitt minne inte sviker så står de även en cockpit från en 35:a där.

En utbränd 39:a?? 35:an skulle vara intressant att få se vad för individ det är 0:)

En utbränd 39:a?? 35:an skulle vara intressant att få se vad för individ det är :)

Är ni helt säker på det?

Det är mycket kolfiber i en 39'a och när kolfiber brinner så bildas asbest.. :happy:

Således tämligen olämpligt att ens brandöva med en sådan....

Det är mycket kolfiber i en 39'a och när kolfiber brinner så bildas asbest.. :)

Asbest bildas när kolfiber brinner? Är det så? Menar inte att vara dryg, men jag har aldrig hört det förut, hmm. Att kolfiberdamm från brottytor eller förbränning kan ge liknande skador som asbest kan jag gå med på, men att ett helt annat ämne, nåt slags silikat bildas när nåt av kol brinner tror jag inte.

Edited by Gerle

Asbest bildas när kolfiber brinner? Är det så? Menar inte att vara dryg, men jag har aldrig hört det förut, hmm. Att kolfiberdamm från brottytor eller förbränning kan ge liknande skador som asbest kan jag gå med på, men att ett helt annat ämne, nåt slags silikat bildas när nåt av kol brinner tror jag inte.

Jag kan inte verifiera det då jag fick uppgiften från en flygtekniker när jag gjorde lumpen.

Men du har nog rätt. Det bildas inte asbest däremot kan kolfiberdamm bete sig på ett liknande sätt såsom asbestdamm.

Hittade ett dokument ang detta..

Medvetenhet om olycksplatsens faror ––inte en fråga enbart för brandmannen!

http://www.lfv.se/upload/Tjanster/Dokumentbank/5-1.pdf

En utbränd 39:a?? 35:an skulle vara intressant att få se vad för individ det är :worthy:

Fel av mig, menar förståss 37:a. 39:or brinner väll inte, de smällter :=o Men kan fixa bilder V4 kanske. Vet iaf att 35:an kommer från f10 Ängelholm.

Ser fram imot när du hartagit lite blider påp J35:an :worthy:

En utbränd 39:a?? 35:an skulle vara intressant att få se vad för individ det är :worthy:

Fel av mig, menar förståss 37:a. 39:or brinner väll inte, de smällter :rolleyes: Men kan fixa bilder V4 kanske. Vet iaf att 35:an kommer från f10 Ängelholm.

på f10:s brandplats låg fram till ca ett år sedan en drake som såg relativt komlett ut. Vet någon vad som hände med den? jag fick bara tag på nos spjutet, men större delen av inredningen var hel och stol och dyligt satt kvar.

Nu ligger det bara kvar en attrapp av tunnor // fredrik

Inte helt omöjligt att det är en utav dessa som ligger på Lv6 övningsområde Nyårsåsen norr om Halmstad (om de nu ligger kvar). Några roliga fpl låg även på F10 övningsområde Önnarp strax söder om Båstad. Har stod det 2 De Havilland Vampire som var rätt så kompletta, dessa "miljösanerades" bort för ett 10-tal år sedan :worthy:

Har stod det 2 De Havilland Vampire som var rätt så kompletta, dessa "miljösanerades" bort för ett 10-tal år sedan :rolleyes:

Vampire? Märkligt att de skulle klarat sig väl, med tanke på att delar av kontstruktionen var av trä.