Jump to content

Då har försvaret inga flygande helikoptrar på ett tag då

Recommended Posts

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Det är ju helt jävla IG att ha så dålig dokumentation att Alla helikoptrar har flygförbut inte en specifik modell som det brukar vara.

Egentligen är det ju personalen som har flygförbud, inte själva helikoptrarna, eftersom orsaken är att de tydligen har dålig koll på vilken status deras personliga utrustning har.

Förmodligen blir det så när besättningar flyttar runt. När jag gjorde lumpen var JA-förarnas personliga utrustning uppföljd på kort som de hade på skåpen. Det var dock innan sekelskiftet. Men om man flyttar runt ofta så blir korten kvar på ett ställe, om man nu använder det systemet i helikopterflotiljen. Kanske någ helikopterputte kan upplysa oss?

J.K Nilsson

Jag tror att detta kommer att vara över ganska fort. Det hela handlar om en teknisk order som omfattar Fpl 39-förarnas hjälmar, vars serviceintervaller är betydligt mer omfattande än de hjälmar som vi använder. Våra hjälmar påverkas inte av denna ordern vilket säkerhetsmatrerielsteknikerna försöker få det till. Som jag har förstått det hela så är detta någon typ av missnöjesaktion från Säkerhetsmatrerielsteknikerna (säkmat) som anser att de är för få. Vi får se var det slutar... Detta var det sista vi behövde just nu. :baskerFN:

Om man läser SHKs haverirapporter från olika militära helikopterolyckor se påpekas det i väldigt många fall att kontrollen/dokumentationen av besättningarnas personliga utrustning är mer eller mindre gravt eftersatt.

edit: gramatik

Edited by fu. vikström