Jump to content

replika av ak5

aicaramba

Recommended Posts

Kronmärkning är förstås inte aktuellt, men hur ligger det till? Vad får man/får man inte göra? :baskerFN::-(

gör vad du vill (som inte går att skjuta med) och häng den på väggen hemma, jag har oerhört svårt att tänka mig att farbror blå kommer och knackar på av ren slump och då dessutom tar ifrån dig ditt plastgevär :P

Olaga vapeninnehav är väl det man får passa sig för, vilket borde vara tämligen enkelt efter som det då är en replika..

• Forumsledning

uhm.. en replika håller väl inte att skjuta med... eller om den ens funkar att skjuta med.

Ett pluggat vapen kan ju vara fullt funktionabelt förutom pluggen.. som kan säkert borras bort om man är lite händig....

Jag spekulerar bara men jag kan tänka mig att det är för att ett pluggat vapen har varit ett fungerande vapen och om "pluggen" tas bort kan brukas igen medan en replika aldrig varit ett fungerande vapen, utan endast en synbar kopia, och kan därför ej modifieras så att det går att använda.

Edit: pucktvåa, ett par sekunder sen... :worthy:

Edited by Cinnes

Låter troligt att licens inte krävs eftersom replikan ej går att skjuta med. Har dock läst på hobbex om replikor med fungerande mekanism och pluggad pippa som ej kräver licens. Vad har man tagit bort då? Slutstycket? Eftersom det går att göra mantelrörelse borde ju vapnet annars räknas som pluggat. Nån som vet mer?

Låter troligt att licens inte krävs eftersom replikan ej går att skjuta med. Har dock läst på hobbex om replikor med fungerande mekanism och pluggad pippa som ej kräver licens. Vad har man tagit bort då? Slutstycket? Eftersom det går att göra mantelrörelse borde ju vapnet annars räknas som pluggat. Nån som vet mer?

Replikor med fungerande mekanism brukar innebära att man kan göra mantelrörelse och kanske en blindavfyrning.

Någon möjlighet att skjuta på riktigt finns dock inte pga att mekanismen är till för att verka naturtrogen och inte fungera i verkligheten.

Så kort sagt så är en replika en helt oanvändbar imitation (som därmed är licensfri men man ska vara försiktig med var man visar sig med sin replika för att undvika brysk kontroll av någon piketstyrka med förstärkningsvapen) och ska inte förväxlas med ett pluggat vapen.

Har själv pluggat en gammal hagelspruta och har även en licens för denna. Jag tror att anledningen till att man har licenskravet är dels, att jag gjorde om ett licenspliktigt vapen till ett icke fungerande, jag antar att man vill ha kontroll på var de har tagit vägen, och dels att vissa delar på vapnet fortfarande fungerar.

Som ni vet så krävs det licens för vapen och "vapen-delar" (försök att köp en ny pipa till en revolver exempelvis).

Och för att lugna Kimster, att borra ur ett pluggat vapen är i princip helt omöjligt, i mitt exempel så sitter det en hårdmetall stång i mitten av pipan och sedan är det svetsat runt om.

Jag var tvungen att visa upp bössan för Polisens vapentekniker och även visa upp ett intyg om att vapnet var gjort i obrukbart skick (iofs var det våran mekaniker på jobbet som intygade, men han kände teknikern).

Om jag istället skaffat en samlar licens så behövde jag inte göra någonting, bara ansöka och betala, så gjorde brorsan istället för att plugga!! :banghead:

//Nisse

Och för att lugna Kimster, att borra ur ett pluggat vapen är i princip helt omöjligt, i mitt exempel så sitter det en hårdmetall stång i mitten av pipan och sedan är det svetsat runt om.

Jag var tvungen att visa upp bössan för Polisens vapentekniker och även visa upp ett intyg om att vapnet var gjort i obrukbart skick (iofs var det våran mekaniker på jobbet som intygade, men han kände teknikern).

Du har alltså borrat tvärs igenom pipan och sedan fört in en hårdmetall stång i det hålet som du sedan svetsat fast, stämmer det?

Vapnet behöver allstå modifieras på ett sådant sätt att det inte kan återställas i brukbart skick för att räknas som pluggat, eller hur?

Du har alltså borrat tvärs igenom pipan och sedan fört in en hårdmetall stång i det hålet som du sedan svetsat fast, stämmer det?

Vapnet behöver allstå modifieras på ett sådant sätt att det inte kan återställas i brukbart skick för att räknas som pluggat, eller hur?

Nix , hårdmetallstången sitter i en distans i pipans längdriktning, detta för att vid eventuellt försök att borra skall borren välja den "enkla" vägen och styras ut i den mjukare metallen och på så vis förstöra pipan.

//Nisse

Edited by Bappelsinmannen

Vad det gäller replikor av diverse vapen så kommer det, eller det finns iallafall ett förslag på hur man ska ändra licenslagen.

Min far är aktiv jägare samt lite vapensamlare så han läser mycket om detta. Men det polisen m.fl vill komma fram till är att om ett vapen HAR fungerat. Dvs vi tar en Ak5:a som är helt och funkis. slår ner ett bult i pipan och svetsar fast ( dvs gör vapnet obrukbart) så kommer det iallafall krävas en "samlarelicens" denna typ av licens finns redan idag, som i vissa fall tillåter dig att ha en(1) licens för kanske tre vapen, låt oss säga tre fungerande gamla flintlås pistoler som är olika i kaliber,men som ligger väldigt nära varandra.

Sen har vi då en replika, där hela idéen är att tillverka ett ICKE fungerade vapen, men som ser ut som det "riktiga"

Men det polisen m.fl vill komma fram till är att om ett vapen HAR fungerat. Dvs vi tar en Ak5:a som är helt och funkis. slår ner ett bult i pipan och svetsar fast ( dvs gör vapnet obrukbart) så kommer det iallafall krävas en "samlarelicens" denna typ av licens finns redan idag, som i vissa fall tillåter dig att ha en(1) licens för kanske tre vapen, låt oss säga tre fungerande gamla flintlås pistoler som är olika i kaliber,men som ligger väldigt nära varandra.

Nu förstår jag inte vad du menar.

Gamla flintlåspistoler är idag licensfria, menar du att polisen vill införa licenskrav för dessa?

Fu XX: Om din far är vapensamlare borde det framgått att det fungerar på följande sätt:

Man ansöker om att få en godkänd samlarinriktning. Inriktningen ska vara klart avgränsad och helst åtminstone i princip möjlig att få komplett, det måste i vart fall alltid vara möjligt att avgöra om ett vapen tillhör den aktuella samlingsinriktningen eller ej. Mycket aktiva samlare kan få tillstånd för fler än en samlingsinriktning.

När man väl fått sin samlingsinriktning godkänd och hittat ett intressant vapen som passar inriktningen söker man licens för varje enskilt vapen. Normalt ska sedan polismyndigheten endast göra en prövning av huruvida vapnet uppfyller kriterierna för den aktuella samlingsinriktningen och sedan skriva ut licensen om så är fallet respektive komunicera före avslag och så småningom avslå licensansökan i det fall myndigheten menar att vapnet av ett eller annat skäl inte uppfyller kriterierna för den aktuella samlingsinriktningen. I praktiken lägger polismyndigheterna ofta många andra synpunkter på samlandet.

Varje lagligt licenspliktigt vapen har alltid en licens med en ansvarig ägare.

På licensen anges alltid ändamål, exempel på ändamål är jakt(får även användas till målskjutning), målskjutning, samling, skydd samt annat ändamål.

• 3 months later...

Finns det någon replik AK5 som man kan köpa? Finns det som "blank fire"-vapen? Går det att komma över en pluggad eller plugga en? Går att köpa en om man har samlarlicens?

Går det att tävlingsskjuta med ett sådant vapen? Går det att få det godkänt som jaktvapen? har för mig att man kunde det om man modifierade det.

På alla dina frågor: nej.

Där måste jag säga emot.

Finns det någon replika? Nej.

Finns det någon Blank firing? Nej.

Går det att komma över en pluggad eller att plugga en? Ja, men det krävs licens.

Går det att köpa en om man har samlarlicens? Ja.

Går det att tävlingsskjuta med ett sånt vapen? Inte i dagsläget men det har gått tidigare.

Går det att få godkänt som jaktvapen? Nej, inte i Sverige i alla fall.

The Swede :)

Som vad räknas de söndersågade vapen som finns som demonstrationsobjekt? Är de ursprungligen tillverkade som standardvapen och senare modifierade eller de från början tillvekrade för att vara demonstrationsobjekt?

edit: Hur kan jag stava fel till demonstrationsobjekt två gånger och exakt samma fel dessutom?

Edited by 106

106 hmm...

Jag är inte helt säker på vad för slag vapen du pratar om.

Jag tänker på de Ak5 som har ett antal hål för att man ska kunna se hur de fungerar invändigt, ungefär som vissa pansarfordon och flygplan på museer är uppskurna för att man ska kunna se innanmätet. Om jag minns rätt så fanns det ett träställ till den, så det såg ut som något som kunde stå utställt mer permanent.

På alla dina frågor: nej.

Där måste jag säga emot.

Finns det någon replika? Nej.

Finns det någon Blank firing? Nej.

Går det att komma över en pluggad eller att plugga en? Ja, men det krävs licens.

Går det att köpa en om man har samlarlicens? Ja.

Går det att tävlingsskjuta med ett sånt vapen? Inte i dagsläget men det har gått tidigare.

Går det att få godkänt som jaktvapen? Nej, inte i Sverige i alla fall.

The Swede :baskerPa:

Ett M86 pansarskott som skjutis av, de slängs va? Alltså själva "vapnet"/röret används väl inte för fler skott?

kan man isåfall komma över ett använt sånt "rör"? som prydnad?

Ett M86 pansarskott som skjutis av, de slängs va? Alltså själva "vapnet"/röret används väl inte för fler skott?

kan man isåfall komma över ett använt sånt "rör"? som prydnad?

Pskott är ett engångsvapen, ja. Men avskjutna pskott återlämnas till förrådet eftersom det är 100% återredovisningsskyldighet på dessa.

Eftersom det står avskjutna pskott på diverse befälsrum mm så är det teoretiskt möjligt att ha ett sådant som prydnad, men räkna inte med att det går att genomföra. Det är i alla fall ingenting du kan ta med dig från skjutfältet.

Själv skulle jag inte vilja ha ett pskott som prydnad hemma, tycker dels att det inte är särskilt snyggt och framför allt skulle folk börja undra exakt hur sjuk jag är.

Far min hade ett par mausers modell äldre på väggen ( korsade, sjukt snyggt ) i början av nittiotalet. Dem var inte pluggade. Då kom det ett par regler som sa att han visst fick ha kvar sina vapen men i ett vapenskåp, om han inte vill plugga förstås. Men vem vill förstöra gamla vapen så. Man vill ju fortfarande fyra av en salva då och då. Summa summarum; Vapnen finns nu längst ner i källaren längst bort i ett vapenskåp.

Edit: Skrivihop.nu

Edited by vixen