Jump to content

Vatten i pipan?

vemtogmittnamn

Recommended Posts

Jag har funderat över hur mycket skit det egentligen kan vara i pipan. A-dyk har ju med sig sina puffror och har de funktionsdugliga snabbt. Samtidigt minns jag en kommentar från GU att vi inte fick ha vapnen brevid oss i tältet utan mot tältduken. Detta pga att kondens inte skulle bildas i pipan, och sen att det skulle frysa när vi tog oss ur tältet. Som så mycket annat skulle detta resultera i att man döööör, men nu i ett scenario som omfattar pipsprängning.

Så: Räcker det med en droppe vatten i pipan, eller är det snarare så att pipan inte ska vara helt igenkorkad i den höga grad att pipväggen blir lättare för trycket att forcera än mynningen?

Det är väll snarare så att man ska unvika att utsätta AK'n för sådant som kan leda till tråkigheter.

Det kan hända tråkigheter även om du gör allt rätt pga utrustningen(krutladdning, felaktigheter i tillverkningen etc), så lika bra att minimera riskerna om man kan. :clap:

Spolar man ur vapnet innan vården så är ju problemet med saltvatten löst.

Vet inte hur det är med clp i vapnet inför dyken, men det är väl inte helt otroligt om det går åt vissa mängder för att göra vapnet mera korrisionsbeständigt och funktionsdugligt.

Lite off topic, men efter fullbordat varv runt stridshinderbanan, där vattenhindren ofta bestod av havsvatten där det hände att man råkade doppa AK´n däri, så gick det alltid åt väldigt mycket vapenfett, även om man ställde sig i duschen omedelbart efter ankomsten till linjen (motsvarande kasern på kungsholmen). Samma gäller troligtvis för A-dyk. Det har skrivits i en annan tråd om att de går upp med mynningen först samt öppnar mekanismen lite för att vattnet ska rinna ut snabbare. Troligtvis finns det vatten kvar i pipan i form av droppar, men de ska kunna skjuta ändå. Så enstaka droppar i pipan ska nog inte bidra till pipsprängning. Även för deras del gick det åt hutlösa mängder vapenfett vid vård efter dyk.

Edited by Amfibieslusken

• 2 weeks later...

När jag låg inne var det en kille i mitt kompani som sprayade pipan på AK'n både utvändigt och invändigt (i mynningen) med 5-56, vet icke vilket syfte detta hade men har för mig att han påstod att det skulle motverka rost? Men jag undrar om det var en bra idé egentligen, med tanke på pipsprängning och andra problem?

Pipsprängning? Av 5,56... :) Varför skulle risken för stopp i pipan öka med 5,56? Det är ju nästan samma som 042!! Eller har jag missupfattat vad du menar?

Vatten gör varken till eller från i pipan. Däremot som det nämns ovan så är du ju en Ak kort om du skjuter med den då vattnet frusit!

Om det verkligen är sug efter att veta hur mycket skit du kan ha i vapnet så börja med lite grus och öka sen med kottar o ekorrar! :Malaj:

Det jag alltid har hört är att olja i pipan inte är så farligt, fett däremot är betydligt värre. Vilket känns ganska logiskt då fett genererar mer motstånd för kulan mot olja. Även fast det självklart inte är rekommenderat att ha varekn eller i pipan.

Det jag alltid har hört är att olja i pipan inte är så farligt, fett däremot är betydligt värre. Vilket känns ganska logiskt då fett genererar mer motstånd för kulan mot olja. Även fast det självklart inte är rekommenderat att ha varekn eller i pipan.

Ytterligare ett skäl att gå ifrån vapenfett till förmån för CLP.

När jag var liten och tävlade i skytte så hade jag en skjutledare som hade råkat ut för pipsprängning på grund av dåligt urdragen pipa. Den händelsen gav honom ett porslinsöga.

Jag har funderat över hur mycket skit det egentligen kan vara i pipan. A-dyk har ju med sig sina puffror och har de funktionsdugliga snabbt. Samtidigt minns jag en kommentar från GU att vi inte fick ha vapnen brevid oss i tältet utan mot tältduken. Detta pga att kondens inte skulle bildas i pipan, och sen att det skulle frysa när vi tog oss ur tältet. Som så mycket annat skulle detta resultera i att man döööör, men nu i ett scenario som omfattar pipsprängning.

Så: Räcker det med en droppe vatten i pipan, eller är det snarare så att pipan inte ska vara helt igenkorkad i den höga grad att pipväggen blir lättare för trycket att forcera än mynningen?

Enstaka droppar gör garanterat ingenting. Pytsar du i tillräckligt mycket vatten, centilitrar eller så, kanske pipan förstörs, men det är långt till pipsprängning. Pipan på en karbin eller ett gevär är klart överdimensionerad; kriteriet är att den ska klara grövsta tänkbara hantering i fält, och dit räknas inte skjutning.

Det är en annan sak med mekanismen, som är mekaniskt avstämd att fungera för en bestämd tryckkurva, ett bestämt ballistiskt förlopp, och som möjligen kan låsa upp slutstycket för tidigt med hylssprängning som följd. Jag skulle gissa att många har skjutit ut vapenfett ur pipan utan att märka någon missfunktion.

Har man varit under vatten med ett vapen som har öppen avfyring (exvis gamla tiders kpist) så tar det kanske någon enda sekund innan pipan är tom nog för att man ska kunna skjuta.

Obs: Hagelgevär och liknande har en annan pipkonstruktion, som är bra mycket tunnare och kan tänkas påverkas av skit i pipan.

Den som inte dragit ur sin büssa ordentligt från vapenfett brukade avslöja sig själv ganska rejält vid första skottet. Ett ordentligt rökmoln från mynningen brukade hetsa upp Fänrikar en del.

-Vem f-n har inte dragit ur pipan! brukade komma haglande tämligen omgående...

okey har du pipan fullt med skit så stoppas kulan och det bildas ett övertyck inne i pipan så även om en 5.56 kula kan gå igenom 4cm is så gör den det itne inne i pipan.

kulan deformerar sig själv coh typ går sönder i pipan och fyller upp

Edited by Mikael1982

Altså detta med hur mycket man kan skjuta igenom är mycket farligt att spekulera i. Säg exempelvis att det sitter en ispropp i pipan, man skjuter ett skott. Kulan klarar sig igenom näst intill oskadad. Dock finns det mantelrester kvar i pipan. Nästa skott träffar mantelresterna och vapnet sprängs. Så det behöver inte ske på första eller ens andra skottet. Men sker det är du rökt.

Altså en enkelt regel, ha aldrig något i pipan, innan skjutning så kontrollerar man pipan. Ska man gå där det är mycket snö har man mynningsskydd.

En kula har oerhört liten kraft i pipan, det krävs i princip inget för att det ska bli övertryck. För det krävs inte att en kula deformeras i pipan, det krävs bara att det går lite för trögt att få ut kulan för att ge en pipsprängning

• 1 month later...

Under GU "hittade" min gruppchef en vattenfylld 2 meters grop och försvann under ytan..dyker upp 2 sekunder senare och avfyrar utan problem..

Problemet är nog som tidigare nämnts hårdare objekt i pipan än ofruset H2O.

Är det bar jag spm såg på Mythbusters på Discoverychannel?

Där svetsade de igen pipan på ett gevär, avfyrade det under kontrolerade former.

Resultatet var en aningen deformerad pipmyning men inte mer. Vapnet var enligt vad jag kunde se fullt anvädbart.

Tror nog att en igensvetsan pipmyning är lite väre änn en liten ispropp.

Är det bar jag spm såg på Mythbusters på Discoverychannel?

Där svetsade de igen pipan på ett gevär, avfyrade det under kontrolerade former.

Resultatet var en aningen deformerad pipmyning men inte mer. Vapnet var enligt vad jag kunde se fullt anvädbart.

Tror nog att en igensvetsan pipmyning är lite väre änn en liten ispropp.

Och vad händer om du sätter en ack så liten svetsloppa halvvägs in i pipan istället tror du?

Ehum, det var väl ett hagelgevär?

Fast rätt fin effekt av "bulan" efter dom kört ner det i rabatten :Malaj:

Någon som pratade om 042 och 5-56...

Det står i vintersoldat (sid 40-frammåt) om att CLP är att föredra då den behåller sin viskositet ner till -40

Däremot är det obra att "gegga" ner allt för mycket om man har det kallare än -20

Har använt 020 eller 042 på en cykelkedja och det var INTE skojj att cykla om det var några minusgrader.. 8-/

I SoldR Mtrl Vapen AK4 sid 62:

Daglig tillsyn

"Smörj in loppet och mekanismen med CLP så snart som verksamheten medger det"

Fänrikar får skrika på som dom vill om dom inte gillar rökpuffar B)

Någon tidigare talare nämde att hans vän sprutat 5-56 på och i pipan för att motverka rost..

5-56 gör följande: Rostlöser, driver ut fukt, smörjer, rostskyddar och rengör.

Värt att tänka på är att har man rost i sin pipa och använder 5-56 blir det massa klegg kvar som kan resultera i pipsprängning. Dock kan jag intyga om att 5-56 är 100 gånger mer effektivt än CLP vid borttagning av rost. Många vänner har svårt för att hålla pipan ovanför snötäcket.

En flamdämpare fylld med snö är funktionsduglig, det gick iaf för en vän på senaste skarpskjutningen.

Men som alla här försöker säga, är det något ivägen i pipan innan mynningen så är det farligare.

Om vatten och dyl. finns i pipan under skjutning så kommer kulans bana få ett annat utseende oavsett om man märker det eller inte. Jag vet av egen erfarenhet att mynningskydd kan få kulan att åka åt hel***e

Edited by SplAsk

Värt att tänka på är att har man rost i sin pipa och använder 5-56 blir det massa klegg kvar som kan resultera i pipsprängning. Dock kan jag intyga om att 5-56 är 100 gånger mer effektivt än CLP vid borttagning av rost. Många vänner har svårt för att hålla pipan ovanför snötäcket.

Säg mig ..Bara lite kuriosa.

Är det FM-vapen du provat dig fram på då?

En helt off topic fråga.

Men vad gör A-dyk på vintern då det är tjock is överallt och in till strandkanten?

För att avsluta OT: De gör samma sak som de oftast gör när de framrycker.. de går... Dykning är ett av många infiltrationssätt.

GMY