PerL Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Hej alla forumvänner! Håller på och arbetar med en bok som ska beskriva kockarnas arbete i utlandstjänst de senaste 50 åren och skulle vilja ha lite feedback på materialet, m.m. Läs pdfen som finns länkad nedan och kom med kommentarer. Boken kommer att vara på 216 sidor i färg, bestående av 12 kapitel, 60-70 recept och fakta om respektive mission. Ca: 15 kockar därav 3 tjejer intervjuas för själva boken, mer än hundra har deltagit med att svara på en enkät om sin tid i utlandstjänst. Detta har givit oss en bra bas att stå på inför intervjuerna. En kulinarisk kollision Det är 31 grader varmt - i skuggan. Ett kylskåp hade suttit fint, men du har i alla fall dagens sändning av matvaror och en kokplatta. Det kommer några hundra grabbar på middag och om du inte blir beskjuten de närmaste timmarna, så ska det nog ordna sig. Vardagen för en FN-kock får inte sällan en finalplats i Årets Kock att framstå som rena semestern. Det gäller både 60-talets och dagens uppdrag. Men det finns större utmaningar än hetta och hot: — Fy fan för torsdagar! Ärtsoppan fixar sig väl, men alla dessa pannkakor med futtiga fyra små stekpannor… Detta och mycket mera finns att läsa i Fredskockarnas bok. Unna dig själv, arbetskollegor, kunder eller vänner denna 216 sidors fascinerande bok, där läsningen varvas med intressanta och otroliga historier, fakta, mat och en massa spännande recept. Intresserad av boken kolla på: www.ba03.org Med egna erfarenhet av FN-tjänst står Per Lennartsson bakom idéen till boken och är ansvarig utgivare. Kapitlet om Kongo finns att läsa nedan inklusive intressanta recept. Fredskockarnas bok >> (1.4 MB stor PDF fil) Tack för din hjälp Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Absolut, vad gör man inte för att stödja en god sak...kockarna alltså. ;) För övrigt är flytt planerad snart och då är alla matförslag uppskattade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Fråga: Hur stor är den nuvarande upplagan på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Ja jag jobbar ju själv med mat så det kan vara kul att ta en titt Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted February 2, 2006 Author Report Share Posted February 2, 2006 Fråga:Hur stor är den nuvarande upplagan på? 3000ex som det ser ut idag, men det beror på finasieringen. Jobbar för fullt med att skaffa fler sponsorer. Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 -"pungråttan är i receptet utbytt mot karre"..... Tack även för att recepten inte är för 100 + man..... Ser riktigt tjusigt ut, kan tänka mig en bok själv och har en ide om att denna bok skulle passa alldeles förträffligt till julklapp! Vilket prisläge på ett ungefär, frågas? Och, faaaaaan vad sugen jag blev på kallopps!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted February 2, 2006 Author Report Share Posted February 2, 2006 -"pungråttan är i receptet utbytt mot karre"..... Tack även för att recepten inte är för 100 + man..... Ser riktigt tjusigt ut, kan tänka mig en bok själv och har en ide om att denna bok skulle passa alldeles förträffligt till julklapp! Vilket prisläge på ett ungefär, frågas? Och, faaaaaan vad sugen jag blev på kallopps!!!!!!! Tack! Pris är 375:- inkl moms och frakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 "Kockar och mekaniker ska man hålla sig väl med" Pinkytips #1 Det mest uppskattade som serverades på Viktor Lima var faktiskt.. Korv i bröd med mos, det fick många att tänka på Svea Rike. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Ett alldeles lysande koncept! Alla vet vi hur viktig mat är normalt sett och synnerligen i utlandstjänst. Man får välbehövd näring, ett avbräck från arbete och kanske en liten känsla av hemlandet. Gillas - fortsätt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted February 3, 2006 Author Report Share Posted February 3, 2006 Ett alldeles lysande koncept! Alla vet vi hur viktig mat är normalt sett och synnerligen i utlandstjänst. Man får välbehövd näring, ett avbräck från arbete och kanske en liten känsla av hemlandet. Gillas - fortsätt! "Kockar och mekaniker ska man hållasig väl med" Pinkytips #1 Det mest uppskattade som serverades på Viktor Lima var faktiskt.. Korv i bröd med mos, det fick många att tänka på Svea Rike. fun_icon_nana.gif -------------------- "FN-yxor dör aldrig, dom åker bara till himlen på 60-timmars leave" Ska absolut strandsätta detta projekt och tack för alla glada rop. Lite mer kortfakta: Kändiskocken Jan-Boris Möller kommer att skriva förord, han har egna FN-erfarenheter från Sinai och gillar verkligen det han har läst. Även skribent och text/faktagranskare är personer som har egna erfarenheter av utlandstjänst. Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted February 11, 2006 Report Share Posted February 11, 2006 Hmmm, ingår kock i boken? Det vore nåt det! En uppblåsbar chef de cuisine som kan reda ut alla recepten. Själv har jag skadat mig efter matlagning idag. Jo, jag har en frätskada mellan två fingrar som ett resultat av litet väl stark kryddning. Vet iofs inte om det var vitlöken/den spanska pepparen elelr vad det var. Litet orolig är jag ju faktiskt över att jag har ätit något som kan göra så förbaskat ont på utsidan. Om det var gott? JAAAAAA! Fast det var som sagt aningens starkt. Smaklökarna gick samman och lämnade in ansökan om friår! Recept: Finstrimlat: 1/2 morot 1 selleristjälk, 1 gul lök 1/2 röd paprika 1 spansk peppar. Fräses i panna med olja och finhackad vitlök. Tillsätt strimlad lövbiff i lagom mängd. Litet soja Kryddor (salt+peppar) Cayennepeppar Stek på Koka samtidigt upp nudlar. Häll över nudlarna i pannan, rör om ordentligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 11, 2006 Report Share Posted February 11, 2006 Ser bra ut, men hade man verkligen "quorn beef" på 60-talet? Skall det inte stå "Corned Beef" istället? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted February 13, 2006 Author Report Share Posted February 13, 2006 Ser bra ut, men hade man verkligen "quorn beef" på 60-talet? Skall det inte stå "Corned Beef" istället? Härlig med lite korrektur! Ska såklart det ska vara Corned Beef. Tack! Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted February 13, 2006 Report Share Posted February 13, 2006 Jag köper gärna! Har själv varit kock, civilt dock, och gillar att laga mat under extrema förhållanden. Ser fram emot boken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted February 19, 2006 Author Report Share Posted February 19, 2006 Ser bra ut, men hade man verkligen "quorn beef" på 60-talet? Skall det inte stå "Corned Beef" istället? Härlig med lite korrektur! Ska såklart vara Corned Beef. Tack! Lennartsson Nu finns en uppdaterad pdf att läsa. Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted February 19, 2006 Report Share Posted February 19, 2006 Fredskockarnas bok >> (1.4 MB stor PDF fil) Det ser mycket bra ut. Jag gillar layout och bildspråk helt klart, högsta betyg. En guldstjärna i kanten för att du använder det vackraste av typsnitt (för tryck) Adobe Jenson Pro. Kommer helt klart köpa minst ett ex till mig och kanske dessutom ett till mamma =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted February 23, 2006 Author Report Share Posted February 23, 2006 Fredskockarnas bok >> (1.4 MB stor PDF fil) Det ser mycket bra ut. Jag gillar layout och bildspråk helt klart, högsta betyg. En guldstjärna i kanten för att du använder det vackraste av typsnitt (för tryck) Adobe Jenson Pro. Kommer helt klart köpa minst ett ex till mig och kanske dessutom ett till mamma =) Tack! Nytt kapitel kommer inom kort. Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted February 24, 2006 Report Share Posted February 24, 2006 Ser mycket trevligt ut. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted March 9, 2006 Author Report Share Posted March 9, 2006 Önskar fler röstningar Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted March 10, 2006 Report Share Posted March 10, 2006 Klart en helt ok bok som det verkar Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted March 10, 2006 Report Share Posted March 10, 2006 Argh! HUNGRIG! Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted March 10, 2006 Report Share Posted March 10, 2006 Efter att ha läst den första delen som lades upp har jag en liten kommentar i all välmening. Texterna känns inte helt "proffesionella" (nu talar jag språkligt/litterrärt). En journalist/copywriter/författare/skribent bör nog se över dem och om möjligt formulera om delar av dem. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted March 11, 2006 Author Report Share Posted March 11, 2006 Efter att ha läst den första delen som lades upp har jag en liten kommentar i all välmening. Texterna känns inte helt "proffesionella" (nu talar jag språkligt/litterrärt). En journalist/copywriter/författare/skribent bör nog se över dem och om möjligt formulera om delar av dem. /martinator Menar du all text? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted September 2, 2007 Author Report Share Posted September 2, 2007 Nu är boken klar och i tryckpressen. Kommer att finnas ute till FN-dagen 24 oktober. ISBN 978-91-85329-64-9. www.fredskockarna.se Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 Nu är boken klar och i tryckpressen.Kommer att finnas ute till FN-dagen 24 oktober. ISBN 978-91-85329-64-9. www.fredskockarna.se Lennartsson Härligt! Skall bli kul att läsa en annorlunda bok om peacekeeping. Lär bli en go´ julklapp både till pappsen o mamsen det här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted September 8, 2007 Author Report Share Posted September 8, 2007 Tack alla som bidragit till att mitt 5-åriga projekt nu är färdigt. Tack för bilder, fakta, namn och galna historier. Ett stort TACK till alla kockar som ställt upp på intervjuer. Boken trycktes för en vecka sedan och nu är det bokbindaren som ska förädla och göra den till en bok. Läs mer på http://www.fredskockarna.se/ Boken om Fredskockarna kommer att finns ute i handeln from 25 september. ISBN 978-91-85329-64-9. Boken finns att köpa på bokmässan i Göteborg 27-30 september. Boken finns i Stevalis monter A02:42. Finns att beställa via: Fredsbaskerförlaget Bokus Internetbokhandel Adlibris Akademibokhandeln en lycklig Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Ser jättekul ut. En perfekt julklapp till MÖP eller MÖP anhörig till ett heltklart överkomligt pris.. Bokia 214 kr Adlibris 195 kr Internetbokhandeln 215 kr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Jag slog ihop de två trådarna om denna kokbok. Det räckte med en tråd, tyckte jag. /Krook Blågul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted September 9, 2007 Report Share Posted September 9, 2007 Beställd, och jäklar om inte receptet på Yallamacka finns med!! //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted October 25, 2007 Report Share Posted October 25, 2007 Boken tas upp i dagens avsnitt av "Meny". http://sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=950 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.