Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Har fått min ansökningsblankett idag till HV.

Men jag har några saker som jag inte fattar mig på.

1. Vad ska jag skriva under referenser? Eller kan den vara tom?

2. Sen står det Krigsplacerad i det militära försvaret och en rad där man kan skriva något men vad? Då det finns ja o nej under frågan...

3. Vad menas med antal genomförda krigsförbandsövningar? Har inte en aning själv!

4. I vilka storlekar fanns mössorna. Kommer inte ihåg sen jag hade min på mig.

Det var nog allt. Tacksam för snabba svar! :lol:

Hej.

Har fått min ansökningsblankett idag till HV.

Men jag har några saker som jag inte fattar mig på.

1. Vad ska jag skriva under referenser? Eller kan den vara tom?

Har du några referenser, annars, lämna den tom

2. Sen står det Krigsplacerad i det militära försvaret och en rad där man kan skriva något men vad? Då det finns ja o nej under frågan...

Har du fått en krigsplacering? som vad isåfall.

3. Vad menas med antal genomförda krigsförbandsövningar? Har inte en aning själv!

KFÖ, "repmånad", med största sannolikhet inte :lol:

4. I vilka storlekar fanns mössorna. Kommer inte ihåg sen jag hade min på mig.

s/m/l

:blink:

fyller du inte i denna, så är det inte hela världen, Uppgifterna, (kanske inte mösstorleken) kontrolleras mot plis ändå...

//Fu Dahlberg - som inte hadde många rätt när han fyllde i sin...

KFÖ, "repmånad", med största sannolikhet inte :lol:

Finns en rad om repetionsövningar vilket borde vara repmånad så detta är något annat, men tack för de andra svaren.

Det är taget, det är väl HV gubbarna i 20h plutonerna här hemma som inte bytt, antar jag. :rockon:

"Inga mössa 90 synes än" (sjungs med trevlig melodi). På Malmen (Livgrenadjärgruppen) finns bara mössa 90 i storlek S. Vill man ha en sådan får man dessutom köpa den själv.

Humm...

Mössa m/90 har jag och övriga i samma pluton fått ut för flera år sedan.

Det svåra med denna hufvudbonad har nog varit att få alla att använda samma

mössa. Blandat m/59 - m/90 liksom... Likformigheten har blivit sådär... När sen baskern kom så.....ja man fattar....

vi har också fältmössa m/90 och den används av samtliga.

m/59 må ha överlägsen kvalitét men det är en persedel som tydligt skiljer Hv från andra förband på ett negativt sätt(gammalt vs nytt, b-lag vs a-lag..)

vilken som är snyggast hör egentligen inte till det relevanta, då den äldre är framtagen för en grön fu och den nya för en flerfärgad fu, har man ett uniformssytem så tycker jag att det ska följas hela vägen ut och inte blandas med andra attiraljer.

vi har också fältmössa m/90 och den används av samtliga.

m/59 må ha överlägsen kvalitét men det är en persedel som tydligt skiljer Hv från andra förband på ett negativt sätt(gammalt vs nytt, b-lag vs a-lag..)

vilken som är snyggast hör egentligen inte till det relevanta, då den äldre är framtagen för en grön fu och den nya för en flerfärgad fu, har man ett uniformssytem så tycker jag att det ska följas hela vägen ut och inte blandas med andra attiraljer.

Håller med fullständigt...

jag tycker det är synd att de valde att ha ett spänne bak i fältmössa 90.

Den blir ju mer anpassningsbar med ett spänne. Då slipper man oroa sig för att tappa den i fält om man har haft oturen att få en mössa i fel storlek och bor 10 mil från närmaste förråd.

jag tycker det är synd att de valde att ha ett spänne bak i fältmössa 90.

Den blir ju mer anpassningsbar med ett spänne. Då slipper man oroa sig för att tappa den i fält om man har haft oturen att få en mössa i fel storlek och bor 10 mil från närmaste förråd.

Ja den blir mer anpassningsbar med ett spänne, men fulare. Baseballkepsar med spänne bak är fulare än en med hel kulle. Det skulle se för risigt ut med en skärmmössa eller basker med spänne bak.

Tycker jag.

(sorry, det här blev OT, B/G har min välsignelse att förinta detta inlägg om så önskas... går och belönar mig själv med lite fysisk fostran)

Edited by Rickard N