Flamdämpare Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Narkotikasmugglare påstås använda Mexikanska uniformer och utrustning vid smuggeloperationer över gränsen. Enligt The Department of Homeland Security har Mexikanska förband eller personer utklädda till mexikanska militärer tagit sig in på Amerikansk mark 216 gånger på 10 år. En .50 cal beväpnad humvee har synts till i samband med detta. Vad är skulle smugglarna vinna på att använda Mexikansk militär material? länk länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Vad är skulle smugglarna vinna på att använda Mexikansk militär material? Att undvika onödiga perforeringar från en amerikansk gränsbevakning som sannolikt vilar lite längre på hanen när det gäller att inleda fientligheter mot det största grannlandets väpnade styrkor än att stoppa knarksmugglare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkn04007 Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Det kan även bero på att narkotikasmugglarna i själva verket tillhör det mexikanska försvaret. Med tanke på de låga lönerna i Mexiko kan det nog bli ganska frestande att dryga ut inkomsten med lite olagliga aktiviteter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted February 3, 2006 Report Share Posted February 3, 2006 korruption i den delen av världen (central och sydamerika) är ju ofta ganska garanterad enligt de personer jag känner som kommer där ifrån. Vad jag tror är väl att de antagligen fått lite pröjs för att "bara" släppa över en hockeybag på andra sidan gränsen lite snabbt.. Med tanke på de förhållande många lever i är det inte så konstigt att man försöker dryga ut kassan lite. /OT, är det någon som har koll på vilka länder som har dödsstraff för knarksmuggling? Tror det var indonesien och thailand i asien iaf om jag inte minns fel? /OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kato Posted February 3, 2006 Report Share Posted February 3, 2006 (edited) Det kan även bero på att narkotikasmugglarna i själva verket tillhör det mexikanska försvaret. Med tanke på de låga lönerna i Mexiko kan det nog bli ganska frestande att dryga ut inkomsten med lite olagliga aktiviteter. Japp, det stämmer. För något år sedan så sprängde de mexikanska myndigheterna en fruktad smugglargrupp, och till sin förvåning så tillhörde de flesta av smugglarna en militär specialenhet vars syfte är att få fast narkotiasmugglare i landet. GAFE tror jag visst det var... http://en.wikipedia.org/wiki/GAFE_del_Alto_Mando Edited February 3, 2006 by Kato Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts