Jump to content

Väggtegel i finland.

mazon

Recommended Posts

Nåväl, nu är det så att en omfattande köksmakeover är i antågande. Det ska teglas och bytas osv osv...

Har testat pricerunner och dylika söksidor, det billigaste väggteglet jag hittat ligger runt 349kr/Kvm, men då säger en vän till mig att det är upp till halva priset i Finland, och då jag vill minnas att här finns en eller två medlemmar boende i Finland så kanske det går att få klarhet i detta?

Eller om någon vet vart man kan få ett bättre pris i Sverige? Är det halva priset blir skillnaden många tusenlappar...

Vet att min farsa köpte sådant där "fejktegel" som ser gammalt ut. Det är ju egentligen riktigt, men mycket tunt tegel. Är det sådant du menar?

Han köpte sitt i en mindre kakelbutik för ungefär det priset du anger, men såg sedan efter någon månad exakt samma produkt på K-Rauta för 199:- per kvm. Har du kollat där?

Även Coop Forum har ibland förvånansvärt låga priser på kvalitetsprodukter. Om de har just detta tegel vet jag inte.

Finns kvar på K-Rauta, kikade på det för någon dag sedan. Det ser faktiskt riktigt bra ut. Stor fördel är ju att det dels är tunt och dessutom väger betydligt mindre än äkta vara... Jag har själv funderat på att tegla en vägg men det har fallit just på tjockleken och vikten

Var på K-Rauta igår, men de priser ni nämner var inte aktuella, kanske var nått erbjudande ni talar om? Att kapa tegel har passerat i huvudet, men då man endast kan använda utsidorna av blocket (om man nu vill ha mönstringen/bränningen) krävs det ju bibliska mängder tegel för att få loss säg 10kvm.

Anledning till att man teglar är givetvis att det ska se estetiskt vackert ut, inte konstigare än att måla en fondvägg. Rödtegel kombinerat med Ek eller annan ljusmellanbrunt trädslag är en alldeles utmärkt kombination.

Var på K-Rauta igår, men de priser ni nämner var inte aktuella, kanske var nått erbjudande ni talar om? Att kapa tegel har passerat i huvudet, men då man endast kan använda utsidorna av blocket (om man nu vill ha mönstringen/bränningen) krävs det ju bibliska mängder tegel för att få loss säg 10kvm.

Anledning till att man teglar är givetvis att det ska se estetiskt vackert ut, inte konstigare än att måla en fondvägg. Rödtegel kombinerat med Ek eller annan ljusmellanbrunt trädslag är en alldeles utmärkt kombination.

Jupp, håller med fullt.

Kompisen gjorde dessutom en "dörrkarm" i stål som han lät ligga ute och rosta fram en patina.

Sedan klarlackat och uppsatt.

Låter dumt men det e faktiskt ganska fräckt!

Bibliska och bibliska... nytestamentala, på sin höjd. ;)

"Normalmått" enl. Beijer är 250x120x62 mm, och du får ut två fasadbitar ur varje tegelsten. I runda slängar 33 tegelstenar, om jag inte räknar tokfel. En snabbtitt på Blocket.se antyder ett styckpris på 4-6 kr per sten för bättre begagnad vara, så helt gratis blir det ju inte, men då vet du att du har äkta vara.

Bibliska och bibliska... nytestamentala, på sin höjd. ;)

"Normalmått" enl. Beijer är 250x120x62 mm, och du får ut två fasadbitar ur varje tegelsten. I runda slängar 33 tegelstenar, om jag inte räknar tokfel. En snabbtitt på Blocket.se antyder ett styckpris på 4-6 kr per sten för bättre begagnad vara, så helt gratis blir det ju inte, men då vet du att du har äkta vara.

Dessutom så blir det ju som sagt äkta vara, det där fuskteglet som säljs är gjort av gips och målat med någon form av vatten färg, kladdar du lite med fogen så går det inte att torka bort, dessutom så måste du lackera hela väggen när du är klar eftersom det inte går att torka av väggen med en våt trasa annars. :wub:

//Nisse

Bra. tack grabbar, man kan nästan fastslå att alla världens kompetens finns här på forumet. Tror jag ska välja kapa tegel som en tok varianten.

Köp då en diamantkapskiva i bra kvalitet så sparar du många svordomar. Heter kanske förresten Coromant, eller det är ett TM.?

I vilket fall, undvik "vanliga" kapskivor för sten.

Kör så det ryker... :)

Estland lär ju vara än billigare än Finland, snabbt och billigt med färjan. Såg dessutom en del "designmedvetna" inredningsbutiker när jag var där i våras. Men det finns ju säkert i Finland också.

Förlåt, men diskuteras det väggtegel? Trådar om smith & wessons nya revolver 460xvr får ett svar för att sedan falla i glömska medan forumet verkar fullt av väggtegelskunniga möpar. :)

Även en tegelsten har flera användningsområden, kolla t.e.x. AFA´s uppträdanden under göteborgskravallerna........För att citera en gammal hjälte vid namn Socker-Conny: "Med ett schyst järnrör kan man slå hela världen med häpnad", torde även gälla en tegelsten! :P

//Nisse

Har en drös tegel liggande hemma som väntar på att sättas upp. Köpt på Byggåtervinningen i Malmö; exakt samma tegel/färg som vi har på skorstenen hemma som befriats från puts. De är färdigkapade "äkta" tegelstenar, inget "hittepo" som på Byggmarkanderna. Dock är priset nog ungefär detsamma..........400:-/kvm. Och sedan ska det läggas ekparkett, helstav...... :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...