Jump to content

Granattillsats för Ak4 till Hv IP?

Recommended Posts

Vad som ursprungligen är rekomenderat enligt skjutreglemente är 52 timmars utbildning. Till det kommer ett förbandsutbildningsskede där det rekomenderas att man skjuter 40 övgr och 10 skrpgr. Vad man exakt ska kunna prestera efter detta har jag tappat bort tyvärr. Men missar man en lada så är det IG.

Nu tror jag inte utbidlningsgrupperna följer och lär följa hela den rekomenderade utbildningen utan det blir lite komprimerat.

Tack. Tänkte precis bumpa tråden.

I kallelsen till Skånes Utbildningshelger står det nämligen inte 1:? som tex PSG.90s 1:4.

Men jag får väl gå då...

• Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

52 timmar, 40 övning och 10 skarpa!?!??! :clap::/ :P :banana:banana

Under min GU för 10 år sedan så sköt befattningshavarna för Grt (Sjukvårdarna) kanske 20 övnings, och sedan var det en (1) som fick skjuta skarp!

I kallelsen till Skånes Utbildningshelger står det nämligen inte 1:? som tex PSG.90s 1:4.

Men jag får väl gå då...

Jodå, kolla igen 709 eller hör efter med din chef... Två kurshelger (lör+sön+lör+sön totalt 40h)krävs för att som skytt få formell behörighet för brukande av Grt och den som är intresserad måste gå båda, antingen Kurshelg 1+2 eller 3+4 som det verkar nu. Dom 50 platserna har blivit utökade till 96 under 2007 och ger därför plats till 8 soldater från varje IP. Helst soldater... GrpCh/Stf får anmäla sig men dessa samt Plutonchef/Stf kommer få utbildning under året hur Grt kan/bör/ska användas rent taktiskt.

Gäller IP tillhörande SSK bör jag kanske tillägga.

FMLog kan inte garantera tillgång på ammunition vid dessa tillfällen, vilket gör det hela aningen osäkert.

Men jag får väl gå då...

Jodå, kolla igen 709 eller hör efter med din chef... Två kurshelger (lör+sön+lör+sön totalt 40h)krävs för att som skytt få formell behörighet för brukande av Grt och den som är intresserad måste gå båda, antingen Kurshelg 1+2 eller 3+4 som det verkar nu. Dom 50 platserna har blivit utökade till 96 under 2007 och ger därför plats till 8 soldater från varje IP. Helst soldater... GrpCh/Stf får anmäla sig men dessa samt Plutonchef/Stf kommer få utbildning under året hur Grt kan/bör/ska användas rent taktiskt.

Gäller IP tillhörande SSK bör jag kanske tillägga.

FMLog kan inte garantera tillgång på ammunition vid dessa tillfällen, vilket gör det hela aningen osäkert.

Tack, då slipper jag ringa Utbavd.

Men. Det står så här i utskicket om Utbildningshelg 1, som (väl) alla i Skåne fått från Utbavd:

Granattillsats AK4B Ravlunda 2007-xx-xx 50 (Insats)

Tack till bl.a. min PC för att vi fått 8 platser... Ära vare Rolle i höjden...

Tack, då slipper jag ringa Utbavd.

Men. Det står så här i utskicket om Utbildningshelg 1, som (väl) alla i Skåne fått från Utbavd:

Granattillsats AK4B Ravlunda 2007-xx-xx 50 (Insats)

Jag såg det vid en närmare koll 709.

cf112, med 55 minuter kvar till 10 dagars julaledigt...

• 4 weeks later...
  • BlåGul -1

Så,

nu spolar vi tillbaks lite och börjar om.

Huruvida hemvärnets huvudverksamhet bör vara väpnad strid, byggande av fördämningar, hjälp vid eftersök eller annat är inte ett ämne för detta underforum, och ska det diskuteras ska det göras på en lite bättre nivå än den några här lade sig på. Självklart är det tillåtet att diskutera huruvida man tycker det är nödvändigt med granattillsats till HV eller inte, men låt bli storpolitiken här.

Tog bort några inlägg som ledde ner i en återvändsgränd, och hoppas att det går bättre nästa gång.

Hopp och lek,

Blågul

Lärde mig ett nytt namn på 40mm grt förra helgen... "Fjollboll" :)

Njae, nu har du nog missuppfattat lite. Fjollboll kallas IDV granaten som finns till GRT...

Det är uppfattat. :)

Fast för en som tjänstgjort på 12cm GRK känns det ändå rätt att kalla 40mm GRT för "Fjollboll" -även om det är fel... :rockon:

• 2 weeks later...

Fick detta på posten idag:

"Kursen Granattillsats Ak 4 inställd!

Högkvarteret har omfördelat vår beställda ammunition till Utlandsstyrkans utbildning vid SwedInt. Framförallt är det 40mm övningsgranater som det är brist på och som till 100 % prioriteras för utgående förbands träning. ..."

Förhoppningen är att kursen genomförs till hösten.

Visst, jag kan förstå att utlandsförbanden prioriteras när det gäller utrustning. Men att komma på det 2 veckor innan utbildingen startar är under all kritik.

Detta gäller Skånska gruppen

Man tycker att de kunde vara smarta nog att Köpa in övningsgranater i tillräcklig stor mängd.

Har varit "brist" på övningsgranater till o från de sista fyra åren, om inte mer.

Och mig veterligen så ser utbildningen på Grt vid LG likandan ut idag som för fyra år sen.

Vem i heleskotta är det som planerar verksamheten egentligen?

Högkvarteret har omfördelat vår beställda ammunition till Utlandsstyrkans utbildning vid SwedInt. Framförallt är det 40mm övningsgranater som det är brist på och som till 100 % prioriteras för utgående förbands träning. ..."

Visst, jag kan förstå att utlandsförbanden prioriteras när det gäller utrustning. Men att komma på det 2 veckor innan utbildingen startar är under all kritik.

Detta är inget som dom kan ha kommit på 2 v innan kursen.Det har varit så att 40mm övngr har varit vikt till us i runt ett år men om man skaffar tillstånd från hkv kan man få ut i alla fall.Det som är lite komiskt är ju att det bara är övngr som det är reglerat inte skarp men ska man skjuta skarp så måste man börja med övn.

Håller med, fick mitt papper också 10 dagar innan så nu missa man kanske den kurshelgen, det fanns ju annat man kunde anmält sig till men det är ju försent nu och inte nog med det, vi skulle vara med på CC07 men det blev inställt för oss det också man tappa liksom sugen på nåt sätt. :rolleyes:

• 3 years later...

Hur ser tillgången till utbildning på granattillsatsen ut på andra grupper.

Livgardesgruppen har fått tilldelning men ännu ingen utbildning.

GRT -kurser har genomförts vid Livgardesgruppen vid ett flertal tillfällen även sk "PF" dagar dä man har möjlighet att mängdträna.

Vilken Bat tillhör du?

GRT -kurser har genomförts vid Livgardesgruppen vid ett flertal tillfällen även sk "PF" dagar dä man har möjlighet att mängdträna.

Vilken Bat tillhör du?

Hemvärnsbataljon Stockholm, St:Erik.

Det kan självklart vara ett förbiseende att kallelse inte har kommit till mig/oss.

Edited by Frekvenz

Vilken Bat tillhör du?

Hemvärnsbataljon Stockholm, St:Erik.

Det kan självklart vara ett förbiseende att kallelse inte har kommit till mig/oss.

Grundkurs för granattillsatsskyttar hölls 23-25 Oktober 2009. Tyvärr råkade utbildningsgruppen lägga den kursen en helg då två av tre insatskompanier inom utbildningsgruppen hade förbandsövning (OP PROXCOM för St:Erik). Någon kallelse till ytterligare "PF" dagar har inte nått kompaniledningen vid St:Erik.

Lt G > Enligt Livgardesgruppens hemsida hålls 27-28 November i år en KU i vapentjänst, innehåller den grt utbildning alt PF för grtskyttar?

/D

Edited by Dexter
  • 3 weeks later...

Västmanland/Södermanlandsgruppen har så vitt jag vet inte fått några (inte för användning iaf). I våras under KFÖ'n hette det att det är på tal, men att det förmodligen kommer dröja bra länge då tillgängliga grt var öronmärkta till andra HV-områden.

Ska dock hålla öronen öppna under hösten SFÖ, och man kan ju alltid hoppas på det bästa.....

• 3 weeks later...

I det här bildspelet i Svenskan finns bilder som får en att tänka till när det gäller tilldelning av 40 mm gratater samt fickor för medförande av desamma...

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/i-skottlinjen-svd-pa-plats-i-afghanistan_5551967.svd

Och ja, jag vet att det är skillnad mellan att vakta General Petraeus och Knäckebrödhults nedlagda mobiliseringsförråd. ;)