Jump to content
Sign in to follow this  
Dr.Koma

Granattillsats för Ak4 till Hv IP?

Recommended Posts

k-pisten är på väg bort å skall ut ur systemet.här nere i k-na så delas den inte ut mer.Dom som har den ute kommer att slussas över till något annat vapen vet ej vad men jag tror ak4

nu börjar vi bli OT

Edited by oak

Jag har blivit tilldelad granattillsatsen sedan hösten -05. Vi har fått 1 per grupp (kommer att få 2 per grupp men det tror jag på när jag ser det). Tillsatsen förvaras i kasunen mellan övningarna.

Jag har blivit tilldelad granattillsatsen sedan hösten -05. Vi har fått 1 per grupp (kommer att få 2 per grupp men det tror jag på när jag ser det). Tillsatsen förvaras i kasunen mellan övningarna.

Vilken utbildningsgrupp tillhör du då?

Vilken utbildningsgrupp tillhör du då?

Jag är med i en vanlig insats pluton i Örebro(om det var det du undrade)

ööhhh.. finns det ovanliga insats plutoner också!? :rockon:

kunde inte låta bli...

ööhhh.. finns det ovanliga insats plutoner också!? :rockon:

Du skulle bara veta... :rockon:

hm.. asså min insatspluton har haft granattillsats sen slutet av 2003 om jag inte minns galet. Våran grannpluton som inte är någon insatspluton fick några kort efter.

Så här kunde man bygga om man ville (visat i en tidigare tråd från 2004)

http://www.plutonen.com/galleriet/milpics/ak4mod.jpg

..nej det är inget optimalt system...men ballt :P

ööhhh.. finns det ovanliga insats plutoner också!? 8-/

kunde inte låta bli...

det verkar ju iaf finns testplutoner och plutoner som hjälper FM/FMV(?) med bevakning och liknande utöver vanlig tjänst, är väl dessa som får betecknas av ovanliga plutoner

Har hjälpt FMV med bevakning men inte fan blir vi mer ovanliga för det 8-/

kanske det, men andra som gjort det har fått ak5:or och/eller annan "extra utr." vad jag förstått.

[OT]

Dom har vi inte längre. Det övergick till att vi tvingade FM att anställa folket som skulle jobba med det, de som anställdes behöll AK5 medan resten lämnade in samma veva som det blev klart hur AK4B skulle tilldelas. Numera är det dock P88 som används av bevakningsstyrkan.

(dessutom vart det så mycket gnäll och avundsjuka från alla håll så det var nästan skönt att få AK4 igen)

slut OT

Varför pistol m/88 till avtalspersonal?

Svaret är enkelt, rent fysiskt finns det avtalspersonal inom frivilligrörelsen som inte kan nå avtryckaren på Ak4 eller m/45 (utfällt läge) :banghead:

Lev med det..

Varför pistol m/88 till avtalspersonal?

Svaret är enkelt, rent fysiskt finns det avtalspersonal inom frivilligrörelsen som inte kan nå avtryckaren på Ak4 eller m/45 (utfällt läge) :=o

Lev med det..

Skulle det vara så enkelt??? :clap:

är nog lite annat som styr det..

Har inte avtalspersonalen personliga vapen? I så fall är det ju lika enkelt att korta kolven på Kpist som AK4 så att den passar.

Har inte avtalspersonalen personliga vapen? I så fall är det ju lika enkelt att korta kolven på Kpist som AK4 så att den passar.

Avtalspersonal har inte personliga vapen (med några få undantag här

och där) utan får ta ett ur lådan när man på övning vill beväpna dem.

Och alla vet ju att ett vapen spontant brinner upp om man modifierar det :P

De flesta inom avtalsorg. som inte fungerar med vapen gör det på

grund av att de inte vill. Det spelar ingen roll om de skulle få AK5D,

hagelbrakare, yxa eller Pistol M/88, vill man inte så fungerar det inte.

Att de föredrar kpisten före Ak:n är att den förra är mindre bånglig

att släpa på. För- och nackdelar vid skjutning är helt ointressant.

Bilförare? HV Insats har vad jag vet dedikerade bilförare som stannar (?) vid fordonen. Dom har AK och står för närskyddet. Understödsvapen kan därmed lämnas.

Hv insatts bilförare är avtals org och har vapen där efter, reserv förare finns i varje grp med Ak4, men då sumpar man en gubbe ur någon grp..

Inte överallt. Avtals org. kan anv men är inte ett måste. Jag har HV Ord som bilförare. Blev lättare att få motivationen på topp när det rekryterades HV Ord. Bilförare till HV Insats.

Misstänker att bilkåristerna kommer att gå i taket av detta resonemang, men detta hände "före mig".

Kan meddela att SKBR numera är könsneutrala fick reda på detta på ett möte för en vecka sen..

Kan meddela att SKBR numera är könsneutrala fick reda på detta på ett möte för en vecka sen..

Kanske dags att byta namn då? Eller ännu hellre låta fordonsverksamheten bli en del av exempelvis FBU.

Kanske dags att byta namn då? Eller ännu hellre låta fordonsverksamheten bli en del av exempelvis FBU.

FBU? Jaha du menar Försvarsutbildarna! ;)

Sveriges Könsneutrala Bilkårers Riksförbund ?

Allvarligt. Jag skiter ett stort stycke i vem/vad som kör min 20-bil, så länge personen ifråga kan köra. Däremot utgår jag från att personen ifråga kan försvara sig, och om så behövs, vara delaktig i plutonens stridande.

[nu är det OT]

Så till Topic:

Om det nu finns förband som redan HAR tilldelats granattillsatsen, sedan flera år tillbaka också, varför kör man inte ut den till alla? Potenshöjare så det skriker om det ju!

..............Hoj vad detta tog skruv då.............. :D

Åter till essensen...klart som attan att de skall ut till förbanden, finns det på lista så ut med det. Det finns ju en anledning till att det tilldelats.

Edited by Psson

Det finns ju en anledning till att det tilldelats.

Att det ska ligga i förråd och inte övas med? :D ;)

Det finns ju en anledning till att det tilldelats.

Att det ska ligga i förråd och inte övas med? :o ;)

Så kan man ju med se på saken

eller så ska de vårdas sönder... :ph34r:

Örebro och Värmlands insatkompanier tilldelades granattillsatser(1 per grupp) hösten 2005. Det har hittills bedrivits skjutningar med övningsgranater. I höst övas det fullskarpt.

Casca

I höst övas det fullskarpt.

Eftersom all övningsammunition till granattillsatsen numera är reserverad för utlandsstyrkan så kan ni nog glömma det, tyvärr.

I höst övas det fullskarpt.

Eftersom all övningsammunition till granattillsatsen numera är reserverad för utlandsstyrkan så kan ni nog glömma det, tyvärr.

Jag tolkar det som att det ska skjutas skarp Gevärsspränggranat 40 mm i höst.

Ja, men innan du får skjuta skarp så måste du skjuta en övningsgranat från samma plats mot samma mål. Så, inga övningsgranater = ingen skarpskjutning.

Ja, men innan du får skjuta skarp så måste du skjuta en övningsgranat från samma plats mot samma mål. Så, inga övningsgranater = ingen skarpskjutning.

Glädjedödare! :Malaj:

Dags för verklighetsanpassad översyn av SäkI? ;)

Eftersom SäkI även kallas "på förekommen anledning" så skulle jag säga att den redan är det... ;) Precis som man ska kasta en övningshandgranat innan man kastar skarp så kan jag tänka mig att det är ett bra sätt att fånga upp de "övernervösa" skyttarna innan de sätter en skarp granat på ett olämpligt ställe.