Jump to content

Granattillsats för Ak4 till Hv IP?


Dr.Koma

Recommended Posts

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vikten på hella vapnet i SIB kan jag tänka mig i skogen skulle det väll vara samma sak som en KSP fast lättare :P

 

Dock så är ju inte AK4 optimal i SIB från början så jag ser inga störe problem med vikten på AK4B med GRT kan man släppa Kulspruta 58 eller GRG så kan man väll ha en 1.3kg GRT med sig på vapnet

Link to comment
Share on other sites

Logistiskt blir det rimligtvis exakt lika jobbigt med Ak-4 + Ak-5 som Ak-4 + kpist. Både Ak-5 och kpisten saknar patronlägeslås men det kan lösas med kassunförvaring tills det finns patronlägeslås till Ak-5.

 

Am-lock samma företag som tillverkar låset till ak4 har även lås till ak5 bara att köpa in

http://www.amlock.se/se/products/products.asp för mer info

Link to comment
Share on other sites

Viktens plasering och avsaknaden av ett bra sätt att bära vapnet ser jag som största problemet. Nu har jag inte provat att gå om kring med Ak4b med grt någon längre tid. Dock har jag burit, ak4, ak4b, ak5, ak5b, ak5 med grt, Kulspruta 90 och Kulspruta 58 under längre pass, och av alla dessa vapen upplevde jag ak5 med grt som jobbigast. Detta pga att all vikt hamnade på vänster handled. På sprutorna så blir viktfördelningen en annan. Jag har dessutom klämt på en ak4 med som ingick i försöksverksamheten med benstöd och vertikalgrepp, och med tex vikten med benstöd fast utan greppet skulle jag inte vilja gå runt med det vapnet någon längre tid.

 

Det bästa sättet att lösa dett tycker jag skulle vara införandet av ett vertikalt grepp fram, eller någon typ av slinga som möjliggör att man kan avlasta vikten fast ändå enkelt kunna skifta mellan färdigstälning/anläggning och olika skjutställningar.

Link to comment
Share on other sites

@JohanP

Underskatta inte en Kulspruta 58 i SIB. Både genomslagsförmåga och antal projektiler den kan levera i kombination med rörligheten ska inte underskattas. Även här bör Soldatens utrustning minskas i vikt för att behålla rörligheten.

OT:

Om man nu har bestämt sig för att skjuta genom väggar motsv. så betyder det att man skiter i om det eventuellt finns civila i huset, då kan man lika gärna lägga en salva med grk över kåken. Nu krigar inte Hv på det sättet, utan det är viktigt att inte råka skjuta ev. civila = man skjuter inte igenom väggar.

 

Rörlighet? Jag har själv en 58B som beväpning, jag är inte rörlig med den. Rörlig är man med en liten ksp så som 90:an.

 

Klarar man inte att lägga på 1,6kg på sin ak utan att behöva lättning av utrustning så skulle man inte ha lämnat sin stabshytt från första början. Ok att avlasta en grg/ak skytt. Skillnaden blir att denna har grg på ryggen och srider med ak4 som huvudalternativ i de flesta fall av SiB, till skillnad på Ak-skytt med grt som bara har ett enda vapen att släpa på. SiB ÄR tungt och det kommer bara att bli tyngre i framtiden(kolla t.ex. på Markus-projektet) då mer utrustning kommer att tillföras.

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

Klarar man inte att lägga på 1,6kg på sin ak utan att behöva lättning av utrustning så skulle man inte ha lämnat sin stabshytt från första början.

 

1,6 kg? Typiskt fredstänkande.. Du ska kånka på ammunitionen med.

 

SiB ÄR tungt och det kommer bara att bli tyngre i framtiden(kolla t.ex. på Markus-projektet) då mer utrustning kommer att tillföras.

 

Ja precis, I brist på verklig erfarenhet gör FM som vanligt tvärtemot. Ökar vikten när de som har erfarenheten minskar vikten på soldatens utrustning.

Link to comment
Share on other sites

OT:

Om man nu har bestämt sig för att skjuta genom väggar motsv. så betyder det att man skiter i om det eventuellt finns civila i huset, då kan man lika gärna lägga en salva med grk över kåken. Nu krigar inte Hv på det sättet, utan det är viktigt att inte råka skjuta ev. civila = man skjuter inte igenom väggar.

OT/OT

 

Ditt argument tar även väck Hgr i SIB..

Link to comment
Share on other sites

Klarar man inte att lägga på 1,6kg på sin ak utan att behöva lättning av utrustning så skulle man inte ha lämnat sin stabshytt från första början.

Men när man häller på 1.6 kilo i pipändan så blir det inte lättare att hålla vapnet i anläggning skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Kort reflektion om Grt, den är som jag ser det (läst ur Sold mtrl vapen granattillsats) ganska lätta att montera och demontera på/från en Ak4. Vilket gör att bedömer plutch att den inte behövs för uppgiften ta av och lämna den vid tex fordonen, samma med grg och ksp. Det avgör plutch om inget annat styrs av högre ch.

Behöver inte vara rätt men det är min syn.

Link to comment
Share on other sites

då blir man ju av med en man som vaktar vapnen vid bilen ;)

 

Jag skulle kuna tänka mig GRT på rail så man kan ta av och slänga i väskan bara eller i en butpack liknande

Du har ju fordons förare, i insatts org ska dom ha kvar k-pisten!

Link to comment
Share on other sites

då blir man ju av med en man som vaktar vapnen vid bilen ;)

 

Jag skulle kuna tänka mig GRT på rail så man kan ta av och slänga i väskan bara eller i en butpack liknande

då kan man ju lika gärna ha en sådan här

img9.jpg

Link to comment
Share on other sites

då blir man ju av med en man som vaktar vapnen vid bilen ;)

 

Jag skulle kuna tänka mig GRT på rail så man kan ta av och slänga i väskan bara eller i en butpack liknande

 

Förslag:

 

Bilförare? HV Insats har vad jag vet dedikerade bilförare som stannar (?) vid fordonen. Dom har AK och står för närskyddet. Understödsvapen kan därmed lämnas.

Link to comment
Share on other sites

Bilförare? HV Insats har vad jag vet dedikerade bilförare som stannar (?) vid fordonen. Dom har AK och står för närskyddet. Understödsvapen kan därmed lämnas.

 

Hv insatts bilförare är avtals org och har vapen där efter, reserv förare finns i varje grp med Ak4, men då sumpar man en gubbe ur någon grp..

Link to comment
Share on other sites

tja det är väll olika för hur olika plutoner gör låser man bara fordonen och vet att fi inte komemr att anfalla och sno fordonen behöver man ju inte lämna kvar en man för att vakta...

 

Och joppe kan man ju ha men då kan du ju inte värka med AK4 samtidigt som med GRT när du behöver den ska du göra en uppgift där GRT inte kan användas eller att du inte har AM till den tex stå skyddsvakt så kan det ju vara bra atta ta av den...

 

Men detta är ju bara minna funderingar och alla tyker nog olika

Link to comment
Share on other sites

 

Bilförare? HV Insats har vad jag vet dedikerade bilförare som stannar (?) vid fordonen. Dom har AK och står för närskyddet. Understödsvapen kan därmed lämnas.

 

Hv insatts bilförare är avtals org och har vapen där efter, reserv förare finns i varje grp med Ak4, men då sumpar man en gubbe ur någon grp..

 

Inte överallt. Avtals org. kan anv men är inte ett måste. Jag har HV Ord som bilförare. Blev lättare att få motivationen på topp när det rekryterades HV Ord. Bilförare till HV Insats.

Misstänker att bilkåristerna kommer att gå i taket av detta resonemang, men detta hände "före mig".

Link to comment
Share on other sites

1,6 kg? Typiskt fredstänkande.. Du ska kånka på ammunitionen med.

Jag bär på ammo till min Kulspruta 58 samt en ak4b på ryggen, det väger då minst lika mkt. Då jag knappast kan anses som ett fysisk underbarn så kan inte det som granaterna väger på västen ses som för tungt. Att det är jobbigt att gå i anläggning är en sak, men det är snabbt åtgärdat med liten träningsinsats. De flesta tyckte nog det var jobbigt med en ak5 i början, men tränar man så märks det inte efter ett tag.

 

Ja precis, I brist på verklig erfarenhet gör FM som vanligt tvärtemot. Ökar vikten när de som har erfarenheten minskar vikten på soldatens utrustning.

Andra länder har i och för sig liknande projekt som vårt Markus. Har man lyckats få soldater att bära tungt i skogen kan man få dem att bära tungt i stan. Inomhus har man ju ytterst sällan ryggsäck, vilket ger några extra kilo av utrustning tillgodo.

 

Ditt argument tar även väck Hgr i SIB..

Helt riktigt! Det finns chgr som passar Hv mkt bättre. Med grt så försvinner även behovet av hgr i terrängen.

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

 

Bilförare? HV Insats har vad jag vet dedikerade bilförare som stannar (?) vid fordonen. Dom har AK och står för närskyddet. Understödsvapen kan därmed lämnas.

 

Hv insatts bilförare är avtals org och har vapen där efter, reserv förare finns i varje grp med Ak4, men då sumpar man en gubbe ur någon grp..

 

Inte överallt. Avtals org. kan anv men är inte ett måste. Jag har HV Ord som bilförare. Blev lättare att få motivationen på topp när det rekryterades HV Ord. Bilförare till HV Insats.

Misstänker att bilkåristerna kommer att gå i taket av detta resonemang, men detta hände "före mig".

 

Jag håller med dig om att det blir lättare! Löser inte SKBR sin uppgift så löser man den själv!

Link to comment
Share on other sites

Och joppe kan man ju ha men då kan du ju inte värka med AK4 samtidigt som med GRT när du behöver den ska du göra en uppgift där GRT inte kan användas eller att du inte har AM till den tex stå skyddsvakt så kan det ju vara bra atta ta av den...

 

Men detta är ju bara minna funderingar och alla tyker nog olika

tja kan folk släpa runt på grg så kan man säkert hitta någon som orkar bära grt´t på ryggen.

men det är ju skit samma för fv kommer aldrig anskaffa dom ändå

Link to comment
Share on other sites

tja kan folk släpa runt på grg så kan man säkert hitta någon som orkar bära grt´t på ryggen.

men det är ju skit samma för fv kommer aldrig anskaffa dom ändå

 

Anskaffa vad? Grt, finns redan från dom nu nedlagda statskytte bataljonerna (tror jag det var) någon kan säkert rätta mig om det var annat förband. Problemet är att dom ska ut ur något förråd någonstans för att fördelas ut till förband över hela landet.

Antalet ska det inte heller vara några problem med.

Men tydligen övnings granater om jag tolkat tråden i öppna delen rätt…

 

//Per

Link to comment
Share on other sites

Fick just höra av en ytterst osäker källa (välkänd mytoman i helsingborgsgruppen) att Hemvärnets insatsplutoner skulle tilldelas detta vapensystem

 

Er det HK79 det er snakk om?

Nej, M203

 

edit: bild (från SoldF.com)

ak4_40mm.jpg

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Du har ju fordons förare, i insatts org ska dom ha kvar k-pisten!

 

Är inte K-pisten något out-of-date? :happy:

I vilket hänseende? Hitta något vapen på marknaden idag som kombinerar enkelhet, användarvänlighet, eldhastighet och smidighet på samma sätt som kpisten och du vinner en banan! Att avveckla dom är ett katastrofalt dåligt beslut.

 

OT/ P90 är ju rätt smutt, och jag kan nog änka mig att bära en MP 7/PDW om det behövs, i och för sig Slut OT

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...