Jump to content
Sign in to follow this  
Dr.Koma

Granattillsats för Ak4 till Hv IP?

Recommended Posts

Fick just höra av en ytterst osäker källa (välkänd mytoman i helsingborgsgruppen) att Hemvärnets insatsplutoner skulle tilldelas detta vapensystem. I samma andetag sades det att all avtalspersonal skulle ombeväpnas med pistol 88 enligt beslut från Hkv. :blink:

I Insatsplutonernas fall hoppas jag att det är sant. ( Men jag tror det när jag ser det )

I Avtalspersonalens fall hoppas jag att förslagets initiativtagare spärras in i en madrasserad cell iförd munkavle och tvångströja. Dessutom vill jag nu byta mina kevlarinlägg i skyddsvästen mot keramikplattor.

Fins det nån som kan bekräfta eller dementera?

Jag har fått en förfrågan om jag vill utrustas med granattillsats.

Tja om det första så har jag nog hört det ryktet genom åren men det har aldrig varit på tapeten och det andra så stämmer det bättre, utb på kpist m/45 fortsätter innerliggande år för avtalspersonal. Nästa år gäller pistol M/88, beslut kommer om inköp av fler pistoler för avtalspersonal.

Granattillsats AK4 finns, och har funnits ett tag. Tyvärr har det inte tilldelats vad jag vet. Men ska de tilldelas så är det bättre sent än aldrig. Men jag tycker att IP borde ha tilldelats dessa för länge sen. Jag hoppas att de tillförs ASAP.

Vad gäller pistol/88 så hoppas jag att det inte stämmer. Dels av rent övningstekniska skäl. Hur ska avtalspersonal kunna delta i övningar med lös ammunition när det inte finns någon sådan till pistol/88? Då är det bättre med kpist m/45 eller en nyinköpt motsvarande.

Då man har lagt ner stadsskyttebataljonerna iom FB04 och åtminståne vissa av dessa hade ak4 samt gt så finns ju möjligheterna nu iaf.

Granat tillsatts finns i utr listorna från org år 06för Insatts plutonerna! Vet dock inte någon pluton som fått dom ännu. Dom går som förstärknings vapen och ska ligga i kassun förvaring.

Ja, beslut på pistol finns, hur långt gånget det är, vet jag inte.

Men ser samma problem som tidigare talare om lös am. Kanske går att lösa på samma sätt som till PSG90

edit:glömde ord och lite bokstäver..

Edited by Boston

med risk för att tråden kommer svänga över till

"pistol till lottorna"

som det påpekats, hur är det tänkt att lösskjutning skall ske med pistol 88? Eller är någon på HKV så cynisk att de antar att avtalspersonalen inte är intresserade av att skjuta?

Ang. pistol till avtalspers, så är beslutsavsikten att utrusta enligt "succsesiv anskaffning" de närmaste åren (utan slutdatum).

Info "enligt uppgift".

hörde rykten att det var 2 grt till var insatsplut någon som vet om det stämmer?

hörde rykten att det var 2 grt till var insatsplut någon som vet om det stämmer?

Ja, det stämmer. Två per insattspluton.

Fick höra det på vårat kompanimöte förra veckan. Hört ett rykte att man hade en testpluton i blekinge någonstans.

Avtals personalen på det insats komp jag tillhör har redan om beväpnats till AK4b.

Det finns inte en kpist på hela komp .

Pistol i händerna på avtals personal låter inte vettigt för vad jad ser på saken så krävs det mycket mer övn på pistol kontra AK för att bli en bra o säkerskytt.

Grt hade varit på tiden .

Avtals personalen på det insats komp jag tillhör har redan om beväpnats till AK4b.

Det finns inte en kpist på hela komp .

Pistol i händerna på avtals personal låter inte vettigt för vad jad ser på saken så krävs det mycket mer övn på pistol kontra AK för att bli en bra o säkerskytt.

Grt hade varit på tiden .

Och just avtalspers. i insatsorganisationen är undantagna ombeväpning till pistol.

Min enda kommentar är: När blir Lottorna en könsneutral organisation?!? :rockon:

Angående problemet pistol till avtals personal så är det ett större problem med att vi saknar avtals personal att beväpna..

Detta kanske blir det dragplåster som kan ge avtals orginisationerna ett sving upp?!? kanske?? :rockon:

Angående problemet pistol till avtals personal så är det ett större problem med att vi saknar avtals personal att beväpna..

Detta kanske blir det dragplåster som kan ge avtals orginisationerna ett sving upp?!? kanske?? :banana

Att använda en pistol som dragplåster kommer att ge avtalsorganisationerna (och därmed även HV) mer problem än man önskar sin fiende. Men jag kanske missförstår dig?

Detta kanske blir det dragplåster som kan ge avtals orginisationerna ett sving upp?!? kanske?? :banana

Att använda en pistol som dragplåster kommer att ge avtalsorganisationerna (och därmed även HV) mer problem än man önskar sin fiende. Men jag kanske missförstår dig?

Kom ihåg Torsten Vigre i Perstorp: "Gå med i Hv så får du en Ak 4"! :P

Exempel på en lyckad rekryteringskampanj... NOT!!! :D

(Eftersom han är en offentlig person, så känner jag inte att jag våldför mig på PUL.)

Kom ihåg Torsten Vigre i Perstorp: "Gå med i Hv så får du en Ak 4"! :P

Exempel på en lyckad rekryteringskampanj... NOT!!! :D

(Eftersom han är en offentlig person, så känner jag inte att jag våldför mig på PUL.)

Har för mig att nämde herre dessutom lockade med de 60 skarpa som ingick i mob.ammunitionen också......

På möte med hela Livgardesgruppen i helgen fick jag beskedet att avtalspersonalen ska få pistolen. De ska få utbildning på den och sedan ska den kassunförvaras.

Ola

Vad ska avtalspersonalen ha på övningar då? Vinkeljärn?

Knallpulverpistoler :P

Tycker nog att detta ser ut som en ak 4 med Grt. Den verkar vara utdelad och ser ut att övas med också

/Bolle

Jo det är en grt.kul å hitta sig själv på nätet :D .Vi har haft grt i ett par år nu.å om jag kommer ihåg rätt så ska den ut till hv på bredfront.angående p88 är jag lite osäker är det någon som har sett någon skrivelse på detta :banana .Jag tror nämligen att det är brist på p88

/oak

Vad ska avtalspersonalen ha på övningar då? Vinkeljärn?

Dom har ju redan sina k-pistar i kassun, vad är skillnaden?

ps, det var med viss ironi som jag skrev mitt tidigare inlägg om uppsving.

Skilnaden är att k-pistarna följer med ut på övningar tillsammans med lösskjutningspipa och lös ammunition.

Eftersom denna möjlighet inte finns till dagens pistoler inom fm, så måste de antingen vara utan eller ha någon typ av attrapp

Ang Grt till Ak4 har dessa funnits på förråd öronmärkta för den pluton jag tillhör sedan i höstas.

Som läget ser ut kommer de två skyttegrupperna att få varsin.

Edit: Angående avtalspersonal med P88. Den dagen de fordonsförare jag övat med hittills kan (1) ta med sig sina vapen till övningarna, och (2) använda dom utan att man behöver beordra dom till det högljutt under strid - så får dom gärna utrustas med pistol. Som det ser ut på en del håll idag anser jag att ett järnspett skulle vara en lämplig ekonomisk utgift för vissa som deltagit i övningar.

OT: Messerschmidt, jag vet, men fick en liten lustig bild i mitt huvud när jag läste "Grk tillsats för Ak4 ;)

Edited by Toll

Skilnaden är att k-pistarna följer med ut på övningar tillsammans med lösskjutningspipa och lös ammunition.

Eftersom denna möjlighet inte finns till dagens pistoler inom fm, så måste de antingen vara utan eller ha någon typ av attrapp

Där håller jag med dig!

Som jag skrev i ett inlägg högre upp så är det något dom (hkv) får fundera på och lösa.

Nu är inte jag någon pistol expert men någon typ av lös ammunition, a la typ som på psg90 måste ju finnas att få tag på, eller?

Edited by Boston

fins det kroppskydd 94 till alla? :P

Har sett många skräkexempel på avtalsperssonal utte i skogen

fins det kroppskydd 94 till alla? :P

Har sett många skräkexempel på avtalsperssonal utte i skogen

Förtydligande?

finns skräck exempel på hv män också..

det ska inte finnas kroppsskydd 94 till alla, däremot kroppsskydd 90

angående p88 är jag lite osäker är det någon som har sett någon skrivelse på detta :banana .Jag tror nämligen att det är brist på p88

Här är några svar från inlägg strax ovanför ditt:

Ang. pistol till avtalspers, så är beslutsavsikten att utrusta enligt "succsesiv anskaffning" de närmaste åren (utan slutdatum).

Info "enligt uppgift".

På möte med hela Livgardesgruppen i helgen fick jag beskedet att avtalspersonalen ska få pistolen. De ska få utbildning på den och sedan ska den kassunförvaras.

Ola