Jump to content

Granattillsats för Ak4 till Hv IP?


Dr.Koma

Recommended Posts

förtydligandet var att jag inte skulle vilja varainärheten av rätt många perssoner från vissa avtalsorganisationer utan kroppskydd 94k om dom har en pistol med sig (inte Kpist heller för den delen)

 

den vapen utbildning och den tid som tex FMCK eller lotorna lägger ner på skjutträning varje år är inte stor.

 

Sedan var jag väll inte hundra prosentigt seriös med inlägget helelr där av :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu är inte jag någon pistol expert men någon typ av lös ammunition, a la typ som på psg90 måste ju finnas att få tag på, eller?

Man måste byta pipa för att säkerställa omladdning.

(Ett problem som inte uppstår med cylinderrepetervapen.)

Link to comment
Share on other sites

förtydligandet var att jag inte skulle vilja varainärheten av rätt många perssoner från vissa avtalsorganisationer utan kroppskydd 94k om dom har en pistol med sig (inte Kpist heller för den delen)

 

den vapen utbildning och den tid som tex FMCK eller lotorna lägger ner på skjutträning varje år är inte stor.

 

Sedan var jag väll inte hundra prosentigt seriös med inlägget helelr där av :P

 

Uppfattat, ironin kom inte på plats först..

 

Men visst du har en poäng. Jag utgår från att avtals personal idag gör baskrav på sitt tilldelade vapen, så skedde i alla fall på mitt komp, när jag var komp chef..

 

Tack Sir Vival, då vet jag.

 

 

 

edit: tack till sir V..

Edited by Boston
Link to comment
Share on other sites

Är det förresten inte samma problem med lösskjutning för Grt som för Pistol 88? Verkar vara många som anser att avsaknad av lösskjutningsanordning för pistolen är ett problem men ingen som tycker att det borde hindra utlämning av Grt. För den går väl inte att använda till nånting mer avancerat än pipvikt på lösövningar?

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten inte samma problem med lösskjutning för Grt som för Pistol 88? Verkar vara många som anser att avsaknad av lösskjutningsanordning för pistolen är ett problem men ingen som tycker att det borde hindra utlämning av Grt. För den går väl inte att använda till nånting mer avancerat än pipvikt på lösövningar?

/Bolle

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten inte samma problem med lösskjutning för Grt som för Pistol 88? Verkar vara många som anser att avsaknad av lösskjutningsanordning för pistolen är ett problem men ingen som tycker att det borde hindra utlämning av Grt. För den går väl inte att använda till nånting mer avancerat än pipvikt på lösövningar?

/Bolle

 

Problemet är att pistolen inte ens får medföras på lösövning.

Att man har med sig sig granattillsats monterad på vapnet är helt naturligt då man ska vänja sig vid hur vapnet uppför sig med den monterad.

Vad gäller pistol så hade man tidigare en plåtatrapp som man fick stoppa i hölstret vid lösövningar.

 

The Swede :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten inte samma problem med lösskjutning för Grt som för Pistol 88? Verkar vara många som anser att avsaknad av lösskjutningsanordning för pistolen är ett problem men ingen som tycker att det borde hindra utlämning av Grt. För den går väl inte att använda till nånting mer avancerat än pipvikt på lösövningar?

/Bolle

 

Om de skulle tilldelas pistol utöver ett ordinarie eldhandvapen så skulle jag inte anse att det var ett lika stort problem.

 

Dock håller jag med om att avsaknaden av lösskjutnings möjligheter till grt är väldigt dåligt, och jag skulle absolut inte villa ha den på min ak4 som det är nu.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag sur. Varför över huvud taget tilldela pistol 88 åt folk som inte behöver dem?

 

Personligen tycker jag att soldater i utlanddstyrkan behöver dessa puffror mer. Då tänker jag främst på personal som har fordonsbefattningar samt gruppchefer och stf gruppchefer.

 

Kommentarer till det?

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag sur. Varför över huvud taget tilldela pistol 88 åt folk som inte behöver dem?

 

Personligen tycker jag att soldater i utlanddstyrkan behöver dessa puffror mer. Då tänker jag främst på personal som har fordonsbefattningar samt gruppchefer och stf gruppchefer.

 

Kommentarer till det?

 

Rent spontant så är min åsikt att det finns bättre grejer att beväpna gruppchefer stf gruppchefer och fordonsbesättningar med än pistol.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag sur. Varför över huvud taget tilldela pistol 88 åt folk som inte behöver dem?

 

Personligen tycker jag att soldater i utlanddstyrkan behöver dessa puffror mer. Då tänker jag främst på personal som har fordonsbefattningar samt gruppchefer och stf gruppchefer.

 

Kommentarer till det?

 

Just folk med fordonsbeffattnigar (annat än softskins) ser jag klart som aspiranter på pistoler, i en snabb situation, t.ex. utslagen/havererad vagn, där nödutrymning måste ske är ett järnspett i ett separat ställ som hindrar ens undvikande av den absoluta faran inte det första man lyckas få med sig...

 

Hos gruppchefter och stf ser jag däremot inte den direkta motiveringen, annat än mallighetsfaktorn vid samoperationer med andra nationer.

Edited by GeBe
Link to comment
Share on other sites

dxl:

AK5D + pistol 88 är en önskan för en besättningsman. Men det är ju inte troligt att det blir så.

Det finns alltid en bättre lösning, ett bättre vapen. Men försvarsmakten har inte det just nu och man får finna sig i att söka mtrl som har ett M-nummer och redan är inköpt.

 

Förslag från din sida på vapen som redan finns?

 

 

GeBe:

Anledningen till att grpch och stf grpch skulle vara lämpliga att tilldela pistol 88 är vid mindre formella lägen där det är för upptaggat att bära full stridsutrustning och AK5. Middagar, inbjudningar, vid samverkan, undinhämtning, samtal med locals mm mm. Mer relaxed attityd ger mycket i vissa situationer. Att strosa runt i M90 och pistol ser ganska snällt ut.

 

 

Känner att jag måste vara lite mer precis.

Jag tänkte snarare på kommentarer att pistolerna behövs mer i utlandsstyrkan än till frivilligpersonal här hemma.

Link to comment
Share on other sites

Det är synd att pipsäkring inte är tillåtet inom FM, blue guns är dyra och utan pipa ramlar pistolen isär. Med pipsäkring kan man göra eldhandgrepp (utan magasin) vid tex nödvärnsdrag som vanligt.

 

I Norge används i pistol lösamm av plast, av samma typ som PSG. Givetvis får man göra mantelrörelse mellan skotten. Mig veterligen används samma typ av amm till deras AG (AK) och även där måste man "dra i spaken" mellan skotten.

Link to comment
Share on other sites

,O

Avtals personalen på det insats komp jag tillhör har redan om beväpnats till AK4b.

Det finns inte en kpist på hela komp .

Pistol i händerna på avtals personal låter inte vettigt för vad jad ser på saken så krävs det mycket mer övn på pistol kontra AK för att bli en bra o säkerskytt.

 

 

 

Grt hade varit på tiden .

Och just avtalspers. i insatsorganisationen är undantagna ombeväpning till pistol.

 

Min enda kommentar är: När blir Lottorna en könsneutral organisation?!?

 

Min saliga kusin var hedersunglotta, han blev det i samband med inspelning av en rekryteringsfilminspelning åt dessa.

 

jag tycker det är bra att avtalspersonalen får pistol, då vet jag var jag skall hämta min någon stans :wub:

Link to comment
Share on other sites

GeBe:

Anledningen till att grpch och stf grpch skulle vara lämpliga att tilldela pistol 88 är vid mindre formella lägen där det är för upptaggat att bära full stridsutrustning och AK5. Middagar, inbjudningar, vid samverkan, undinhämtning, samtal med locals mm mm. Mer relaxed attityd ger mycket i vissa situationer. Att strosa runt i M90 och pistol ser ganska snällt ut.

 

Kan vara så att situationen ändrat sig sedan jag var med, men min uppfattning var att verksamhet du beskriver främst bedrevs av kompaniledningens samverkansofficerare och tolkar.

Men jag håller med, vid sådan verksamhet är pistol mycket motiverad.

 

...Kanske nog OT.

Link to comment
Share on other sites

Bara bekräftar tidigare uppgift. 2 st Grt Ak4 finns i mina listor över kasunförvarad mtrl. (HV IP)

 

Finns å andra sidan en massa andra skumma grejer som jag aldrig sett skymten av... Nämner inget så har jag inget sagt, ni som har tillgång till samma listor kan kanske lista ut vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Bara bekräftar tidigare uppgift. 2 st Grt Ak4 finns i mina listor över kasunförvarad mtrl. (HV IP)

 

Finns å andra sidan en massa andra skumma grejer som jag aldrig sett skymten av... Nämner inget så har jag inget sagt, ni som har tillgång till samma listor kan kanske lista ut vad jag menar.

o du vet vem som ska ha den ena ;)

 

 

finns den nya nya ptoem på nätet?

Link to comment
Share on other sites

Känner mig lite osäker på syftet med granattillsats. 2st på en pluton är väldigt lite (2 per grupp hade jag köpt däremot), och vad kan man använda dom (i den här utdelningen) till som man inte kan göra med granatgevär?

Samma sak som om du haft flera dvs få iväg en granat längre än du kan kasta, kanske. Inte alltid man har grg på plats när det behövs heller.

 

Jag vet inte om plutonerna är helt standardiserade inom Hv avseende understödsvapnens fördelning på grupperna. Men när jag var med i en IP hade 1. och 2. grp varsin Ksp 58, 3. grp två Ksp 58 och 4. grp saknade sprutor men hade två Grg m/48. Om man har den indelningen kanske det vore en idé att ge 1. och 2. grp varsin grt så att alla grupper har två understödsvapen (i någon form).

Link to comment
Share on other sites

Nu är det förvisso ingen "tycka-tråd" men just granattillsats känns som ett vettigt vapen att förstärka inte bara insatsplutonerna utan även de "reguljära" hemvärnsplutonerna. Det känns dels som en vettig pryl att ha, som tidigare nämnt är ju inte granatgevären överallt jämt, och dels så är det givetvis en "vilja-ha-pryl" något som den givetvis delar med "Lott-åttioåttan". Eftersom hemvärnet ska konkurrera med andra fritidssysselsättningar som scouting, Big brother, golf och älgjakt så är väl det mesta som lockar folk en bra investering. Dock känns det som en viktig prioritering att Insatsförbanden får sina först innan alla halvtomma plutoner börjar plocka åt sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...