Rokare Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 En seahawk som inte kunde landa där det var tänkt från början. www.gp.se GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 En seahawk som inte kunde landa där det var tänkt från början. www.gp.se GMY Finns det inga prejudicerande fall från andra världskriget så vi kan behålla leksaken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 ja eller göra som kina... Plocka ner den i smådelar Men hur lång tid kan den kärran hålla sig i luften??? Verkar ju ha varit ett rätt långt flygpass när man läser artikeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 (edited) ja eller göra som kina...Plocka ner den i smådelar Men hur lång tid kan den kärran hålla sig i luften??? Verkar ju ha varit ett rätt långt flygpass när man läser artikeln. Runt 4 timmar (+- 30min) utan att bära extratankar(+),eller tung last(-) Tja Achilleos....närmare än så här kommer nog inte 60 serien tjänst i Hkpflottiljen ;) Edited February 1, 2006 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 ja eller göra som kina...Plocka ner den i smådelar Men hur lång tid kan den kärran hålla sig i luften??? Verkar ju ha varit ett rätt långt flygpass när man läser artikeln. Det där med att plocka ner flygplan/helikoptrar har Sverige också gjort Det landade en polsk Mig15 på en åker under kalla kriget varpå Flygvapnet plockade ner planet i beståndsdelar. Man blev inte imponerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 (edited) ja eller göra som kina... Plocka ner den i smådelar Men hur lång tid kan den kärran hålla sig i luften??? Verkar ju ha varit ett rätt långt flygpass när man läser artikeln. Runt 4 timmar (+- 30min) utan att bära extratankar(+),eller tung last(-) Tja Achilleos....närmare än så här kommer nog inte 60 serien tjänst i Hkpflottiljen ;) Okej... När jag läste den först fick man uppfattningen att den hde legat och väntat på bättre väder men det var jag som läste slarvigt. Var ju bara ungefär 1 timmes aktivitet mellan larm och landning *Mavve som istället för att ta chansen själv överlät möjligheten att vinschas i UH60 till en av sina "mannar" vilket han egfteråt ångrar djupt* Det där med att plocka ner flygplan/helikoptrar har Sverige också gjort Det landade en polsk Mig15 på en åker under kalla kriget varpå Flygvapnet plockade ner planet i beståndsdelar. Man blev inte imponerad. Satt och klurade på om det inte var en Mig 23 någon gång på 70-80 talet som landade i sverige, och fick en noggrann undersökning också (sitter på jobbet och mina snabba Googlingar gav inget) Har för mig att piloten fick politisk asyl MEN som sagt.. Är inte 100 på något i händelsen. Edited February 1, 2006 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 Det där med att plocka ner flygplan/helikoptrar har Sverige också gjort Det landade en polsk Mig15 på en åker under kalla kriget varpå Flygvapnet plockade ner planet i beståndsdelar. Man blev inte imponerad. Jo, Flygplanet ingav fortfarande respekt: "Polsk flykting med MiG-15 Fyra år senare kunde man i Sverige med egna ögon studera ett annat MiG-15-plan. Den 7 november 1957 observerade den svenska radarspaningen en ankommande punkt på sina skärmar i riktning mot det svenska fastlandet. Kontakt uppnåddes, och piloten bad om assistans fram mot ett svenskt flygfält. Molntäcket denna dag var kraftigt, från 1000 till 200 m.ö.h., men piloten lotsades ner genom detta till ett flygfält på västkusten. På grund av bränslebrist ansatte piloten, som visade sig vara en ung polsk löjtnant från trakten av Lodz, landning på en åker vid Veddige, invid järnvägslinjen Varberg-Borås. Buklandningen gick utan problem och flygplanet - en polskbyggd MiG-15 - var i det närmaste oskadat. Flygplanet kom nu att noga studeras av svenska flygspecialister och flygförare, bland annat personal från F 13. De hade stor erfarenhet av J 29 Tunnan och var nu i färd med taktisk utprovning av de första varianterna av SAAB:s nya deltavingade överljudsplan J 35 Draken. Trots att MiG-15 nu hade ersatts av den modernare MiG-17, ingav planet fortfarande respekt. Vapeninstallationen var imponerande med sin blandade bestyckning av olika kalibrar, och planet såg välbyggt ut. Planet överlämnades senare till Polen under december, varefter det svenska undersökningsmaterialet bland annat överlämnades till NATO i samband med någon ännu icke redovisad "bytesaffär". Flygföraren begärde politisk asyl, men valde att stanna kvar i Sverige, där han försågs med svenskt namn. Han har fram till nyligen bott och verkat i Halmstad, men nu gått i pension." Länk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 Å andra sidan så... fd FV-officeren och jaktpiloten Ulf Björkman skriver i sina memoarer "Ett liv i det blå" om hur förvånad man blev över flygplanets låga tekniska nivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 En Sea Hawk 60B landar på F 17 (mil.se) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 En Sea Hawk 60B landar på F 17 (mil.se) /me förbereder pungspark på ansvarig informationskille/dam på F17 om inga bilder och småprat kommer upp på hemsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 (edited) @ Danne Ge ansvarig en pungspark från mig med, F17 nämner ett fartyg som inte finns.. Rätt namn är USS Simpson (FFG-56) med hemmahamn i Norfolk VA. /Rättat. Bilden funkar inte se länk. http://www.navsource.org/archives/07/images/075603.jpg Edited February 1, 2006 by Flamdämpare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted February 1, 2006 Author Report Share Posted February 1, 2006 Avdelningen "Foliehatten åker fram" Efter en pratstund med räddningsledarna på F 17 och en kopp varm glögg och macka ligger de och vilar ... för närvarande. In the mess: Crew: Got some Coffee? F17: Yes åf kårse, hold on two secs.. Meanwhile in the kitchen.. Adjutanten: La la la, neskaffé MiB: Nä du, vi måste kika maskinen något dygn till, nu blir det spetsad Must... Adjutanten: Back in the mess F17: Well u knåw, vee do not have swedish kaffe, take this instead Crew: Hmmm, ahhh, zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz *klick* *klick* *klick* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 En Sea Hawk 60B landar på F 17 (mil.se) /me förbereder pungspark på ansvarig informationskille/dam på F17 om inga bilder och småprat kommer upp på hemsidan. /me sänker foten och applåderar F17s infodetalj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 En Sea Hawk 60B landar på F 17 (mil.se) /me förbereder pungspark på ansvarig informationskille/dam på F17 om inga bilder och småprat kommer upp på hemsidan. /me sänker foten och applåderar F17s infodetalj. någon kanske läste ditt hot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 Det var x i taket att F17 fick med så mycket bilder på hemsidan. Tycker personligen att förbandet är ett av de sämre när det gäller uppdateringar och fylliga repotage på webben... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 Dom får lära sig stava på mil.se jag är för tusan dysslektiker och är bättre än dom. Följdfråga: Jag trodde att alla Perry fregatter var i malpåse hur många finns i tjänst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted February 3, 2006 Author Report Share Posted February 3, 2006 Vet inte om det är samma övning som Seahawken deltog i, men denna gången gick det inte lika bra. En kanadensisk Sea King-helikopter störtade på torsdagskvällen i Kattegatt nordväst om ön Anholt, uppger danska sjöräddningens operativa kommando (SOK). Inga personskader dock... www.gp.se GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted February 4, 2006 Report Share Posted February 4, 2006 En del verkar tycka att helikoptrarna börjar bli lite till åren. http://www.spruce.ca/humour/seakingsong.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.