Jump to content

En fråga angående redan överkommet psykologsamtal??

Recommended Posts

Jag vet att det finns många trådar om psykologen, men jag hade lite svårt att finna svar på mitt undrande.. :P

jo, nu är det så att jag mönstrade i aug, och jag är väl i stort sett nöjd med mitt resultat.

Vad som dock konfunderar mig är att efter att ha talat med psykologen i drygt en timma utbrast hon "hörru du, dethär har ju verkligen gått skitbra..! Du får full pott här, och jag kommer rekommendera till till en befälstjänst!"

Vad jag hade velat göra var att springa upp, vråla av lycka över att ha klarat det, och kyssa kvinnan över munnen..! Vilket jag naturligtvis inte gjorde, utan smidigt smällde fram ett lagom glatt leende och svarade (med halvt om halvt framtvingat lugn) "jaså..! Vad roligt/bra/kul!".

När jag sedan fick ut pappret såg jag att jag fått två 6'or..

Kan även det sista varit ett reaktionstest för att se hur seriöst jag var eller dylikt..? Hade det varit rätt att vråla ut; "JAAAA, jag är bäst i VÄRLDEN!"?

Jag anser att en låg profil är att föredra, och att en bra vinnare är en ödmjuk vinnare. Var detta fel..? Eller fick jag fel papper..? :P

Är du säker på att du inte håller pappret upp och ner? :)

Jag tycker att du ska ringa Pliktverket och försöka få tag på psykologen. Det kan mycket väl vara så att hon av misstag gett dig fel betyg. Annars så är ju inte två sexor fy skam det heller.

/mdn

Edit: Om jag hade läst ordentligt hade jag förstått att detta inte hände igår, utan i augusti, så att ringa Pliktverket kanske är lite sent nu. Hur som helst så var det säkert ett misstag.

Edited by mdn

Psykologen är ett enda stort skämt. Du kan få 3:or och vara fullt normal eller 9:or och vara en psykopat; spelar ingen större roll. Har du fått placeringen du ville ha så kör på det. Annars kan du alltid överklaga psykologen.

Och det skulle inte förvåna mig om hon gjorde så för att testa dig heller. De gillar att göra sånt.

Edited by Nahkampf

Välkommen in i dubbel 6:a-klubben. :banana

Haha, jag ställde till det så jävla mycket för mig själv hos psykologen precis i slutet. Han frågade typ "har du varit riktigt arg nån gång på sistone?", så svarade jag "nej, inte vad jag kan komma på", och det hade jag väl inte heller direkt, sen frågade han "ok, har du varit lite småsur nån gång på senaste tiden?", och då visste jag inte vad jag skulle svara, jag menar klart man är lite småsur sådär ibland på pettitesser, men om jag skulle sagt detta så skulle han väl avfärdat mig direkt, men å andra sidan, om jag skulle sagt att jag inte hade varit det heller hade han kanske tagit mig för en lögnare, vilket också till viss del stämmer (sorry för lång mening). Så jag blev helt paff, och kunde inte komma på nåt att säga, så jag satt där och småskrattade för mig själv för hur jävla pinsam situationen blev helt plötsligt, men sen drog jag till med att jag faktiskt hade blivit lite, lite sur på mina bästa kompisar på en fest för en vecka sen, och sen drog jag till med en ännu större lögn att de hade kallat mig bögig osv., haaha. :D Det stämde verkligen inte överhuvudtaget, och jag vetifan vart jag fick det ifrån, och det var ju verkligen inte bra att säga så antar jag, aja... :P

Men förutom det tyckte jag psykologen gick smärtfritt! :P

En polare som mönstrade samma dag som jag gick in till psykologen strax före mig. Såfort han kom innanför dörren så sa psykologen; "Ja, du är nog en dubbelfyra va?" Efter en halvtimmes snack med psykologen så fick han sedan resultatet i näven hos inskrivningsförrättaren. En dubbelfyra. Jävligt surt för han, då många (i princip alla) av hans lumpenmål försvann uteslöts därav...

Är övh lite fundersam kring psykologen ... å ena sidan tycker man ju att de borde vara hyfsade på att bedöma människor (t o m vi vanliga dödliga kan ju efter en halvtimmes samtal sortera ut de värsta stolpskotten etc).

Å andra sidan ... får psykologerna någon återkoppling till de personer de bedömt? Om inte så lär det ju vara svårt för dem att veta huruvida de bedömer sina "patienter" rätt. Och som många påpekar är ju en halvtimmes samtal inte speciellt mycket att göra en djupare bedömning på. Lär ju vara en del slump inblandat. Men vad vet jag. Till mig sa psykologen att inskrivningsprovet spelade en viss roll, liksom familjerelationer ... verkade som man i pliktverkets värld inte betros med någonting farligare än förbrukad lösam om man har separerade föräldrar eller varit med om något jobbigt som liten ... Personligen fick en dubbelåtta, men så är jag ju också rena svärmorsdrömmen ... :unsure:

Varför försöka bete sig annorlunda än man gör normalt? Jag svarade bara spontant på frågorna och var öppen mot psykologen, om man helatiden försöker svara på ett sådant sätt att det skall passa är risken stor att allt bara blir konstigt. Spontanitet och 100% ärlighet är det som gäller.

Håller med atiko. Svara ärligt på frågorna och va dig själv.

Om det är så oxå att man önskat en specefik befattning när man satt framför datorn och muppa.

Så blir det ju psykologens jobba att se om man "passar" för denna befattning, då blir nog frågor och betende präglat av ditt önskemål.

Fick själv inte den befattning jag önskade då alla befattningarna var fyllda på förbandet.

Själv har jag inte myckt till övers för psykologer eftersom de har en förmåga att hänga fast vid vissa saker och förstora dem. Ger man dem fingret tar de hela handen så att säga (även om inte detta gäller alla). Många är alldeles för verklighetsfrånvända. Genomförs det till exempel intervju vid antagning till psykologprogrammet? Inte vad jag har hört och hur vet man då att man får in rätt folk?

Nej, för mycket Freud och olika mer eller mindre abstrakta teorier från sekelskiftstänkare hör inte hemma i den "riktiga" världen.

Det blir ingen 10 sidor uppsats på den knappa tid man snackar med psykologen, dom hinner inte heller göra någon större psykologisk profil. Det enda dom egentligen får ut är om du har en öppen personlighet, är på defensiven, men vissta har dom ofta fel. Få helt enkelt klaga på den tid dom har på sig, tycker personligen dom borde ha ett bättre program. Men det kostar...

Kan väl instämma i att psykologerna på PV har för lite tid på sig för att göra en riktigt ordentlig bedömning, dock har jag uppfattningen att de är rätt duktiga ändå. Dessutom kanske psykologen ser egenskaper man själv inte riktigt vill kännas vid alt. inte vet om.

Brister i bedömningen gäller ju dock inte bara hos psykologen, det har ju blivit allt vanligare med informationshelger och liknande just för att kunna förbereda/testa de inryckande lite utförligare. Förhoppningsvis kommer det med förändringarna av vpl-systemet bli en bättre/mer omfattande rekryteringsprocess nu när man inte tar in ens majoriteten av de mönstrande, något som skulle gynna både FM och den enskilde.

Själv har jag inte myckt till övers för psykologer eftersom de har en förmåga att hänga fast vid vissa saker och förstora dem. Ger man dem fingret tar de hela handen så att säga (även om inte detta gäller alla). Många är alldeles för verklighetsfrånvända. Genomförs det till exempel intervju vid antagning till psykologprogrammet? Inte vad jag har hört och hur vet man då att man får in rätt folk?

Nej, för mycket Freud och olika mer eller mindre abstrakta teorier från sekelskiftstänkare hör inte hemma i den "riktiga" världen.

Intervju genomförs vid vissa av univeriteten. Jag kom in på intervju. Intervjuintaget till psykologprogrammet har som syfte att i första hand sortera bort kufarna, vilket intervjun vid mönstringen sannolikt syftar till också. I övrigt så finns det en hel hoper mer eller mindre världsfrånvända psykologer, liksom det finns världsfrånvända militärer, läkare, fastighetsskötare och brandmän. Freud nämns knappast alls under utbildningen utom möjligen som historisk referens och kommer jag smygandes med en hundra år gammal teori så kommer jag få den stora akademiska påken inte helt varligt uppförd i den bakre kanalen.

/Akula (som vet att det är lönlöst att försvara sitt skrå)

Heh, får väl sälla mig till massan som ställer sig kritiska till sitt psykologsamtal... kärringen ställde typ 40 frågor som hade ja/nej-svar och hon la alltid dit mitt förnamn efter allt hon sade (har du haft problem med mobbing CHRISTOFFER, familjen CHRISTOFFER, har du this CHRISTOFFER, har du that CHRISTOFFER, gillar du att vara i skogen CHRISTOFFER bla bla) och jag svarade någorlunda sanningsenligt (ljög på slamkryparfrågor för att inte framstå som kuf, pallade inte ha längre utläggningarn heller då jag var småsjuk med feber på min mönstring) på allt...

Plötsligt utbrister hon "Du kommer bli ett bra befäl Christoffer" och jag bara... "OK". Sen satt hon helt tyst i typ 30 sek och sa eller gjorde ingenting. Sen tittade hon på mig som om jag var en idiot och sa "Du kan gå nu Christoffer"... :huh::D:tveka:

MItt psykologsamtal kändes rätt bra. Inga frågor om jag brukar bli arg o.s.v.

Vi satt där och pratade om fritiden och familjen. Sen om hon fick någon vettig bild av mig är svårt att säga. Något jag däremot funderar på är hur de väljer frågorna?

En sak jag har undrat över är varför man anses vara en "bättre" soldat bara för att man verkar leva ett "perfekt" liv, om ni förstår vad jag menar. Inga skilda föräldrar, bra kontakt med familjen, inte mobbad osv. osv. Ok, på vissa befattningar är detta säkert väldigt trivialt för att man ska passa in, men finns det inte befattningar där man kan gå efter uttrycket "de bästa soldaterna är de som inte har något att förlora"?

Jag tror det handlar om att de är ute efter psykiskt stabila individer. Har du ett "perfekt" liv har du inte så mycket att oroa dig för och chansen för att du bryter ihop och vill hem är antagligen mycket mindre.

På samma gång, har du levt ett "skyddat" liv, aldrig haft några husdjur eller släktingar som dött eller så, så vet du ju inte heller hur du kommer reagera när/om något händer under vpl-tiden och då kanske chansen är större att du "kraschar".

Jag tror att det till stor del handlar om att försöka sortera ut de största nöttena direkt, samt försöka utröna den där lilla raden som står... "Xxxx är lämplig för befattning som har mycket höga krav på stress bla bla bla" som står på pappret man får med sig hem. Orkar inte rota fram mitt och kolla ordagrant... Tyvärr är det nog så enkelt och maskinellt, finns ingen nytta eller tid till en heltäckande psykologisk profil.

Jag tycker psykologsamtalet är ett problem, och en av anledningarna kan vara den stora brist på psykologer vi har i Sverige. Risken finns nog alltid att personer som inte har någon erfarenhet av det militära väljer ut människor till tjänster de läst om på ett papper.

Vore det inte brist på psykologer skulle det kunna finnas ett krav på någon form av militär verksamhet. Jag betvivlar att många av de kvinnliga psykologerna ens gjort lumpen till exempel, inget ont sagt om kvinnor dock.

Mitt eget samtal under mönstringen var inte bra. Det bestod mest av att han satt tyst och stirrade på mig och nickade sakta ibland. Fick frågor av typen; "Bråkar du någonting med din pappa?", "Kommer du överens med din mamma?". Det är lite svårt att få ut något av det när man kommer från en kärnfamilj och aldrig ens bråkat med föräldrarna.

Vet inte om jag riktigt håller med. Jämför med den medicinska undersökningen eller fystesten. Bara för att de mäter din kapacitet så behöver de knappast ha militär erfarenhet.

En inskrivningshandläggare eventuellt, men jag vet inte ens det faktiskt. Det gäller ju att sålla ut de som lämpar sig bäst för utbildningen och då gör det inget om några bra sorteras bort.

Har också haft svårt att se vad de får ut av en halvtimmes psykolog-samtal,

det säger ju inte så mycket egentligen..

Man kan ju fejka sig igenom hela samtalet o på så vis förmedla en helt felaktig bild vilket i sin tur leder till övriga felaktiga beslut