Kevva Posted January 29, 2006 Report Share Posted January 29, 2006 Tjena Alla! Jag och hv-polare satt och funderade över något som senare blev en diskusition. Legionen är ju en helt fungerande armé. Ca 10000 man med tross, artilleri, mekskytte, fjs m.m. Min polare sa att Franska Främlings Legionen har en Special Styrka inom sig! Jag menar på att kompitensen inte är den bästa hos legionen eftersom eller jag har fått för mej att det är lite "ge mej en order så utför jag den attityd" utan förmåga att tänka själv. Vet någon om det här med SF-styrka inomlegionen förutom "Para-förbandet"då. Fjs räknas inte i mina ögon. Tänker mej en special styrka i likhet med sas, ssg, delta m.m. Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 29, 2006 Report Share Posted January 29, 2006 I sann legionsanda kallas deras SF-förband Commandos. Deras korrekta benämning är dock GCP - Groupe de Commandos Parachutistes. Här är ett par bilder på gossarna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted January 30, 2006 Report Share Posted January 30, 2006 Kallas för "SF-Gurkorna", av de andra legionärerna.. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
holy Posted January 30, 2006 Report Share Posted January 30, 2006 "2em R.E.P. is on 24-hours alert, and will be the first unit to be sent into a crisis zone. C.R.A.P. (Commandos de Recherche et d'Action dans la profondeur) Is the "Special Forces" of the Legion and the 2em R.E.P. Only officers can apply to C.R.A.P." / Länk citat Minns något om att en officer på K4 en gång i tiden tillhörde denna skara utvalda? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 30, 2006 Report Share Posted January 30, 2006 C.R.A.P. (Commandos de Recherche et d'Action dans la profondeur) De verkar ha en hyfsad självdistans :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest belzambix Posted January 30, 2006 Report Share Posted January 30, 2006 FAMAS med ljuddämpare? snyggt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 30, 2006 Report Share Posted January 30, 2006 Jag menar på att kompitensen inte är den bästa hos legionen eftersom eller jag har fått för mej att det är lite "ge mej en order så utför jag den attityd" utan förmåga att tänka själv. Humm Är det inte att dömma ut ett bra förband utan att ha kunskap?? Misstänker det finns ett gäng här som jobbat med soldater från främlingslegionen som kan bekräfta eller dementera det att de bara gör som de blir tillsagda?? Bland annat Adam Wilhelm har ju mött dem in real life Ett möte i vares Så... Hur bra var de egentligen om man ser bortanför allt snack om grodor och annat?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevva Posted January 31, 2006 Author Report Share Posted January 31, 2006 är säkert ett mycket bra förband men att som på bilderna visa upp sig för allmänheten är väl att bryta ganska friskt mot en av kriterierna för ett specialförband. Jag menar ett av syfterna är ju att allmänheten samt andra länders styrkor ska veta lite eller ingenting om dom och deras kompitens. För gör en armé/försvarsmakt ett uttalande om deras specialförband så det enda som brukar sägas är: Ja dom finns! Kompitens? Kan vi tyvärr inte svara på! Antal? Kan vi tyvärr inte svara på! Utrustning? Kan vi tyvärr inte svara på! Indentiteter? Glöm det! Uppgift? Glöm det! Sedan är det runda kalotter (inga celler på kalotterna), SF-förband änvänder ju Foil 252sqf eller 282sqf eller vid mycket utrustning tandemliknande kalotter, minns inte märket bara - firelight eller nått. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseLink Posted January 31, 2006 Report Share Posted January 31, 2006 Hmm dom har ju nått som heter comando hubert har jag för mig leta på det!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseLink Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 Hittade en länk:0) http://www.globaldefence.net/index.htm?htt...en/hubert-e.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 är säkert ett mycket bra förband men att som på bilderna visa upp sig för allmänheten är väl att bryta ganska friskt mot en av kriterierna för ett specialförband. Jag menar ett av syfterna är ju att allmänheten samt andra länders styrkor ska veta lite eller ingenting om dom och deras kompitens. För gör en armé/försvarsmakt ett uttalande om deras specialförband så det enda som brukar sägas är: Ja dom finns! Kompitens? Kan vi tyvärr inte svara på! Antal? Kan vi tyvärr inte svara på! Utrustning? Kan vi tyvärr inte svara på! Indentiteter? Glöm det! Uppgift? Glöm det! Sedan är det runda kalotter (inga celler på kalotterna), SF-förband änvänder ju Foil 252sqf eller 282sqf eller vid mycket utrustning tandemliknande kalotter, minns inte märket bara - firelight eller nått. Eller så måste även Franska försvaret värva folk och specialförbanden har ju en särskilt lockelse på folk som är militärt intresserade (Sök t ex på basker. ) Om SSG skulle ha en uppvisning på det lokala regementets dag så skulle jag garanterat ta mig dit även om det bara innebar att jag skulle få se 10 soldater i "rånarluvor" med något modifierade standardvapen som håller en uppvisning i något som de är bra på. Att jag sen kan räkna ut att de kanske har tillgång till annan utrustning och att det inte är så spännande att följa dem på dold spanning i 14 dagar så man bara visar upp sådana moment som är "showaktiga" gör ju inte det hela mindre intressant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
j.. Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 GCP heter det nu, hette CRAP förut.. det är tekniskt sett inte ett special förband (Force special) det är Force Avancee, liknande pathfinders i engelska paras.. de flesta special förbanden e inte alls lika hämlija som lösnäsorna i kbg.. det har under förbandets historia funnits 2 svenskar som tjänsgjort där, ingen av dem har varit på K4.. det gör inte som "legionärer och gör bara vad de blir tillsagda" det e snarare kända för det omvända.. de kallas inte för sf-gurkorna av de andra legionärerna.. vanligare är jepps (fonetiskt), craps (av gamlingar) eller gbc (gbc är en lastbil men förkortningen e ju like gcp).. det finns även DINOPS på 1REG och URH på 2REG.. de är inte heller tekniskt sett Force Special men e lite mer spörsial än resten av minstamparna.. alla bilderna ovan är från olika demonstrationer så det e posing bilder, därav den mycket bristfälliga utrustningen.. syftet med ett special förband är inte att andra länder skall veta så lite som möjligt om dem.. syftet är att de skall kunna lösa ställda uppgifter.. hemlighetsmakeri är där för att skydda den enskilda operatören.. hubert tillhör inte legionen.. 1a bilden är från en demonstration st michel på regementsuppställningsplatsen i calvi 2a bilden är från en demonstration på hoppfältet i calvi 3e bilden är från ett demonstrations hopp 14 juli i paris 2004 på bild 2 och 3 e det G9 fallskärmar (vingfallskärmar) och inga rundkalotter.. j Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.