kerran Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 (edited) Enligt Wismans blogg har Sverige nu beslutat att inte modifiera Flygvapnets 8 C-130H Hercules. Enligt samma blogg kommer de förmodligen inte vara ersatta av nya transportflygplan om 9 år heller då den yngsta TP84an kommer vara 40 år och den äldsta 55 år. Det finns inga pengar anslagna för nyinskaffning. Edited April 7, 2010 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Enligt Wismans blogg har Sverige nu beslutat att inte modifiera Flygvapnets 8 C-130H Hercules. Enligt samma blogg kommer de förmodligen inte vara ersatta av nya transportflygplan om 10 år heller då den yngsta TP84an kommer vara 40 år och den äldsta 55 år. Var på Wiseman läser du detta? Har du någon länk till det aktuella inlägget? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Det står att läsa under: 2019-ett nytt luftslott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Men det är ju den gamla nyheten att AMP blev inställt för att det blev för dyrt. Att man inte kommer genomföra det programmet är inte samma sak som att flygplanen inte kommer moderniseras på något sätt. Tycker det är bättre att göra halt och leta andra vägar när man ser att det blir för dyrt, istället för att göra som med NH90, A400M, F-35 och liknande projekt. Men visst börjar det bli dags att byta ut maskinerna, fast idag finns det ju inte så många alternativ. Om 5 år finns det nog en del intressant, t ex XC-2, C-17, C-130J, C-390, A400M och säkert något mer som jag glömt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 (edited) Vet någon här varför flygvapnets gamla C-130 Hercules(846) ska flyga Arlanda-Kramfors idag kl 18? Kärran ska avgå från uppställningsplats S2. Edited June 18, 2010 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anden Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 Vart har du läst det någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 Vet någon här varför flygvapnets 45 år gamla C-130 Hercules(841) ska flyga Arlanda-Kramfors idag kl 18? Svensexa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted June 21, 2010 Report Share Posted June 21, 2010 (edited) Vad har Flygvapnet för rutin när det gäller taxning med flygplan som opereras av 2 piloter? Är det befälhavaren som alltid sköter taxning eller är det "flying pilot" som taxar? Edited June 21, 2010 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted July 1, 2010 Report Share Posted July 1, 2010 (edited) Jag läste nyligen i en norsk tidning om hur nöjda norska flygvapnet är med sina nya Lockheed C-130J Hercules. Reporten frågade flygvapen chefen om det inte varit billigare modernisera de 30-40 år gamla C-130H Hercules som landet tidigare flög istället. Flygvapen chefen sa att det hade varit att kastat pengarna i sjön och ingen långsiktig lösning för framtiden. Är det inte konstigt att det är helt tyst i Sverige OM framtiden för vår C-130 flotta som är mellan 30 och 45 år gammal? Varför har man inte i Sverige precis som i Norge och Danmark tagit det logiska beslutet att det är hög tid att ersätta den gamla C-130H flottan med fabriksnya C-130J? Har Sverige inte råd eller vad är problemet? Det vore ju trist om det är så att problemet ligger i att det är USA som tillverkar C-130 J Hercules och Sverige inte vill köpa tunga flygsystem av USA längre av politiska skäl. Edited July 2, 2010 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 1, 2010 Report Share Posted July 1, 2010 Jag läste nyligen i en norsk tidning om hur nöjda norska flygvapnet är med sina nya Lockheed C-130J Hercules. Reporten frågade flygvapen chefen om det inte varit billigare modernisera de 30-40 gamla C-130H Hercules som landet tidigare flög istället. Flygvapen chefen sa att det hade varit att kastat pengarna i sjön och ingen långsiktig lösning för framtiden. Är det inte konstigt att det är helt tyst i Sverige OM framtiden för vår C-130 flotta som är mellan 30 och 45 år gammal? Varför har man inte i Sverige precis som i Norge och Danmark tagit det logiska beslutet att det är hög tid att ersätta den gamla C-130H flottan med fabriksnya C-130J? Har Sverige inte råd eller vad är problemet? Det vore ju trist om det är så att problemet ligger i att det är USA som tillverkar C-130 J Hercules och Sverige inte vill köpa tunga flygsystem av USA längre av politiska skäl. Ett av problemen är att dom funkar för bra.... Lite av samma problem som tillverkare i andra branscher har, "dom bara funkar" så det pratas sällan om deras lösningar. Däremot pratas det massor om konkurrenten som har en halvkass lösning. Att det börjar strula, och kosta mycket mera. Det är ofta positivt i ett ekonomstyrt system. Det är tyvärr det enda språk en ekonom förstår.... Tyvärr kan det bli jävligt illa ifall sveriges c130 börjar med sådant.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted July 1, 2010 Report Share Posted July 1, 2010 Med tanke på att en Tp84 ska bort och en annan ska bli tanker på heltid så kommer driftsuttaget på de sex återstående att öka. En dålig ekvation för redan gamla maskiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted July 2, 2010 Report Share Posted July 2, 2010 Bränsle bespsringen skulle säkert bli gigantisk om Sverige bytte gamla C-130 H mot nya C-130J. Det har ju hänt en del på flygmotor utvecklingen på 30-40 år. Den svenska C-130 som ska bort..Ska den skrotas och bli reservdelar så de återstående 7 gamla Herkorna kan fortsätta flygas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 (edited) En USAF C-17 har kraschat vid flygbasen Elmendorf i Achorage i Alaska. Är detta det första totalhaveriet med C-17? De senaste 7 dagarna har varit mörka för flyget med flera olika total haverier...Bla har en kanadensisk F/A-18, En pakistansk Airbus A321, En Lufthansa Boeing MD-11 och nu också en USAF Boeing C-17 kraschat. http://www.expressen.se/Nyheter/1.2079318/militart-flygplan-stortade-pa-flygbas Edited July 29, 2010 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten tecknare Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Tänkte jag skulle lägga in en bild av Herculusen. Den flyger, till synes outslitlig, som en luftens långtradare över hela världen. Tp 84:an har en klumpig charm, men i luften kan den utföra manövrar, som gör många smidigare plan avundsjuka. Bilden skildrar en händelse i maj 07 när en pilot gjorde en "lågsniff" som tack till några fälmskärmsjägare för en fin övning. Flygningen filmades och straffet blev hårt (piloten avstängdes). Är det någon som vet hur det hela slutade. Fick han flyga igen. Man skall inte uppmuntra överskridande av säkerhetsmarginaler, men det är något visst med lågflygande plan. Speciellt om det är av Herculusens storlek. För mig är det en totalupplevelse av kraft, rörelse och ljud under några korta intensiva sekunder. Hälsningar Sten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Jag vill minnas att befälhavaren fick sparken. Hade det hänt på 1970-1980 talen hade förmodligen inget alls hänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted July 30, 2010 Report Share Posted July 30, 2010 @ Kerran Detta är det första total haveriet för C-17, det har dock varit ett gäng class I incidents (typ buk landningen på Bagram.) Det ska bli intresant att läsa haveriutredningen när den kommer. /A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted July 31, 2010 Report Share Posted July 31, 2010 (edited) Jag vill minnas att befälhavaren fick sparken. Hade det hänt på 1970-1980 talen hade förmodligen inget alls hänt. Idag ska allting nagelfaras och lagföras. Förr räckte det med en reprimand när sådant här inträffade. Så är det överallt, även i US Army. Colin Powell berättar i sina memoarer hur på 50-talet, t ex, en kompanichef kunde ta tag i disciplinproblem själv. Nu däremot är alla så ängsliga, så fort något hänt måste man kalla in Judge Advocate General's Corps för att utreda och kannstöpa. "The lace curtain army" for sure... Just det: som tråden i Dagrummet som diskuterar Slitz mfl tidningars hemska inflytande på FM. Krigsrätt för dem som läser dessa publikationer...! Edited July 31, 2010 by lampros Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 "Rykten" säger att USAF kommer mellanlanda med en C-5 Galaxy idag på eftermiddagen på Arlanda, maskinen kommer från USA och ska vidare Afganistan och enligt samma rykte kan det vara flera C-5or som i nära framtid kommer landa på Arlanda av av samma anledning. Time will tell om ryktet stämmer. Är det någon här som hört detta rykte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anden Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 Vart hörde du det ifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 En kompis som tjänstgjort i SSG berättade det igår. Det ska tydligen röra sig om fuelstop. Arlanda tog nyligen emot Airbus A380 & Antanov 225..så en Galaxy borde inte vara några problem. Time will tell om det blir så! Vädret är strålande idag så Arlanda spotters lär bli lyriska om en C-5 dyker upp på finalen..hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 Ja, alla vet ju att om man har tjänstgjort i SSG får man automatiskt tillgång till alla fplrörelser som kommer ske på arlanda, särskilt(första S:ett i SSG) om det är Juässärfosch. Jag tror det är inskrivet i SAA(Särskilda Arbets Avtalet). [/dryghetupphör] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tempelriddaren Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 Hmm, det skulle nog bli ett herrans liv om en galaxy landar. Eller den kanske är så liten att ingen ser den. Varför skulle Galaxyn mellanlanda på Arlanda? Föresten, om din kompis har tjänsgjort i SSG så skulle du nog inte berätta om det i ett forum. Men på Flashback finns det säkert folk som tror på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 Jahapp.. Då kikar vi på Topic (Står generellt sett längst upp på sidan i din Webläsare). Som alla kan se står det Strategisk Transportflyg vilket kan förkortas SP. Det blir nu plötsligt uppenbart för 99% av läsarna att SP inte är lika med SSG. Detta innebär att vi nu är... Off Topic... Så samtliga skyndsamt tillbaka till topic.. sätt iväg. Detta innebär alltså att vi får se om detta rykte stämmer samt tidigare arbetsplats för Kerrans källa är totalt irrelevant. Rokare BG -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 Som alla kan se står det Strategisk Transportflyg vilket kan förkortas SP. Det blir nu plötsligt uppenbart för 99% av läsarna att SP inte är lika med SSG. -------------------- REGLER Om SSG står för Strategiskt Transportflyg skulle det förstås kunna vara en relevant förkortning, fast knappast korrekt. Eller så är det Särskilda Spottergruppen. Efter lite googling kan jag inte se någonting om att USAF besökt Arlanda idag, däremot var tjeckiska flygvapnet där med en Tu-154M.Även om det inte är ovanligt att man vid långväga transporter med tung last måste mellanlanda, har jag lite svårt att se varför Arlanda skulle vara ett naturligt val. Jag har ingen jordglob så jag har lite svårt att visualisera varifrån de kommer om Arlanda ligger på vägen till Afghanistan utan att de passerar i någorlunda närhet av någon av sina baser. Oavsett "flygbolag" underlättar det ju om man lägger sina mellanlandningar på en bas/flygplats man redan använder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 Ryktet visade sig felaktigt. Jag hade mina tvivel faktiskt. Det var en Sovjetbyggd Antanov tillhörande Tjeckiens flygvapen som besökte Arlanda på eftermiddagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 Jänkarna har väl precis fått tillåtelse att flyga över ryskt luftrum på väg till Afghanistan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.