Jump to content

Jägare?

Guest

Recommended Posts

Då jag ämnar mig ut i den Jämtländska skogen för en veckas älgjakt, undrar jag om det finns fler "riktiga" jägare här på forumet?

Själv tycker jag att jakten är en "skön" form av friluftsliv som i mångt och mycket påminner om det militära livet. Först händer ingenting under flera timmar, sedan kommer en förvarning, pulsen ökar, skottet smäller (fler om man är ostadig på handen). :D

Därefter följer genomgången av dagens övning där några få sekunder växer till ett epos i den stolta skyttens mun.

Finns det fler här som känner igen de drag av "lumpen" som går igen i jakten?

Guest Lord Good

Visst finns det många likheter. Jag tror att jakten apellerar till instinkter som ligger djupt i (den (manliga) själen. Man känner sig tillfreds på ett sätt som är svårt att förklara. Upplevelsen ligger fullt i klass med tillfredställelsen från kroppsfunktioner. (äta, skita och göka).

Då jag ämnar mig ut i den Jämtländska skogen för en veckas älgjakt, undrar jag om det finns fler "riktiga" jägare här på forumet?

Jepp, v42 skiter jag totalt i detta skitgöra (programmerare), då bär det av till skogs..

Jag ska gå jägarskolan nästa år och förhoppningsvis ta jägarexamen till våren...

Är det svårt? Är det bara ett skriftligt prov eller ska man ut å skuta å? *längtar*

Är det planerat? Jag gick från hösten till våren så tänkte du jaga nästa år kanske det är dax att ringa lämpligt studieförbund.

Det är två skriftliga prov, ett högvilt då man skall kunna massor om hjortdjur å stora däggdjur, sen är det ett 'vanligt' teoretiskt prov då man skall kunna massa skit om simänder, dykänder och andra fåglar. Givetvis ingår skytte å etik i båda proven. Därefter är det tre praktiska prov också, ett kulvapen prov, ett hagel och ett högvilt. För vår del handlade det om ett flertal småprov vid samma tillfälle.

* Viltstig med avståndsbedömning, torklicka på alla mål under 30 meter, alla över 30 meter skall man säga 'avstår' på. Patron ur vid hinder osv.

* Parktiskt kulprov, skytte med .22 på 80 meter (jag sköt med egen 6.5x55'a) sittandes med stöd och fritt stöd (ej liggande), 3 skott på varje, med en max träff yta på x cm, inget tjaffs med visst antal poäng osv..

* Löpande rådjur, på 50 meter skall man skjuta på ett löpande rådjur med 20(?) hagel inom en cirkel.

* Lerduvebanan, 4 av 6 lerduvor skall skjutas.

Tror att detta också står på jagarforbundet.se

Lycka till..

• 2 years later...

Väcker upp en "sovande" tråd.

Är det någon som skall jaga älg nu i veckan? Jag skall i alla fall jaga större delen av veckan. Är precis klar med alla förberedelser inför morgondagen. Det är bara kaffet som skall kokas och mackorna som skall bres i morgonbitti.

Vi har älgjaktsuppehåll en vecka till, har redan jagat en månad.. ;)

Förutom älg och björn så blir det mest fågel (med stående hund samt toppjakten förstås), bäverjakt på våren samt lite vakjakt på rådjur och gris i södra Sverige.

V. 52 bär det iväg till Tunisien för lite gris- och duvjakt.. :wub::D

Ja, jägare är jag men tyvärr ingen tillgång till älgjakt.

Har dock en fin och trevlig rådjursjakt att ta till istället.

@Fu Fredriksson

Presentera gärna lite bilder från din Tunisienresa om det blir ngt svin nerlagt. *Lätt avundsjuk*

Trevlig resa!!

Fu Kalle

Är nybakad, studsarlicenserna ligger hos farbror blå. Hoppas han blir klar någon gång. Har tyvärr ingen egen jaktmark utan får hoppa in och gästjaga när man kan. Ingen som har koll på jaktlag i och runt Göteborg som kan tänkas behöva nytt blod ?

japp jaägarexamen avslutades förra året. Kom hem igår kväll efter två dagars

älgjakt i Dalsland. Det är otroligt avslappnande emellanåt, det vill säga när man

inte får gå i så helvetes långa drev i träskmark. :baskerHV:

• 4 weeks later...

Jag kan egentligen INGENTING om jakt, mer än att jag tror att det skulle kunna vara en passande sysselsättning för mig. Då det finns en del jägare på forumet passar det väl att fråga här för att ta reda på mer om detta.

Hur prov osv. har jag väl rätt klart för mig nu, men hur är det med själva jakten? Om vi tänker oss att jag skulle ha min jägarexamen klar nu, är det bara att köpa en bössa då? Vad är det för bössa man får köpa?

Hur gör man för att jaga, måste man komma med i ett jaktlag för att det ens ska vara möjligt? Om man har egen mark, får man jaga där "hur som helst"? (Att det är vissa tider för älg osv. vet jag ju, men är det bara att jaga på inom dessa tidsramar?)

Som ni märker vet jag typ ingenting, men hoppas på att få lite klarhet i detta nu!

Jag kan egentligen INGENTING om jakt, mer än att jag tror att det skulle kunna vara en passande sysselsättning för mig. Då det finns en del jägare på forumet passar det väl att fråga här för att ta reda på mer om detta.

Hur prov osv. har jag väl rätt klart för mig nu, men hur är det med själva jakten? Om vi tänker oss att jag skulle ha min jägarexamen klar nu, är det bara att köpa en bössa då? Vad är det för bössa man får köpa?

Hur gör man för att jaga, måste man komma med i ett jaktlag för att det ens ska vara möjligt? Om man har egen mark, får man jaga där "hur som helst"? (Att det är vissa tider för älg osv. vet jag ju, men är det bara att jaga på inom dessa tidsramar?)

Som ni märker vet jag typ ingenting, men hoppas på att få lite klarhet i detta nu!

Kolla in Jägarförbundets hemsida.

Där står en hel del av det du frågar efter.

http://www.jagareforbundet.se/

Det är ingen dum idé att bli medlem i jägarförbundet, då de ha en del försäkringar som täcker ev. skador uppkomna under jakt.

@APC-mannen

Om du gjort jägarexamen brukar man även fixa högviltsprovet och då kan du i stort köpa vilket jaktvapen du vill. Står i en annan tråd...

1. Om du inte redan har jaktmarker, bör du skaffa det. Antingen genom kompisar som upplåter dig att jaga på deras marker eller genom att du arrenderar jakten.

2. Ta reda på vilka jakttider som gäller för de olika arterna (Jägarförbundets hemsida).

3. Lös jaktkort.

4. Om allt ovanstående är uppfyllt... ut och njut.

De brukar bli lite roligare om man är fler som jagar, varför ett jaktlag är att föredra... speciellt vid älgjakt. Kan bli ganska tungt om man skjuter en älg och man ska själv ta hand om den.

Nu är detta ganska grovt förenklat, men i stort funkar det så...

• 1 year later...

Älgjakt har det blivit i förra veckan. Dock blev ingen nedlagd, trots tre ypperliga chanser (när det är koförbud kryper de djävlarna fram...)

Med nya friska tag bär det av till Värmland i helgen igen!

Oj Oj, vi börjar få Vildsvin på markerna. Jag börjar känna lukten av julskinka.

Älgen är mycket försvagad på våra marker tyvärr. Men vi har fått dovhjort och nu viltsvin som fyllt tomrummet. Jag menar de smakar ju gott de med.

Dovdjortsstek med vilkök, timjan peppar, salt och en god balsamiko sås :D

Är det någon som har erfarenhet från viltsvinsjakt. rörande kaliber och vapen val.

Har själv en Winchester 94 classic, 308/7,62. Det blir nog mest tal om vakjakt.

3924 HAr du en bygelrepeter altså.. det är ju inte helt vanligt i kaliber 308, visste inte ens att mod 94 hade 308. Har inte mod 94 rörmagasin?

Ananrs vad gäller kultyper för vildsvin så rekommenderar jag bondande (ex: oryx) eller dual core (ex: nosler partition).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...