Ing Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Läste någon Metro i Göteborg måndagen 29/7? Det här kommer från "Hallå där..." på sidan 2. Jag citerar lite ur texten: M: "Hallå där Roger Björklund, konstnär i Nordmaling som byggt upp en skog av stubbar på en yta av 900m² /../ Hur kom du på idén?" R: "/..../Jag hittade en stubbe på vägen som jag tog hem och skrev en dikt om.." M: "Samlar du bara på stubbar?" R: "Nej, här finns rötter, toppar, hela träd, kvistar och fragment av flera gundra år gamla träd. Som skulptör ser jag olika figurer i dem: Ugglor, kvinnor, vittror, stavhoppare.." M: "Vad tycker grannarna om din skog?" R: "De säger inte så mycket, de går inte dit och tittar iallafall." M: "Tycker de inte att det är fint?" R: "Jag tror inte att det går att tycka att det är fint" M: "Får du andra besök?" R: "Det är fullt upp hela sommaren" M: "Tar du inträde?" R: "Nej, det är gratis, det är en skog, så det kostar ingenting." slut. Jag: "BETALAR vi någonting till de här gubbarna?! Får de betalt för det? Bidrag för att hålla på såhär?! Sicken gubbe.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Ja man kan ju alltid hoppas på han inte får statligt bidrag men de får han alldeles säkert. Man kan ju också diskutera vad som egentligen är "konst" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Är du tillräckligt flummig och du inte kan försörja dig så kan du få kostnärslön från staten. Den är på livstid och det finns INGET krav på någon form av prestation. Allt så att du bara kan koncentrera dig på din konst. Och den skiten betalar jag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 HvPrsk är rätt flummig och funderar på att bygga en skala 1:1 modell utav slottet Tre Kronor av 7,62/10 hylsor... Får jag gratis ammunition och konstnärslön då? - HvPrsk Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 HvPrsk är rätt flummig och funderar på att bygga en skala 1:1 modell utav slottet Tre Kronor av 7,62/10 hylsor... Får jag gratis ammunition och konstnärslön då? - HvPrsk bara att söka! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Hehe, man kanske borde förlägga en pansarövning till Nordmaling. :devil Om man låter en pansarbataljon passera över hans konstverk några ggr så förskönas nog landskapet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 i halmstad funkar det såhär iallafall.. kommunalt bidrag alltså... 1) du söker, svara på frågorna: vad, när, varför.. när jag pratade med kultur rådet i halmstad så sa frågade jag om man då kunde få pengar om man hoppade på ett ben i centrala halmstad för att "minska stressen" och lite sånt.. hans svar var: "jo det är möjligt vi hade godkännt något sånt, men det ska vara vid en tidpunkt som är lämplig" så nog verkar det möjligt ;) 2) i halmstad projekts anställs man.. så man får pengar under en begränsad tid.. och jag måste säga att jag inte har något emot det.. jag och en kompis skolkar ibland, usch jag vet men iallafall då drar man in till stan, käkar på något ställe och sen glider vi runt på stan och dom dagarna det är lite kultur är alltid kul.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.