Jump to content

Finländare beskjutna i Afghanistan - ingen skadad

Nubben

Recommended Posts

Finska fredsbevarare skjutna i Afghanistan - Ingen skadad

Är det en slump att skandinaver igen blivit beskjutna eller är det en medveten strategi? Vi hade dock uppenbarligen mera tur än ni hade i december.

Finländarna verkar nu samarbeta mera med svenskarna och har ocksa ett MOT under svenskarnas ledning, för fjärrspaning enligt mil.fi, sa nagra vanliga skyttereservister rör det sig knappast om.

Det kan inte han något med att finnarna var med en pluton ur afganska armén då?

Eller så var det norrmannen de ville åt. :happy:

Följande står om händelsen på mil.no:

Norsk offiser uskadd etter beskytning

Det er ikke rapportert om skadde etter at en finsk patrulje onsdag ble beskutt under et observasjonsoppdrag nord i Afghanistan. En norsk offiser var med på oppdraget.

Den finske patruljen tilhører den norskledede regionale stabiliseringsstyrken (Provinsial Reconstruction Team - PRT), i Meymaneh i Faryab-provinsen i Afghanistan. Hendelsen skjedde tidlig onsdag morgen, norsk tid, da det finske observasjonslaget var ute på et felles patruljeoppdrag med personell fra den nasjonale afghanske hæren. Situasjonen i området er fortsatt spent, men under kontroll.

Den norske offiseren som var med på patruljen befinner seg nå i et trygt område, og hans pårørende er varslet om hendelsen.

I flere provinser i Nord-Afghanistan er det etablert mindre sivil-miltære grupper, såkalte PRT-er. Sammen med FN jobber de for å overvåke utviklingen, forbedre levevilkårene til sivilbefolkningen, samt fremme en sterkere tilknytning mellom provinsene og sentralmyndighetene i Kabul. Norge har om lag 50 soldater og befal, samt 2 sivile i det norskledede stabiliseringsstyrken i Meymaneh.

Skulle jag vara gerillakrigare skulle jag inte på något sätt ge mig på vissa länders trupper primärt, utan alla lika mycket. Finns det något resonemang om varför just soldater från Norden skulle vara extra utsatta?

En tanke är ju iof att ge sig på de små spelarnas soldater först för att hoppas att de fegar ur och lämnar coalitionens styrkor att ta hand om sig själv..

/OT: Skandinavien = Halvön med Sverige och Norge + Danmark. Således inte finland. Helt enkelt för att finland som land endast funnits i 88 år och därför inte var påtänkt när namnet skandinavien uppstod. /OT

En tanke är ju iof att ge sig på de små spelarnas soldater först för att hoppas att de fegar ur och lämnar coalitionens styrkor att ta hand om sig själv..

/OT: Skandinavien = Halvön med Sverige och Norge + Danmark. Således inte finland. Helt enkelt för att finland som land endast funnits i 88 år och därför inte var påtänkt när namnet skandinavien uppstod. /OT

Räknas inte Island med till Skandinavien eller tänker jag på Norden? Eller är det samma sak? *förvirrad* :blink:

Räknas inte Island med till Skandinavien eller tänker jag på Norden? Eller är det samma sak? *förvirrad* :blink:

Skandinavien: Norge, Danmark och Sverige

Norden: Skandinavien, Finland och Island

Fast räkna inte med att icke-nordbor ska förstå skillnaden.

Fast räkna inte med att icke-nordbor ska förstå skillnaden.

/Jävligt OT: Amerikaner tror generellt att Skandinavien är = Norden. /Jävligt OT

Är det ingen som tror att talibaner vill anfalla Nordbor så att det blir lite debatt här? :P

Vad är det som säger att de var talibaner som anföll? Det finns många som har en agenda som inte stämmer överrens med den afganska centralmakten vilken ISAF stötar.

Själv tror jag inte att al qiada och talibanerna eller för den delen opiumbaroner gör någon skillnad på västerländska soldater vare sig de är från sverige, usa eller något annat land.

Vad är det som säger att de var talibaner som anföll? Det finns många som har en agenda som inte stämmer överrens med den afganska centralmakten vilken ISAF stötar.

Själv tror jag inte att al qiada och talibanerna eller för den delen opiumbaroner gör någon skillnad på västerländska soldater vare sig de är från sverige, usa eller något annat land.

jag är så opolitiskt korrekt att jag benämner alla med en turban, ak47 och hat mot västerlänningar som talibaner.. vet inte vad de är om det råkar bära på en rpg istället :rodna:

Skämt åsido, jag menade det inte bokstavligen. Dock tror jag att de flesta fientliga rörelser är mer talibanvänliga än väst-vänliga iaf..