Jump to content

Journalistik

Ing

Recommended Posts

Har missat en vecka här nu på forumet p.g.a. FBU.. känns hårt. Så jag har att läsa ett par timmar ikväll. Härligt! :)

Iallafall... träffade lite roligt folk på kursen jag var på, bl.a. en journalist som var med. Han berättade lite om hur det fungerade när man jobbar på hrm... det här var

"hänt i veckan" eller någon liknande blaska som han varit på. Deras sätt att jobba när de inte hade något att skriva var t.ex:

Ringer upp någon:

"-Hej, jag ringer från tidningen xxxxxx.

-jaha. hej. Jag har ingenting att säga er.

-Inte det? Nähä.. då kommer vi att hitta på något som vi vill skriva istället.

-Eeehhhh......

-Japp! Får jag ställa några frågot till dig?!

......................"

Det brukade gå att få ut ganska mycket från folk på det sättet.  Sedan kunde de väl säkert tolka det hela på olika sätt, beroende på vad som kunde tänkas sälja bäst.

Om det här är bara ett par promille av kvälltidningarnas moral så.. är det ändå illa ställt med dem. Och som vi kommit fram till så går det att hitta ganska mycket roligt i vissa tidningar.

Läste idag i expressen om USA:s "HEMLIGA" anfallsplaner mot irak. Hemliga. Jaha.. De är roliga...  

:):D :D

Kvällstidinigar och skvallerpress lever på sensationalism journalistik allt vi som konsumenter kan göra föra att bli av med detta moraliskt förfallande blaskan till tidnigar är att inte köpa det oavsett vad de skriver headlinesen..... ( de kan göra en höna av en fjäder)

När det gäller USAs hemliga anfallplaner så publicerades de först i New York times om jag inte kommer ihåg fel... ( man vet ju aldrig om de va menat att de skulle vara hemliga eller om de var menat att det skulle komma ut, kanske utav politiska och taktiska skäl som att skrämma en viss diktator...)

Läste idag i expressen om USA:s "HEMLIGA" anfallsplaner mot irak. Hemliga. Jaha.. De är roliga...  

Enligt vissa tidningar är allt hemligt... Det roligaste som finns är när man läser artiklar (oavsett ämne) där man vet hur det egentligen ligger till, snacka om att de kan vrida till det!

Gör som jag lägg pengarna på serietidningar istället, en Knasen eller 91:an är aldrig fel. :D

HAHA :)

på tal om tidningar.

Lite roligt när jag läste om P.S i våras (april)

Dom skulle sända programmet som dom spelade in i Hemavan (där jag var  :)) och då stod det i Aftonbladets TV-Bilaga att David Karlsson och Johan Persson (Från Uddevalla FBU-U)

hade åkt 100 mil på skidor och överlevt på fjället ;)

ja i H-E att vi åkte 100 mil på skidor! :devil

Vi åkte däremot runt 100 mil till Hemavan från Uddevalla, för att åka skidor, det är skillnad det!

Sen överlevnad. Hmm, ingen! Åt ju frystorkat och kex å grejer.

Inget överlevnadstema på kursen helelr för den delen :D

Ja, tidningar kan bli lite stojjiga ibland

Fast å andra sidan så kan ju inte en tv-bilaga hålla reda på alla program, eller? :)

Slut

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...