Jump to content

Prototyp för skovårdsväska.

Lättöl

Recommended Posts

bagv1010ki.th.jpg

bagv1020br.th.jpg

bagv1039fc.th.jpg

Har tagit fram en prototyp till en skovårdsväska. Materialet är ett gammalt benskydd inköpt på Ö&B för 17:50. Hälften av materialet gick åt. Utöver detta en tryckknap som sys fast.

I nedersta bilden ser man uppifrån och ner, från vänster till höger: Kiwi parade gloss, Boston svart puts, Boston vaxfett, påstrykare (svamp), tunna handskar, polertrasa, skohorn, polersvamp, borste med påstrykare, svart skofärg.

Den är lite slarvigt sydd, men nu har jag begrepp om mått och hur man kan tänkas packa den. Som den ser ut nu är det tre fickor för burkar, ett fäste för skohorn och en elastisk rem för övrigt.

Åsikter/ideér?

(Ja - jag är überschiner. Jag föredrar att polera skor framför att göra något vettigt.)

Edited by Lättöl

Det finns förståss redan en skovårdssats för den enskilde soldaten.

(som jag "tagit på långlån" :Malaj: från Försvarsmakten...)

Lättöls modell ser betydligt bättre och mer användbar ut.

Bra jobbat! ,O

Själv litar jag inte på tryckknappar...

Håller den sig verkligen stängd?

Följer med spänning utvecklingen !

B)

ett förslag vore kanske att ersätta tryckknappen med en rem som man knyter runt hela paketet (så ser det ut på en fransk motsvarighet jag såg för ett tag sedan)

vilket material är den gjord av? ser ut att vara ett "kasserat" knäppetält?

ritning och tillverkningsinstruktioner mottages gärna :Malaj:

Edited by Skuggan

Mycket på en gång här...

Snören i locket: Toppen. Eller ett par stora öljetter.

Knappen håller?: Beror nog på användning. Den funkar kanske inte i stridsbältet, men i packningen så håller den sig självt stängd efterssom locket är virat ett helt varv runt väskan.

Rem ist. för knapp: Funkar nog toppen. Det var min första idé, men det blev enklare med en knapp.

Benskydd: Verkar vara samma material som gamla regnkappan. De är tänkta att ha som underdel till den tror jag. Man trär på dem på benen helt enkelt. Vilken galon eller plastad väv som helst går nog bra. Den går nog fint att göra i ett lite stadigare tyg också.

Det är väl det där som brukar benämnas byxholkar.

Mycket troligt ja. På Ö&B stod det benskydd, men de är inte så duktiga på det här med ordning och reda tyvärr.

Ritade ett provosoriskt mönster. Lade upp som png. Hoppas det går att läsa, så det inte blev för kornigt.

polishbag0fo.th.png

Finns det något vackrare än färgreflekterande djupglans för en skoputsfetischist? Suck!

djupglans3dp.th.jpg

Edited by Lättöl

Version 1.1

tom11.th.jpghanger.th.jpgoppen.th.jpgpackad.th.jpg

En mindre borste, annars är innehållet oförändrat. Locket är kortare, bara halva väskan. Väskan hålls stängd med hjälp av hampasnöre. Snörena går även att använda för att hänga väskan från grenar, träd, öglor i tält, osv. . Mönstret skall uppdateras.

Clas Ohlsson har Kiwi parade gloss.

Jula har Kiwi shoe polish.

Kiwi shoe polish är väldigt nära Boston shoe polish. Kiwi parade gloss innehåller lite annat smått och gott som karnubawax, terpentin och silikon.

Boston vaxfett har jag sett i flera skoaffärer. (Länge sedan)

Bostik äger inte Boston sedan 1995. Det gör Boston Scandinavia. Vet inte om de tillverkar den klassiska burken längre. Jag har ett stort lager dock :)

Edited by Lättöl

• 3 weeks later...

Sådärja, fipplade ihop en egen skovårdsväska med Lättöls som grund.

Fick lite tyg från min syster som precis varit i Finland, och tyckte att det passade jättebra för mina behov :banana

skovrdsvskastngd1ya.th.jpg

Den hålls stängd med hjälp av band och spännen.

skovrdsvskappen9wd.th.jpg

Väskan innehåller för nuvarande:

Skohorn

Skosnören

Putstrasa

Skoborste

Collonil Wetterputz

Kiwi Paradegloss

Tips på mer som bör komma med i den?

<bitterOchSurGubbe>

Kan någon för mig motivera varför jag ska sätta mig och sy en speciell skovårdsväska som jag skall bära på mig? vad är det för fel att ha en liten lindex påse i trossen med denna utrustning? (alternativt i tältlådan)

</bitterOchSurGubbe>

<bitterOchSurGubbe>

Kan någon för mig motivera varför jag ska sätta mig och sy en speciell skovårdsväska som jag skall bära på mig? vad är det för fel att ha en liten lindex påse i trossen med denna utrustning? (alternativt i tältlådan)

</bitterOchSurGubbe>

Ty, I skolen hava Era Skodon, likt i Preussien, über-putsade, för evigt. Amen

Mak 23:12 vers 4

:)

Snyggt Moro. Mycket snyggt.

<bitterOchSurGubbe>

</bitterOchSurGubbe>

Varför ha ett särskillt fodral för verktygssatsen till KSP? Man kan ha verktygen i en ica-påse.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade gärna sett ett etui liknande de i denna tråd i varje tältlåda. Man kan snabbt se vad som saknas, det finns en plats för varje burk och borste = sakerna ligger inte och dräller, den går att hänga i något hörn i tältet som gör det lättare att få vården gjord = bättre material & gladare fötter.