Jump to content

BevH

Rogue

Recommended Posts

Okej detta är bara ett skrytmedelande men jag bara måste få det ur mig.  :)

Gick i går slutprovet i bevakningshund (hemvärnversionen) med jycken min, vilket resulterade i ett godkännt resultat. Så efter ett års slit är jag änteligen framme vid målet. Så nu får man hoppas att man får komma igång att jobba så snart som möjligt.

Tja provet är uppdelat i tre delar.

1. Skottprov

Skott sker under någon form av aktivitet, i vårat fall dragkamp. Sedan i passivitet. Hunden skall inte bry sig om att det smäller.

2. Patrullering

En 500 meter lång sträcka med vind- och ljudfiguranter. Hunden skall markera ljudfigurant och kunna övergå till stillastående bevakning (detta skall även ske ytterligare en gån på provledaren uppmaning, torrbevakning) där skall han följa figurantens rörelser genom hörseln. Sen skall han markera vindfiguranten. Jag skall förmedla den information jag får från hunden till domaren, t ex vid vindmarkering gå ner i låg ställning ta på näsan och peka ut åt vilket håll hunden markerar åt.

3. Bevakningsprov

Alla hundar ställs upp på en rad och skall därifrån under minst en timmes tid bevaka en skogsparti. När en figurant börjar röra sig mot oss markera detta och sedan följa figurantens förflyttningar genom skogen (han får inte synas). Även här skall den information jag får från hunden förmedlas vidare bakåt, det är ju detta som hunden ju skall användas till.

Hunden måste vara tyst under alla dessa prov. Ett godkänt lydnasprov skall vara avlagt före slutprovet. Egentligen skall man även gå ett spårprov men av tidskäl utgick den men efterom detta endast är krav om man skall tävla i bevakning och man får jobba utan detta prov. Jag skall dock göra det vid ett senare tillfälle.

Oj detta blev långt, hoppas det hjälper :)

Jag var inte hundförare i lumpen så det är svårt att svara på.

Hundarna är väl redan färdigtränad när dom kommer i de värnpliktigas händer men det krävs väl en hel del samkörning innan det flyter antar jag. Säkert sker även ett prov för att bevisa att man kan jobba ihop.

Våran utbildning har skötts via SBK och den är rätt civil (ingen större skildnad i träningsformat från deras andra kurser (spår, lydnad etc), stridsutbildning och liknande sker först när man kommer till förbandet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...