Jump to content

Vrak i Stora Värtan

Haegg

Recommended Posts

För några veckor sedan "upptäckte" jag att det ligger ett fatygsvrak strandat upp i norra delen av Stora Värtan strax norr om Stockholm. Enligt en lokalförmåga har vraket legat på platsen i flera år då ägaren inte går att få tag på. Jag hade ingen kamera med mig men hittade ett foto av skorven på Dagens Nyheter i en artikel om övergivna vrak i skärgården.

vrak425.jpg

Bildkälla: Dagens Nyheter

Jag rätt säker på att det är frågan om en gammal minsvepare av Arköklass. Bilden är inte den allra bästa ur identifikationssynpunkt men kan någon insatt bekräfta om jag har rätt?

Det skulle vara intressant om man kunde få reda på vilken individ det är frågan om och hur dess väg från Flottan till Värtan sett ut.

Om man sammanställer informationen om Arkösveparna ur Örlogsfartyg av Gustav von Hofsten och Jan Waernberg samt Minsvepare av Hans Bergström och Paul Swahn får man följande bild:

12 individer byggdes

Vållö höggs upp 1996

Iggö brändes som brandövningobjekt1993

10 kandidater kvar

Nämdö fortfarande i tjänst

9 kandidater kvar

Arkö och Blidö såldes till Filippinerna

Vinö såldes till Schweiz

Spårö gick först som räkfiskebåt i Indiska oceanen sedan tillbaka till Sverige under namnet Zabull. Sedan såld till Italien.

Skaftö låg 1996 för reperation på Malta under namnet La Garaventa II

Karlsö låg i Saltsjöbaden, Var i mycket gott skick 1996

Styrsö låg i Södertälje 2002

Hasslö låg i Nacka 2002

Aspö låg i Gasverkshamnen, Stockholm 2002

Vraket i Värtan skulle kunna vara vilket som helst av de nio men det är väl troligt att den är identiskt med någon av de tre sista på listan. Någon som vet vilket namn damen ifråga lystrar till och hur hon hamnade där hon ligger?

Jag var under ett par veckor ombordkommenderad på HMS Iggö i början av 80-talet. Jag (vad det kan vara värt) kan bekräfta att det är en gammal minsvepare av Arköklass. Då deras uppgifter var utsjöminsvepning kallades de även för kustminsvepare eller kustare. Tyvärr har jag ingen aning om vilket fartyg det är.

På bilden saknas svepspelet. Den anordning som används för att lägga ut och ta hem svepet. Hon ser ut att vara intryckt/försvagad vid området bakom överbyggnaden. Där fanns ett utrymme där svepmaterial förvarades. Då det var ett stort utrymme användes det ofta som "klassrum" vid utbildningar.

Lite OT, kanske Men hennes propellersystem av KaMeWa-typ var för sin tid ganska avancerat. Om det går att se propellrarna kan man se om det är KaMeWa på att bladen är vridbara.

Hennes tv-sikte var som en dröm jämfört med de handriktade system som fanns på de fartyg jag kom ifrån.

@Haegg

Det är bara kul att hjälpa till! Hon ser ut att vara kraftigt "kannibaliserad"?

Undrar lite om det inte finns en hel del asbest kvar ombord? Om hon inte sanerades vid försäljning förstås. Det var fint fartyg att tjänstgöra på och det svider i en gammal flottists hjärta att se sånt här.

Då var det den enda fartygstyp som kunde lägga ut helikopterburna minsvep. Det var en upplevelse att vara med om det. Vi la ut svepet, oftast ett mekaniskt och lät sedan en Vertol ta över det.

• 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...