King Kill Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Iom det nya värnpliktssystemet så ska väl mertalet (alla?) göra 11 månader, om jag inte har fått det om bakfoten? I det gamla systemet så gjorde våra pbv-förare/skyttar 10 månader. De extra månaderna ägnades åt vagnstjänst och de blev utplacerade på skytteplutonerna lagom tills vi f-bollar på skytte var klara med vår gsu och hade blivit utbildade på ksp, grg etc (det här gäller stadsskytte på LG 04/05, det kanske skiljer sig på andra ställen?). Min fråga är nu om någon vet hur det kommer funka framöver? På något sätt måste ju pbv-folket få sin utbildning på fordonen. Men vad ska skyttesluskarna göra under tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wizeguy Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Iom det nya värnpliktssystemet så ska väl mertalet (alla?) göra 11 månader, om jag inte har fått det om bakfoten? I det gamla systemet så gjorde våra pbv-förare/skyttar 10 månader. De extra månaderna ägnades åt vagnstjänst och de blev utplacerade på skytteplutonerna lagom tills vi f-bollar på skytte var klara med vår gsu och hade blivit utbildade på ksp, grg etc (det här gäller stadsskytte på LG 04/05, det kanske skiljer sig på andra ställen?). Min fråga är nu om någon vet hur det kommer funka framöver? På något sätt måste ju pbv-folket få sin utbildning på fordonen. Men vad ska skyttesluskarna göra under tiden? 7,5 månader är ju inte direkt överdrivet med tid för att utbilda en soldat så det finns mycket att slänga in. Bla annat så skulle man ju kunna lägga mer tid på grupps strid redan innan gruppcheferna "tar befälet", då skulle nog mkt flyta på smidigare....det är bara en tanke =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Kanske ännu mer utbildning i grupp/pluton så att man har en fastare grund att stå på när man börjar arbeta med vagnarna. Personligen har jag alltid tyckt att 7,5 månader är för kort tid, speciellt nu med alla utbildningar om alkohol, trafikvett etc. som inte direkt är anknutna till tjänsten men som ändå måste genomföras. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted January 23, 2006 Report Share Posted January 23, 2006 (edited) Något jag har funderat över är hur det ska gå när alla soldatklasser rycker in samtidigt och genomför GSU samtidigt. Hur ska man få soldaterna att acceptera, av pliktverket valda, ledare, som i själva verket inte har gjort något dugg mer än de andra... Edited January 23, 2006 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 23, 2006 Report Share Posted January 23, 2006 Något jag har funderat över är hur det ska gå när alla soldatklasser rycker in samtidigt och genomför GSU samtidigt. Hur ska man få soldaterna att acceptera, av pliktverket valda, ledare, som i själva verket inte har gjort något dugg mer än de andra... Tja, det fungerar redan nu på vissa förband. KB5-pluton på Ing2 består redan nu enbart av soldater som gör 10 månader. Jägarförbanden har väl haft det upplägget länge, kankse inte alla men en del. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 23, 2006 Report Share Posted January 23, 2006 Ja precis, man kan ju genomföra 2,5mån mer omfattande utbildning av fbollarna efter gsu vilket stimulerar dessa och gör dem bättre inom sitt område, alla vill ju inte heller vara Ch, vissa vill panga och ta det lugnt. Om man samtidigt kan göra chefsutbildningen mkt tuffare och mer inriktad på tillämapad ledarskap i strid än soldaternas så blir det per automatik så att Ch är Ch och de flesta accepterar läget. Och bara för att man gör GSU samtidigt så behöver inte heller den vara likadan, Cheferna kan ju få visa från början att det ställs högre krav på dem. Läste att de hade ett ganska vettigt system för just detta på KJS(dock fick de vpl sjäkva välja Ch där). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 Något jag har funderat över är hur det ska gå när alla soldatklasser rycker in samtidigt och genomför GSU samtidigt. Hur ska man få soldaterna att acceptera, av pliktverket valda, ledare, som i själva verket inte har gjort något dugg mer än de andra... Fungerade utmärkt innan förstegsutbildningen infördes. Ett plus i kanten är att ledarskapsförmågan prövas på ett mycket tidigt stadium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 27, 2006 Report Share Posted January 27, 2006 Något jag har funderat över är hur det ska gå när alla soldatklasser rycker in samtidigt och genomför GSU samtidigt. Hur ska man få soldaterna att acceptera, av pliktverket valda, ledare, som i själva verket inte har gjort något dugg mer än de andra... Fungerade utmärkt innan förstegsutbildningen infördes. Ett plus i kanten är att ledarskapsförmågan prövas på ett mycket tidigt stadium. Plus att på några av Sveriges bästa förband är det värnpliktiga och befäl som väljer ledare efter att ha sett vad de verkligen går för, vilket torde borga för en minst lika hög auktoritet som ett par månaders försteg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts