Jump to content

Ficka/Hållare för LightSticks

HoneyFresh

Recommended Posts

Någon som har tips på hur man på ett smidigt sätt kan (I svensk stridsutrustning, SIB) få fram lightstick utan att behöva krafsa runt i flerbruksfickorna eller fästa i västen så man ser ut som en Julgran.

Hittade denna bild på någon benväska med fästen för Lightsticks. Någon som känner till detta?

(Kolla teamet andra uppifrån till höger. JTF 2)

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DN

Tacksam för alla seriösa svar.

Edited by HoneyFresh

Jag hittade den jag letade efter på Lightfighter. :)

http://www.lightfighter.com/istar.asp?a=6&...3D28%26pos%3D28

http://www.lightfighter.com/istar.asp?a=6&...3D28%26pos%3D28

Tack för hjälpen,. Om det är någon mer som har någon smartare eller billigare lösning är det bara att skriva.

Jag är mer inne på linjen att använda hållare för hagelpatroner

typ:

http://www.lightfighter.com/istar.asp?a=6&...numperpage%3D28

eller

37CL51CT_1.jpg

http://www.blackhawk.com/product_detail.as...duct_id=3037&d=

eller kanske tom en sån här

80FS00BK.jpg

http://www.blackhawk.com/product_detail.as...duct_id=1008&d=

moddad så att man kan ha den runt benet?

Edited by Kylskåp

Jag har en "underarmsförvaring" för hagelpatroner av den typ du visar bilder på och känner spontant att det inte är det ni söker. det blir väldigt krabbigt att modda så den går runt benet och hagelpatroner är mycket tjockare än lightsticks. Dessutom är de avsevärt längre.

Kan någon svara på varför man behöver ha dessa så lätttilgängligt.

gislemark som funderar på att sy en ficka till hjälmen för att kunna ha domkraften lätttilgänglig.

Edited by gislemark

gislemark som funderar på att sy en ficka till hjälmen för att kunna ha domkraften lätttilgänglig.

Det kan var mycket bra i tex SIB att kunna märka ut ett rumm som säkrat , o då kan de vara bra att ha dom lätt tillgängligt !

:tveka:

Det kan var mycket bra i tex SIB att kunna märka ut ett rumm som säkrat , o då kan de vara bra att ha dom lätt tillgängligt !

:banana

Tackar!

Ignorance:

Råkar man inte smälla i dessa o därmed aktivera dem om man har dem vid anklarna?

Om man bara är inomhus och går i korridorer så lär de ju fungera, men om man börjar utomhus och skall ta hus samt göra inbrytning är det ju lätt att man kastar sig på backen samt andra akrobatiska manövrar om man råkar under blyregn.

Kanske ha en flerbruksficka stor halvöppen och ha dessa i de stretchfickor som finns inuti?

Edited by Edlund

Äntligen en dator. Jag fick problem när jag skulle beställa från lightfighter så jag sydde en själv!

Tog ett gammalt knäskydd (Vanligt svart). Slet bort plasten fram. Skar av nedre resårbandet och sydde fast det med "gluggar" för lightsticksen. Fungerar riktigt bra faktist! (Kan posta bild senare).

Det enda problemet är att man ser ut som en julgran i mörkret om man inte har oknäkta lightsticks, men eftersom Stadsskyttekompanitet har ett överflöd av lightsticks är det inget problem.

Som sagt, "Varför behöver lightsticksen vara lättilgängliga?"

Jo om plutonen får uppgiften att ta genomsöka/rensa en byggnad handlar det om sekunder! Framför allt vid inbrytningen. När man kanske har 1 min på sig att ta en inbrytningszon (3-4 rum) har man inte tid att gräva i fickor(ta av sig vantarna och kraffsa runt mer) till den grad då sticksen orsakat mer problem än att de hjälper. Nu när jag provat med min nya skapelse blev jag grymt possitivt överraskad över hur mycket lättare det blev, bara ryck upp, knäck, skaka, släng. Nemas Problemas!

Hur mycket använder ni lightsticks i SIB egentligen. Har aldrig känt att det varit något väldans behov av det de gånger jag övat SIB. Vi fick utdelat på gruppcheferna ibland att sköta markeringen av rum osv. Men jag hade alltid annat att göra när jag ledde strids o hade sällan tid över för att fästa lightsticks överhuvudtaget. Och jag kände inte heller för att avdela en skytt för att göra det heller då skyttarna inte heller är något man har i överflöd av. Det senaste jag hörde gällande detta från befäl på LG var att man hade väldigt sällan använde dessa då det i praktiken blev så att så fort man lämnade ett rum obevakat så var det inte längre säkrat och att det ingav en falsk säkerhet om det låg massa gröna lightsticks omkring. Om man har folk i rum som säkrar så kan det ju vara praktiskt om varje skyttesoldat har en eller två gröna lightsticks som han kan fästa på dörren så att han slipper bli skjuten i ryggen när resten av kompaniet glider igenom.. men detta kanju med fördel lösas med bättre kommunikation i övrigt tycker jag.

Lite OffT men skulle va intressant o veta hur ni alla använder dessa små saker då ni har specialgjorda fickor för lightsticks. Då gäller det inte en till tre stycken antar jag utan för att snabba på ett handahavande som annars tar för lång tid.

tänk kaoset som lätt blir vid ett kompanianfall, soldater sitter och säkrar i alla möjliga riktningar samtidigt som bakomvarande grupper passerar förbi, då kan det vara trevligt att veta vart man t.ex. kan lämna en sårad osv(vid en grön ls då) och vilka platser man vill undvika(röd ls).

ex en plut tar en våning och en annan våningen över, man finner ett trappsystem som man inte vill rensa förrens båda våningsplanen är säkrade så man sätter en soldat där nere samt en däruppe för att säkra. den nedre blir skjuten genom dörren, som inte har nån lightstick på sig, nästa grupp ser bara en sårad soldat och man vet ju att man rensat klart hela den korridoren så man tänker inte mer på det utan drar bak den skadade. hade det här funnits en röd ls på dörren så tänker man instinktivt att man nog ska avsätta en ny säkrare dit.

ang att ett rum är osäkrat så fort man lämnat det, ja i vissa fall, ex på nedre plan där man(fi) kan ta sig in via fönster igen så lämnar man ofta en soldat att säkra och nästa grupp passerar förbi och ser en soldat i ett rum, är det fi eller vår egen? med en grön ls på dörren så kanske man låter bli att akjuta polaren i ryggen?

alltså, vid tätbyte eller liknande så underlättar det för nästa grupp att veta vart de ska och inte ska. om det fanns perfekta soldater så skulle ls inte behövas, men det finns det inte och då är alla hjälpmedel bra.

Edited by johanp

Jo, jag köper att det är bra att ha ett vettigt system för att markera t.ex. förbandsplatser, prioriterade riktningar, säkrade utrymmen osv. Men behövs verkligen en specialficka för detta? Vilka befattningar skulle behöva dessa fickor? Hur många lightsticks behöver varje skytt i så fall? Eller ska de kraftsamlas på chefer osv?

Som sagt lite OffT men skulle vara fint med en diskussion om det tekniska handhavandet av lightsticks på framförallt individuell-, grupp- och plutonnivå.

1. Men behövs verkligen en specialficka för detta?

2. Vilka befattningar skulle behöva dessa fickor?

3. Hur många lightsticks behöver varje skytt i så fall?

4. Som sagt lite OffT men skulle vara fint med en diskussion om det tekniska handhavandet av lightsticks på framförallt individuell-, grupp- och plutonnivå.

1. Ja för att få det att gå snabbt och smidigt så du kan strida mer och fippla mindre.

2. Gruppchef och stf

3. 0st, cheferna ~10st var lätttillgängligt och obegränsat med extra

4. Bryt, skaka, kasta/fäst

1. Men behövs verkligen en specialficka för detta?

2. Vilka befattningar skulle behöva dessa fickor?

3. Hur många lightsticks behöver varje skytt i så fall?

4. Som sagt lite OffT men skulle vara fint med en diskussion om det tekniska handhavandet av lightsticks på framförallt individuell-, grupp- och plutonnivå.

1. Ja för att få det att gå snabbt och smidigt så du kan strida mer och fippla mindre.

2. Gruppchef och stf

3. 0st, cheferna ~10st var lätttillgängligt och obegränsat med extra

4. Bryt, skaka, kasta/fäst

Hehe, det är taget.

Den sista förkännade jag nog sådär i efterhand. :Malaj: