alfie Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 (edited) SVT text rapporterar idag att Ibrahim Rugova, Kosovos president sedan många år, har avlidit, 61 år gammal. Hur tror ni detta kan påverka framtiden i Kosovo, till det bättre, till det sämre eller oförändrat? svt text sidan 142 (tnr 211330) Edit: aftonbladets artikel + åldern Edited January 21, 2006 by alfie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprice Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Jag tror att det kanske kan bli lite russel vid vissa tillfällen tex begravningen, men inga större våldsamheter. Sedan kommer det nog inte att bli så stora förändringar fram till att förhandlingarna om självständighet kommer fram tiil ett avgörande, då finns det väl en risk att det blir liv i luckan. Men i nuläget oförändrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Även att man inte är så förtjust i politikerna på balkan, så måste jag säga att det är synd. Rugova var ju ledare för den albanska självständighets rörelsen i Kosovo och bedrev den i ett pacefistiskt syfte. Bl a annat genom ett separat skattesystem som finansierade "en stat vid sidan om staten". Bla genom finansiering av albanska skolor. Det var ju först när folk efter många år tröttnade på hans ickevålds linje, som det blev våldsamt. Om det hade funnits en annan, aggresivare ledare under 90talet i kosovo, hade det med stor sannolikhet blivit ett bosnien till. Efter kriget valdes ju han till ledare. Och man får då se honom ett av de bästa tillgängliga alternativen om man vill ha fred. Tänk om Kosovo istället hade fått en ledare från AAK, då hade det nog blivit mer livat, trots "fredsförhållanden". Kan inte svara på vad han har haft för sig på sista tiden, men historiskt har han varit för en så fredlig lösning som möjlig. För den delen, en kedjerökande vuxen man i Kosovo? Finns väl kanske tre st i hela kosovo som inte är det. Mina fem ören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Mera artiklar. Expressen Aftonbladet SVD DN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QL4 Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 (edited) Alltid synd med dödsfall såklart :( Rugova har ju haft stor betydelse för Kosovo som känt. Dock fick jag höra av en lärare jag hade i Balkanskunskap att han inte var något att hoppas på i de kommande (nuvarande) förhandlingarna. Jag minns inte exakt vilka argument eller fakta han stödde sig på, men tydligen hade Rugova mer och mer lutat åt en politik liknande "de övriga kålsuparnas" på senare år. Min lärare hade t.o.m. mer eller mindre sagt upp sin bekantskap med nämnde. Jag blev aningen förvånad eftersom jag både i media och genom Swebat fått bilden av att han var den klart bäste politikern i området. Men som sagt, det skulle ju vara gällande för senare år. Hans pacifistiska gärningar o organiserandet av det underjordiska k-albanska parallellsamhället under 80- och 90-talet saknar motstycke. Det var ju inte de våldsammaste elementen som sällade sig till Rugova, så hans bortgång torde inte vålla några större våldsamheter eller händelser.... <- min amatörbedömning Edited January 21, 2006 by QL4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Min gissning är att det kommer bli en intern maktkamp inom den K-albanska politiken vilket inte kommer vara gynnsamt för dem i de kommande förhandlingarna med Serbien. Det kommer säkert bli politisk turbulens men jag tror inte att det kommer att gå till våldshandlingar. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meercy Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 det var ju tråkigt att höra... någon som hört nått från KS gänget om oroligheter motsv?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eldståhl Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Det kommer med all sannolikhet bli en kamp om makten där nere vilket högst troligt skjuter de förhandlingar som skulle inledas i februari på framtiden. Jag hoppas dock att det inte blir allt för stora oroligheter med tanke på att det är fortfarande är vinter och kallt i Kosovo. Om detta skett på vårkanten och sommaren så hade nog chanserna för att något skulle ske vara mycket större än vad det är nu. Vi får hålla ögon och öron öppna och låta tiden visa vad som sker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paananen Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Ahtisaari sa att denna händelse skjuter upp förhandlingarna... (tyckte jag hörde det på P3) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QL4 Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Hehehe! Örjan kommenterar här ..samme lärare jag refererade till När man talar om trollen... Ni som har KS07:s minnesbok hittar för övrigt honom i den inledande historiedelen. Ska bli spännande att se vem som tar hem maktkampen... o ännu mer spännande när de börjar dra i trådarna kring Kosovos framtida status på allvar. För att inte tala om äktenskapet Serbien-Montenegro... Heads up KS13 & 14! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprice Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Fast det verkar ändå inte helt lungt överallt, någon på plats som kan kommentera lite mer om detta Det har jag missat om det nämnts i andra medier..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silver Fox Posted January 24, 2006 Report Share Posted January 24, 2006 Fast det verkar ändå inte helt lungt överallt, någon på plats som kan kommentera lite mer om dettaDet har jag missat om det nämnts i andra medier..... Den hemsida du hänvisar till, kommer från den mycket serbvänliga och reaktionära nyhetsbyrån KIM. Alltså skall dessa upgifter tas med en MYCKET STOR nypa salt, i synnerhet som inte någon annan ?? källa i Kosovo har tagit upp den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprice Posted January 24, 2006 Report Share Posted January 24, 2006 Är mycket väl medveten om vad det är för sida, det var därför jag ville ha info från någon där nere ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted January 26, 2006 Report Share Posted January 26, 2006 Har är lugnt men spänt, precis som vanligt alltså. Vädret har rätt stor inverkan på livet här nere just nu, då det är mellan 15-20 grader kallt. Så något nytt 17:e mars senario känns inte så troligt. Begravningen sker idag så vi får se vad som händer här nere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted January 26, 2006 Report Share Posted January 26, 2006 Nej det är klart det är väl inte lika roligt att kasta sten och löpa amok i minus 20 grader! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roamster Posted January 30, 2006 Report Share Posted January 30, 2006 Rugovas efterträdare nominerad Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...5_852__,00.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silver Fox Posted January 31, 2006 Report Share Posted January 31, 2006 Rugovas efterträdare nominerad Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...5_852__,00.html Här är lite info om Fatmir Sejdiu! http://www.southeasteurope.org/subpage.php...&head=if&site=6 Silver Fox Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts