Jump to content

Militärt språkbruk

Recommended Posts

Flickvännen min skriver en c-uppsats om militärt språkbruk, syftet är att beskriva hur språkbruket ser ut i tal. Undersökningen kommer äga rum på Lv6 genom ett antal studiebesök. Det som kommer undersökas är hur befäl pratar med andra befäl, hur de pratar med värnpliktiga, hur värnpliktiga pratar med andra värnpliktiga... om det finns civila lärare, hur dessa pratar med de värnpliktiga, befäl resp. andra civila lärare osv. Både språkbruk i och utanför tjänst ska beskrivas.

Är det någon här på forumet som känner till om det finns böcker om militärt språkbruk, ex ordböcker, språkhistoriska böcker eller t.o.m. någon språkvetenskaplig undersökning?

Er hjälp är ovärderlig då området är lite av en grön fläck på kartan...

Tack på förhand /Fu Gson m. sällskap

Jag vet inte om det finns några böcker motsv, om militärt språkbruk. Men det skulle inte förvåna mig det minsta om det finns det.

Jag har bara en liten personlig fundering. Vad är syftet med din flickväns C - uppsats förutom att beskriva hur språkbruket ser ut i tal.

Ska det rendera i någon undersökning som visar om det militära språkbruket är bättre, sämre eller jämbördig med dom civila lärarna ur ett pedagogiskt perspektiv?

Guest Artic Combat Engineer
Flickvännen min skriver en c-uppsats om militärt språkbruk, syftet är att beskriva hur språkbruket ser ut i tal. Undersökningen kommer äga rum på Lv6 genom ett antal studiebesök. Det som kommer undersökas är hur befäl pratar med andra befäl, hur de pratar med värnpliktiga, hur värnpliktiga pratar med andra värnpliktiga... om det finns civila lärare, hur dessa pratar med de värnpliktiga, befäl resp. andra civila lärare osv. Både språkbruk i och utanför tjänst ska beskrivas.

Är det någon här på forumet som känner till om det finns böcker om militärt språkbruk, ex ordböcker, språkhistoriska böcker eller t.o.m. någon språkvetenskaplig undersökning?

Er hjälp är ovärderlig då området är lite av en grön fläck på kartan...

Tack på förhand /Fu Gson m. sällskap

oftast så låter det såhär under en morgonuppställning

bef kommer till uppställningsplatsen, ställer sig framför gruppen / plutonen / kompaniet

Gruppcheferna avlägger rapport

- bef: God morgon beväringar!

- grupp: God morgon pucko! ( jo, det hände många gånger under min tid att vi svarade så )

" lt/kapten/major , *befattning/gruppnamn* X antal inställda, X antal borta, namn på dom, och andledning.

sen Inspektion av kläder, rakning.. bland annat.

Efter uppställningen så går var och en och gör som en blir tillsagt.

Under Ba03 började en kompis på skoj sammanställa "Från klockrent till obra - ett svenskt militärlexikon". :)

Tanken var att det skulle innehålla alla dessa mer eller mindre vanliga, ofta regements- och/eller missionsspecifika ord, fraser och uttryck.

Det blev aldrig ngn riktig bok men jag kan kolla om han fortfarande har kvar materialet.

Riktigt roligt att så många av uttrycken sedan sprider sig till det civila språkbruket.

Om det inte redan finns så kan du väl starta en tråd här på forumet där folk får lista sina favoriter.

@NB 85, uppsatsen angränsar till ett större forskningsprojekt som pågår vid Göteborgs Universitet. Så vitt jag har förstått det syftar projektet till att beskriva och dokumentera språkbruket i vardagliga situationer. Min flickvän har för tillfället ingen underliggande agenda som syftar till att jämföra civilit - militärt språkbruk. Var det sen slutar vet man väl inte riktigt förrens man är där...

@Simon, medels videobandspelare eller om institutionen hängt med i utvecklingen, DV-kamera.

@Artic *dooh*

@tgb1116, låter helt klart intressant! Vore suveränt om du kunde undersöka saken..

Forumet visar återigen klass måste jag säga, t.o.m. jag blir imponerad! Men säkert finns det mer att hämta hur soldfs outtömliga källa av kunskap....

@Simon, medels videobandspelare eller om institutionen hängt med i utvecklingen, DV-kamera.

Förstod nästan det, jag undrar väl mer om detta kan utföras utan att situationen känns konstig för de inblandade, med resultat att det inspelade materialet inte avspeglar verkligheten?

Kanske vetskapen om att en kamera/mikrofon är närvarande kan få försöksobjekten att agera lite mer tillrättalagt och genomtänkt än vad fallet hade varit vid en normal situation?

Förstod nästan det, jag undrar väl mer om detta kan utföras utan att situationen känns konstig för de inblandade, med resultat att det inspelade materialet inte avspeglar verkligheten?

Kanske vetskapen om att en kamera/mikrofon är närvarande kan få försöksobjekten att agera lite mer tillrättalagt och genomtänkt än vad fallet hade varit vid en normal situation?

Helt rätt. Utifrån ett akademiskt perspektiv kan detta leda till att viss kritik kan riktas mot insamlingsförfarandet. Speciellt om man står och filmar rakt upp och ner. Vet inte hur man ska gå tillväga istället, men ett alternativ hade varit "dolda" kameor, dvs kameror /mikrofoner som inte är rakt i ansiktet på de som studeras. Dessa kan självklart vara medvetna om kamerornas existens men ser man dem inte så finns det nog en större chans att de medverkande "agerar" mindre tillrättalagt.

Eftersom metoden som kommer brukas har använts vid otaliga andra, liknande, undersökningar så är det nog rätt troligt att institutionen har koll på vad som gäller samt eventuella negativa effekter. Men visst, i den perfekta världen så hade objekten varit helt omedvetna om situationen...

Den här kanske: http://www.nada.kth.se/%7Ejakobn/mt-arkiv/...praksanalys.pdf

Inte helt färsk, men säkert av intresse

Hej!Fu gson:0) När jag gjorde lumpen på P2 -85 använde befälen en hel del "fina" uttryck hehe!

På alla uppställningar stod Kapten alltid bara å såg jävligt irriterad ut:0)Sin dagliga inspektion och information avslutade han alltid med...-slut......frågor.....föööööörsvinn,vilket vi säkert hade gjort oss förtjänta av!:0)

Andra uttryck han använde sig av var när vi skulle skulle ex.äta!Detta var ju en bisyssla som var nödvändig men som det egentligen inte fanns tid till!:0)Han presenterade alltid måltiden för oss,vilken kanske en 7-åring hade blivit en aning mätt på och fyllde i med orden -öppna luckan,tryck in,svälj undan.......tid för detta......uppehåll och ständigt med slutna ögon....5 minuter......sätt igång!:0)

Tyst=manöver..i alla läggen(även sinsemellan oss sluskar):0)

Slut=Smittade ju av sig och används säkert av mången militärfolk långt efter eller rent av hela livet i alla sammanhang,när man ex informerar dottern hur hon ska blanda till köttfärsen till biffarna osv!

I den riktningen=dittåt...Jag menar ,man hör ju direkt om det är en gammal militär som förklarar var en container står på byggplatsen,eller förklara vägen till ICA:0)

Jalla jalla har ju används i evigheter av FN folk:0)...börjar ju ungarna använda numera:0)

Uttrycken är säkert lika och olika på alla regementen,men en sak har dom dock gemensamt och det är att trycka ner de värnpliktiga i knäppkängorna fullständigt,vilket är helt riktigt,because when the machine brakes down,we brake down:0)Det var ju mycket enskilda åsikter hos alla i början,men vid muck så var vi ju en fungerande enhet som litade på varann i vått o torrt(jaja nästan iallafall)

En sak är dock säker!Kom aldrig in i en lumpardiskussion med Farsan eller farfar,för det kvittar hur jävligt du har haft det på en övning,eller att du har preussiska befäl osv,så har dom haft det 10 ggr jävligare:0)

När farsan frågade var jag låg ,och jag sa att jag var vid P2 mekaniserat infanteri,blev man ju genast informerad om att på hans tid,fick dom minsann tolka=lifta efter en lastbil på cyklar,med full utrustning och med en mina på pakethållaren(så kom inte här o stick upp grabben):0) Dessutom var det ju minst 30 grader kallt.:0)

Hoppas jag bidragit med nått här:0)Cya Link

Den här kanske: http://www.nada.kth.se/%7Ejakobn/mt-arkiv/...praksanalys.pdf

Inte helt färsk, men säkert av intresse

:)

Märk! "Tro" saknas nästan helt i militäriskan. Det förekommer endast i mycket hypotetiska satser.

Ordet "lagom" saknas och ersätts med "bra" eller "för djävligt".

Fascinerande ämne! Så pass fascinerande att jag skrev ett litet PM om det på lärarhögskolan vilket jag givetvis ställer till ditt (ert) förfogande om du skickar mig din adress. (Om jag kan rota fram det, förståss.)

Lite hjälp med att förstå termer och uttryck får man väl kanske av Armehandbok del 4 (AH4).