Jump to content

Beslutsångest över val av befattning

Recommended Posts

Mönstrade under dagen och fick följande mönstringsvärden (ur minnet, med reservation för fel):

Styrka: 8

Kondition: 8

Inskrivningsprov: 8

Befälslämplighet: 8

Plikttrogenhet: 8

Tjänstbarhet A

Syn och hörsel perfekt.

Genomförde ej jägartest, men räknar med att kunna genomföra det längre fram om nödvändigt.

Mönstringsvärdena gjorde att inskrivningsförrättaren sade att jag i princip kunde välja bland samtliga tjänster, vilket i sin tur gjorde att jag fick en sådan beslutsångest att jag inte kunde bestämma mig. Med anledning av detta lät han mig gå hem och tänka igenom slternativen för att komma tillbaka på måndag och välja.

Dessa var alternativen han föreslog för mig och som han upplevde gav bra ledarskapsutbildning (PB-utbildning där det kan komma på fråga att faktiskt leda en pluton?), med anledning av att jag sa mig vara intresserad av befälsutbildning:

JA700 - Fältarbetsplutonbefäl

GJ700 - Luftvärnsplutonbefäl

PA705 - MP/Säk-plutonbefäl

GD700 - Pjäsplutonbefäl

GA724 - Bas/Strilsäktroppchef

Fältarbetesplutonbefäl verkar relativt intressant, även om jag har väldigt dålig uppfattning om hur det är att bygga bro.

Luftvärnsplutonbefäl har jag ingen riktig uppfattning om, men jag känner mig mer riktad mot marken. Har sökt lite, och jag tror nog inte riktigt det är min grej att titta på flygplan.

MP/Säk var nog det som tilltalade mig mest, lång utbildning (nästan 15 mån i grund enligt förrättaren), intressant innehåll och gångbart(?) när man söker utlandstjänst. Nackdelar som jag funderar kring är dock att utbildningen är på I1 (efter vad jag hört av kompisar så tycks det vara lättare att svetsa samman gruppen om man är förlagd långtifrån en storstad/hemifrån) och att alla MP-PB tydligen klumpas ihop och utgör en GSU-pluton, för att sedan fördelas på Säk och till häst efter detta (jag känner mig inte alls sugen på att tillbringa värnplikten till häst i nuläget).

Pjäsplutonbefäl har jag också dålig uppfattning om, då jag inte riktigt funderat i artelleribanor utan alltid tänkt bli skytteslusk motsv. Fördelen tycks vara att man får mycket eget ansvar och chefskap. Dock verkar beskrivningen på Lumpen.se inte speciellt tillförlitlig, eftersom den säger att man rycker in fem månader innan de vanliga soldaterna.

Bas/strilsäktroppchef ska enligt förrättaren vara en bra tjänst med mycket tid i fält, dock har jag dålig uppfattning om vad man får syssla med. Fördel här tycks vara mycket eget ansvar.

Jag har ambitioner mot utlandstjänst, och är egentligen rätt inriktad på att göra någonting som liknar 'vanlig' skyttetjänst (eller övh taget något vars primära uppgift är strid). Jag hade funderingar kring Skyttegruppchef strf 90, men jag visade mig vara för lång (191 cm) vilket innebar att det isf var 'vanlig' skyttegruppchef som gällde istället. Har även haft lite funderingar kring amröj.

Kort sagt, jag har beslutsångest (alldeles för många utbildningar som lockar med ngt)och tar tacksamt emot ev. råd. Man kan väl säga att det står emellan att ta en PB-befattning med en bra ledarskapsutbildning etc. eller en 'lägre' befattning med en uppgift jag kan vara ganska säker på att jag gillar.

Ber om ursäkt om jag ber er uppfinna hjulet för tusenförsta gången, har sökt men inte funnit speciellt mycket, och är ganska stressad (måste bestämma mig innan måndag). :banana

Nu är jag partisk som säksoldat - men kort och gott.

Om du är intresserad av MP-säk så välj det. Om du gör bra ifrån dig under GSU och visar en vilja mot området "fältsvineri" så bör du hamna på säk och inte häst. Men märkligare saker har hänt i FM ;)

Bas/strilsäktroppchef: Våra PB på flygbassäk fick utbildning på allt inom området. Samtliga vapensystem, hundtjänst, patrullchefsutbildning och sedan med breddad utbildning mot att leda plutonerna i fält. Följde med på alla as-övningar under samma förutsättningar osv.

Nu läggs utbildningen om här (som står att läsa om i flygbassäk tråden) men det är dom nog inte helt ensamma om.

Om de andra tjänsterna har jag inte särskilt mycket koll - men kom ihåg att mycket kan ändras i olika tjänster och det snabbt. Finns inga garantier egentligen.

Vet inte om det här hjälpte eller stjälpte - men håll till godo i vilket fall! :banana

Fältarbetsplutonbefäl behöver inte innebära brobygge.

Du kan lika väl hamna på en ingenjörpluton, maskinpluton eller stab/trosspluton för att ta några exempel.

Inom ingenjörtrupperna används idag främst två brotyper, KB5 och DB200.

KB5 är en fast bro som byggs maskinellt och DB200 är en flytande bro som även kan byggas som färja.

Om du hamnar på en Ingenjörpluton kan ni få bygga BB2 eller Compact 200 vilket är fasta broar typ mecano. :}

På ingenjörplutonen är risken dessutom väldigt stor att du får en jävla massa sprängtjänst och det är riktigt kul. :D

Mer info angående tjänsten som fältarbetssoldat/befäl hittar du på www.ing2.mil.se

The Swede :banana

Jag har ambitioner mot utlandstjänst, och är egentligen rätt inriktad på att göra någonting som liknar 'vanlig' skyttetjänst (eller övh taget något vars primära uppgift är strid). Jag hade funderingar kring Skyttegruppchef strf 90, men jag visade mig vara för lång (191 cm) vilket innebar att det isf var 'vanlig' skyttegruppchef som gällde istället. Har även haft lite funderingar kring amröj.

Alla under 200 cm är funkis som gruppchef/skyttesoldat strf 90 - handlar mest om hur välvilligt inställd inskrivningsförättaren är. ;)

/edit: kan inte stava

Edited by Turboharry

MP/säk är en riktigt bra befattning, du kommer kunna bli placerad som gruppchef för en säkgrupp i antingen en jaktpluton eller en spaningspluton.

Har för mig att de har gjort om utbildningen så att MP och MPJ rycker in vid olika tillfällen sommaren/vintern som det var förr.

Vilket borde medföra att du "vet" vilken skvadron du hamnar på.

Läs mer i MP/säk tråden här i pliktverket.

Vill du veta mer finns den här sidan: http://web.telia.com/~u31306903/

mvh 1MPJ

Nu kan ju jag inte säga så mycket eftersom jag inte än genomfört GU. Dock valde jag när jag mönstrade GA824 - Bas/Strilsäksgruppchef på F17. Av vad jag har hört ska detta vara en riktigt bra tjänst, med mycket fält och en hel del strid. Tja, kan väl inte säga mycket annat än att jag skulle valt GA724 - Bas/Strilsäktroppchef.

Edited by Kenny

Tack för alla svaren hittills. Fortsätt gärna komma med synpunkter. Nu har jag iaf kommit fram till att Pjäsplutonbefäl eller LV-plutonbefäl nog inte är något för mig.

The Swede: OK. Tack. Blir man inplacerad i en pluton, eller tar de hänsyn till önskemål typ efter GSUn?

Turboharry: Såpass ... undrar hur det kom sig att de gav mig en nia. Finns det någon källa man kan hänvisa förrättaren till eller är det bara att tjata och berätta om min väldigt böjliga rygg ifall jag vill ha den tjänsten?

I övrigt ... vad är mest attraktivt om man tänker sig att söka utlandstjänst [som skyttesoldat]? Pansarskytte?

Tack återigen. Beslutsångesten blir dock bara större och större. :bash: (I retrospekt hade det nästan varit skönare om förrättaren bara sagt "Berggren, du ska bli kockladdarassistentfältarbtesbiträdesamröjsplutonbefäl, utgå!" med sådan tur har man väl inte :bash::=o)

Nu vet jag inte hur det kommer att se ut med det nya utbildningssystemet men innan så utbildades KB gemensamt och efter GSU blev dom utplacerade på de olika kompanierna.

Detta skedde i samråd där beväringen fick komma med önskemål men i slutänden var det ändå befälen som hade beslutsrätt.

Vad gäller utlandstjänst så går det naturligtvis åt mest skyttesoldater men om man har en specialkompetens så är man alltid attraktiv.

Ing2 sätter upp ett ingenjörkompani för utlandstjänst där delar just nu är insatta i Afghanistan.

Jag är själv skytteutbidad i grunden men har jobbart två år på Ing2 och jag kan rekommendera dig att söka dit.

Bra utbildning och bra befäl.

The Swede :)

Turboharry: Såpass ... undrar hur det kom sig att de gav mig en nia.

Längden mäts rätt och slätt. Ingenting du eller inskrivningsförättaren kan påverka - han kan dock göra avsteg från längdkravet.

Finns det någon källa man kan hänvisa förrättaren till eller är det bara att tjata och berätta om min väldigt böjliga rygg ifall jag vill ha den tjänsten?

Det handlar mer om att få honom att förstå hur bra det skulle vara för alla inblandade att göra avsteg för att du ska hamna på pansarskytte (huvudsaken är att du överhuvudtaget skrivs in där - befattningen kan du med en smula tur få ändrad under GSU:n). I "värsta" fall kan du säga att du vill till Boden, han blir nog så lycklig över att få skicka dit någon frivillig att han har överseende med längden. :blink:

I övrigt ... vad är mest attraktivt om man tänker sig att söka utlandstjänst [som skyttesoldat]? Pansarskytte?

Väger nog jämnt mellan pansar/stadsskytte.

The Swede: I see. Har kollat runt lite på hemsidan, men inte riktigt lyckats utröna hur förbandets 'stil' är ... är det fokus på själva ingenjörandet med striden vid sidan om eller tvärtom etc.?(Kan vara svårt att svara på, men ... :))

Turboharry: Låter väl inte helt oöverkomligt. Ska fundera på om jag ska försöka övertala honom eller ge mig på ngt annat.

Kenny: Tack, ska kolla runt lite.

I övrigt har jag blivit allt mer intresserad av SSK. Hade fått för mig att dessa skulle lägga ned, men jag verkar ha fel. Någon som kan komma med vidare info? Hamnar man på SSK om man skrivs in på skytte på LG?

The Swede: I see. Har kollat runt lite på hemsidan, men inte riktigt lyckats utröna hur förbandets 'stil' är ... är det fokus på själva ingenjörandet med striden vid sidan om eller tvärtom etc.?(Kan vara svårt att svara på, men ... :lol:)

Det beror lite på vilka befäl du får, det finns många fd I12-befäl på Ing2 och det har påtalats mer än en gång från högre ort att det är för mycket krigande och för lite ingenjörtjänst på Ing2. :D

Du kommer inte att få lika mycket stridsutbildning på Ing2 som du skulle få på t ex P4 eller P7 i tjänsten som pansarskytte men du kommer garanterat att få spränga mer. :dribble:

The Swede :blink:

Det blev Fältarbetesplutonbefäl ... Jag var för lång för skytte (och det var tydligen omöjligt att rucka på) och jag ville inte riskera att bli utsatt för hästarna för livgardet. =)

Men det blir nog bra. Tack för hjälpen, The Swede och alla andra.

Det blev Fältarbetesplutonbefäl ... Jag var för lång för skytte (och det var tydligen omöjligt att rucka på) och jag ville inte riskera att bli utsatt för hästarna för livgardet. =)

Men det blir nog bra. Tack för hjälpen, The Swede och alla andra.

Kul att du bestämde dig :camo: Grattis till tjänsten

Fan, jag ville också bli fältarbetessoldat, men fick inte pga nåt.

Fanns inte med på hans lista på datorn, så jag antog att det var något krav jag inte uppfyllde...

Skulle inte tveka en sekund på att välja det.

Nej, jag tror att det blir en bra tjänst. :banghead:

Någon som har en uppfattning om hur tjänsten som plutonbefäl ser ut?

Befattningsbeskrivningen säger: "Du utbildas för att i krig tjänstgöra som chef eller ställföreträdande chef för en ingenjörs- eller pionjärpluton." och "Nu får du de grundläggande kunskaper som behövs för att vara chef för 20-50 sol-dater i ett förband."

Dock säger allt jag har hört på senare tid att man som vpl inte direkt kan förvänta sig att basa över ngt större än en grupp. Nu är detta visserligen beskrivningen för 2005, så till 2008 lär det ju kunna se rejält annorlunda ut, menär det någon som har en aning om hur det skulle kunna bli?

The Swede: Tack. =)

Kenny: Det tycker jag också. :P Får bara hoppas att det var rätt.

Liqi: Jag hade nog inte bangat på en skyttetjänst, men vad kan vi annat göra än att följa den stig pliktverket satt oss att trampa?

Vad fick du för tjänst? Ngt inom skytte/skydd kan väl inte bli alltför illa?

/../

Liqi: Jag hade nog inte bangat på en skyttetjänst, men vad kan vi annat göra än att följa den stig pliktverket satt oss att trampa?

Vad fick du för tjänst? Ngt inom skytte/skydd kan väl inte bli alltför illa?

Nej, jag fick en skitbra tjänst som SkytteGB strf90 på P4. Ångrar lite att jag inte tog LuftvärnsPB i Halmstad när jag hade chansen, men men.