Laurell Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Jag funderar på att begära ny mönstring. Som det ser ut nu rycker jag in i juli som sambandsman på ING 2 men har fått kalla fötter. Jag funderar starkt på utlandstjänst och vill därför maximera mina chanser. Vad är att föredra? Ni som går eller har gått någon av dessa utbildningar kan väl skriva vad ni tycker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Jag funderar på att begära ny mönstring. Som det ser ut nu rycker jag in i juli som sambandsman på ING 2 men har fått kalla fötter. Jag funderar starkt på utlandstjänst och vill därför maximera mina chanser. Vad är att föredra? Ni som går eller har gått någon av dessa utbildningar kan väl skriva vad ni tycker? Stadsskytte skulle jag ha valt iaf.. det måste vare en av de bättre utbildningarna för utlandstjenst.. Kan ju även tala om att sambandsmän också är eftertraktade i utlandstjenst.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurell Posted January 21, 2006 Author Report Share Posted January 21, 2006 Det låter bra. Kanske borde nöja mig med vad jag fått alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SplAsk Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Det låter bra. Kanske borde nöja mig med vad jag fått alltså? Allt beror ju på vad du vill göra när du sticker iväg utåt. Men som sambandsman har du väl antagligen lätt att komma med som signalist bland en massa skyttesoldater. Så det bör inte vara så svårt. Ersättningen är väl dock inte den bästa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telewaffe Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Jag funderar på att begära ny mönstring. Går det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Det låter bra. Kanske borde nöja mig med vad jag fått alltså? ja det beror ju på vad du vill göra med din värnplikt.. om du vill panga mycket eller om du vill ha en lite mer teknisk tjenst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurell Posted January 21, 2006 Author Report Share Posted January 21, 2006 Jag funderar på att begära ny mönstring. Går det? Jepp. När du fått inskrivningsbeslutet kan du inom tre månader begära ny mönstring om du inte är nöjd. Det låter bra. Kanske borde nöja mig med vad jag fått alltså? ja det beror ju på vad du vill göra med din värnplikt.. om du vill panga mycket eller om du vill ha en lite mer teknisk tjenst Panga vore ju kul. Detta tåls att tänka på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurell Posted January 22, 2006 Author Report Share Posted January 22, 2006 Det var sista gången jag litar på andrahandsinformation. Jag kollade i mina papper igår och fann att det var inom tre veckor man skulle höra av sig, inte tre månader. Även om man gjorde det gällde det bara omprövning, inte ommönstring. Denna tråd framstår genast rätt onödig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 hehe jaha du.. så kan det va,, men sambandsman på ing 2 är ju rätt scysst också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurell Posted January 22, 2006 Author Report Share Posted January 22, 2006 Jodå. Ska bli spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Du kommer säkert få en bra utbildning. Ing2 är ett bra förband och samband är en bra tjänstegren, framför allt om man vill fortsätta inom FM som officer eller i Utlandsstyrkan. Hade jag fått välja inför lumpen nu så vete tusan om jag inte hade valt Ingenjörtrupperna. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Ing2 är ett mycket bra förband med bra officerare. Ing2 jobbar även hårt med civilt meritvärde och försöker ordna så soldaterna kan få civila körkort etc. om man har en sån tjänst. Deras fritidskonsulent, om han är kvar fortfarande, ordnar dessutom mycket aktiviteter och är aldrig omöjlig. Behåll du din tjänst och se fram mot en bra värnplikt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lobo Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Om du vill öka dina chanser till en utlandstjänst skall du söka som vagnsbesättning på pbv/strf 90. Enligt mina erfarenheter är det alltid brist på vagnsbesättningar och således lätt för rätt utbildade att komma med. Fan att man inte var vagnsapa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Om du vill öka dina chanser till en utlandstjänst skall du söka som vagnsbesättning på pbv/strf 90. Enligt mina erfarenheter är det alltid brist på vagnsbesättningar och således lätt för rätt utbildade att komma med. Fan att man inte var vagnsapa! Du är lite sent ute. Det var sista gången jag litar på andrahandsinformation. Jag kollade i mina papper igår och fann att det var inom tre veckor man skulle höra av sig, inte tre månader. Även om man gjorde det gällde det bara omprövning, inte ommönstring. Denna tråd framstår genast rätt onödig. Dessutom söks det mer folk till PATGB än till Bandgående fordon. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Ing2 utbildar på pansarterrängbil och kommer att bli tilldelade pbv 302. När pebborna kommer dit vet jag dock inte. Kan finnas chans att få byta befattning om man nu hellre vill vara ett dieseltroll än en signalräv. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurell Posted January 22, 2006 Author Report Share Posted January 22, 2006 Ing2 är ett mycket bra förband med bra officerare.Ing2 jobbar även hårt med civilt meritvärde och försöker ordna så soldaterna kan få civila körkort etc. om man har en sån tjänst. Deras fritidskonsulent, om han är kvar fortfarande, ordnar dessutom mycket aktiviteter och är aldrig omöjlig. Behåll du din tjänst och se fram mot en bra värnplikt. The Swede Vad menar du med civila körkort? Jag blev tillsagd att jag banne mig skulle se till att ha ett körkort när jag ryckte in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Ing2 är ett mycket bra förband med bra officerare. Ing2 jobbar även hårt med civilt meritvärde och försöker ordna så soldaterna kan få civila körkort etc. om man har en sån tjänst. Deras fritidskonsulent, om han är kvar fortfarande, ordnar dessutom mycket aktiviteter och är aldrig omöjlig. Behåll du din tjänst och se fram mot en bra värnplikt. The Swede Vad menar du med civila körkort? Jag blev tillsagd att jag banne mig skulle se till att ha ett körkort när jag ryckte in. Om du t ex är uttagen till lastbilsförare så får du oftast ett militärt förarbevis. På Ing2 får du även möjlighet att ta ett civilt lastbilskort. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurell Posted January 22, 2006 Author Report Share Posted January 22, 2006 Om du t ex är uttagen till lastbilsförare så får du oftast ett militärt förarbevis.På Ing2 får du även möjlighet att ta ett civilt lastbilskort. The Swede Jag såg en chans att slippa betala körkort. Tack för att du klarade upp det åt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted January 24, 2006 Report Share Posted January 24, 2006 Om du t ex är uttagen till lastbilsförare så får du oftast ett militärt förarbevis. På Ing2 får du även möjlighet att ta ett civilt lastbilskort. The Swede Finns det möjlighet för sambandsfolk att ta nån form av körkort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pepino Posted March 13, 2006 Report Share Posted March 13, 2006 Om du t ex är uttagen till lastbilsförare så får du oftast ett militärt förarbevis. På Ing2 får du även möjlighet att ta ett civilt lastbilskort. The Swede Finns det möjlighet för sambandsfolk att ta nån form av körkort? Jag är sambandsman, förare på P4 och vi får inga C-kort. Bara förarbevis för 11-bil eller vad man nu kör för något, men med lite tur och du t ex hamnar som sambandsman/signalist ute på en pluton där alla kör lastbil kan man kanske få C-kort... (försvaret i ett nötskal, ingen ordning på någonting) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts