Jump to content
Sign in to follow this  
mimesis

5.56?

Recommended Posts

Vet någon om det har prövats med 5.56 med tungsten. Om det inte har prövats vad finns det då för anledning? Tänkte bara på sabot projektilen till PSG90 har ju bra penetrationsegenskaper, och den är väl på 4.5mm om inte jag minns helt fel.

Jag har en film från Bofors, där bla 5,56 AP används mot APC. Klenare penetration än 7,62 av förklariga skäl. Kommer inte ihåg genomslaget, men i filmen förevisades den som penetrator för prismaskydden/prisma motsv. FM har vad jag vet, inte inköpt 5,56 AP. Troligen för att användningsområdet är begränsat.

Hehe.. det lilla jag sett från AP-am var på vapenkarusellen. Då visades upp resultatet från 5.56 AP och "vanlig". OJ! Det som blev ett fult märke i plåten med vanlig am slog igenom minst 10mm pansar med AP. Samma med 7.62, en liten jädra krater med vanlig am, 20mm med AP. Jag tror det var de siffrorna.. Tänk så fint att mata Kulspruta 58 med AP. Motsvarande en 401:a skulle se ut som ett såll efter ett band.

Måste säga att befälet som höll i det hade en fin vision om att man i framtiden hade "första förband i höger benficka, och ett mag AP i vänster"

Var en KB året innan mig som hävda att en KSP 58 med normal prjk skulle gå igenom en 401:a i sidan...

Kan tänka mig att AP kulor kommer mer och mer nu när fler länder skaffar västar till sina chefer och soldater. Snart så använder vi kanske normal prjk till PEK enbart.

EOD

Jo, jag har också hört att den ska smacka igenom en del, vår kära 7.62, men jag tvivlar efter att ha sett de små plåtbitar som de visade upp där. (det var ett par mm. krater) Har en liten bild som kan visa vad som står i "Amlära A" om genomslag.

Klipp och klistra:

hem.passagen.se/pjfj/lumpbild/pgenomslag.jpg

Som de flesta känner till är våra kära 401´or inte direkt likformiga vad det gäller konstruktion, storlek, stålkvalitet osv.

Jag har sett en förevisningsvagn där det är hål efter vanlig 5,56 i nedre delen av bandhyllan... Dock var det dåligt stål i denna kärra, men ändå...

Är det inte så att de ryska vagnarna testas (testades?) innan de levereras, med en 7.62 i motorhuven? Fanns tydligen att se på en del vagnar en liten bula, som "kvitto" på att den funkar. :/