Guest Guest_gurra_* Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 tjena har lite frågor om fbu. Vilken ålder är det på dom som går kurser där? Har fått för mig att det mest är 20-23 åringar. Är själv 28 men känner att det skulle vara kul med lite militär utbildning igen. Stämmer det att man bara kan gå en kurs per år? Sedan en annan fråga. Har ni testat att gå Nijmegenmarschen? Hur tungt är det egentligen och hur mycket träning krävs? Hur långt innan måste man fixa med boende om man ska gå den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 tjena har lite frågor om fbu. Vilken ålder är det på dom som går kurser där? Har fått för mig att det mest är 20-23 åringar. Är själv 28 men känner att det skulle vara kul med lite militär utbildning igen. Stämmer det att man bara kan gå en kurs per år? Sedan en annan fråga. Har ni testat att gå Nijmegenmarschen? Hur tungt är det egentligen och hur mycket träning krävs? Hur långt innan måste man fixa med boende om man ska gå den? Fråga 1: http://www.fbu.se/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Fråga 2: www.fbu.se/nijmegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_gurra_* Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Har varit in på sidan men hittade inget svar på "Vilken ålder är det på dom som går kurser där?" Och när det gäller marchen så ville jag mest veta olika personers erfarenheter. Vad marchen går ut på har jag hyffsad koll på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_daniel_* Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Jag har en fråga också när det gäller fbu. Går det att förbättra sina vitsord genom fbu kurser. Jag fick inte så bra och en sak som jag tror sänkte mitt betyg var att jag inte gjorde klart alla pek övningar. Hade så jävla ont i knät pågrund av ett sår som jag fick när jag stöp på studentfesten innan jag ryckte in. Det gjorde att dom knästående övningarna var en plåga och jag sköt skit dåligt på dom och hamnade efter. Dom har ju skjut övningar för fbu så det skulle kanske kunna bättra på dom lite. Sedan om man går andra kurser också och gör bra ifrån sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 du kan INTE ändra dina betyg, dock kräver vissa kurser(Hv Grp/Plut Ch, Int och säkert nån mer att du har 10-7-7 eller mer för att få gå dem). medelålder är nog väldigt olika på olika kurser, men du kommer varken vara yngst eller äldst utan smälta in ganska bra åldersmässigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted January 23, 2006 Report Share Posted January 23, 2006 Jag har en fråga också när det gäller fbu. Går det att förbättra sina vitsord genom fbu kurser. Jag fick inte så bra och en sak som jag tror sänkte mitt betyg var att jag inte gjorde klart alla pek övningar. Hade så jävla ont i knät pågrund av ett sår som jag fick när jag stöp på studentfesten innan jag ryckte in. Det gjorde att dom knästående övningarna var en plåga och jag sköt skit dåligt på dom och hamnade efter. Dom har ju skjut övningar för fbu så det skulle kanske kunna bättra på dom lite. Sedan om man går andra kurser också och gör bra ifrån sig. 1) Hade du ont i knäet i sju och en halv månad? 2) Gjorde du inget annat under värnpliktstiden som kan ha påverkat vitsorden? Sköt ni bara PEK? 3) FBU är inte komvux som erbjuder möjlighet att komplettera vitsorden. 4) Det förefaller som om det skulle finnas grund för lite självrannsakan om anledningen till de låga vitsorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 23, 2006 Report Share Posted January 23, 2006 du TROR att peken hjälpte till att sänka betygen? knappast säger jag... jag var också usel på peken och hann inte ens skjuta färdigt hela, och jag fick ändå hyfsade betyg.. däremot hade jag lite andra saker som drog ner, och det vet jag exakt vad det var (dels för att befälen sade det när jag fick vitsorden) tycker det är konstigt om befälen INTE nämnde anledningen till de dåliga vitsorden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted January 24, 2006 Report Share Posted January 24, 2006 tjena har lite frågor om fbu. Vilken ålder är det på dom som går kurser där? Har fått för mig att det mest är 20-23 åringar. Är själv 28 men känner att det skulle vara kul med lite militär utbildning igen. Stämmer det att man bara kan gå en kurs per år? Sedan en annan fråga. Har ni testat att gå Nijmegenmarschen? Hur tungt är det egentligen och hur mycket träning krävs? Hur långt innan måste man fixa med boende om man ska gå den? Tja ba 28 år är inga problem (själv är jag 32) och betygen går att höja på kurserna, kom inte ihåg hur och har bråttom för tillfälet och man måste inte ha 10-7-7 för att komma in på kurserna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 24, 2006 Report Share Posted January 24, 2006 tjena har lite frågor om fbu. Vilken ålder är det på dom som går kurser där? Har fått för mig att det mest är 20-23 åringar. Är själv 28 men känner att det skulle vara kul med lite militär utbildning igen. Stämmer det att man bara kan gå en kurs per år? Sedan en annan fråga. Har ni testat att gå Nijmegenmarschen? Hur tungt är det egentligen och hur mycket träning krävs? Hur långt innan måste man fixa med boende om man ska gå den? Tja ba 28 år är inga problem (själv är jag 32) och betygen går att höja på kurserna, kom inte ihåg hur och har bråttom för tillfälet och man måste inte ha 10-7-7 för att komma in på kurserna du snackar befordrings kurserna nu va? resten av kurserna har inget betygskrav, vet inte ens om FBU kräver att man gjort värnplikt... PS det heter inte FBU längre, det heter försvarsutbildarna sedan 060101 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_daniel_* Posted January 25, 2006 Report Share Posted January 25, 2006 1. Nej jag hade inte ont i knäet i 7,5 månad men jag hade inte pek heller i 7,5 månad. Hade det bara i början. 2.Visst det fanns nog annat som påverkade och det har jag inte sagt nått om heller. Jag tog upp peken eftersom det troligen påverkar och det är något som man kan göra om. 3. Fbu är till för att hålla kunskaper uppdaterade och ge nya kunskaper. Vore inte helt konstigt om det gick att förbättra sina resultat där också. Därav min fråga. Befälen hade en kort genomgång en gång under utbildningen där vi fick veta hur vi låg till. Jag hade inte tid att gå på den eftersom jag höll på med en inventering av vapen och mtrl. Sedan så var kaptenen bort sista 2 månaderna innan muck. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.