Spett och slägga Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Det fanns en ökat hotbild mot Sverige från bland annat al-Qaida i mitten av december förra året. Något som kommer att öka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Jag tror att att terror dåd kommer att drabba länder över hela världen och att vi i sverige står ganska högt upp på olika terror nätverks listor. Jag tycker inte om att erkänna det men jag tror inom ett par år så har även sverige varit med om en terror attack. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Jag har mycket svårt att tänka mig att Sverige som nation skulle stå på någon terrororganisations lista. I alla fall i avseendet dåd mot nationen. Sverige har varit en fristad för många organisationer genom åren där man i relativt lugn och ro kunnat organisera, rekrytera och finansiera fortsatt/förnyad verksamhet. Det jag kan tänka mig ang dåd är att enskilda organisationer/myndigheter men framförallt chefspersoner inom dessa organisationer/myndigheter kan tänkas utsättas för dåd av skilda slag, utförda av terrornätverk. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 troligast vore väll kanske att någon ambassad strök med i sverige altså något NATO lands ambassad borde ju trots allt vara lättare att spränga USAs ambassad i sverige än i England tex efter som våra terrorist lagar och tullar inte riktigt är så skarpa som på många andra håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 http://sydsvenskan.se/varlden/article136559.ece "Hoten mot och riskerna för de svenska soldaterna i Afghanistan har ökat påtagligt. I dag går inga svenskar ute bland lokalbefolkningen, i stället används minst fyra fordon vid varje patrull. – Det är klart att man är rädd, säger Magnus Bratt, svensk officer i Afghanistan." "En anledning till den förändrade hotbilden är internationella aktioner mot narkotika, aktioner som enskilda länder bedriver tillsammans med afghanska myndigheter. – Vi får besked några timmar i förväg att vi ska lämna ett visst område, vi kallar det för svarta lådor (black boxes). Efter en tid kan vi åter gå in i området men då vet vi inte vad som hänt och då ökar hoten och riskerna för oss, säger Magnus Bratt. " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 För hundra år sedan var många rädda för ulven. Han kom om natten, han rövade bort och åt upp. Många var dom som försvann på sådant sätt. Några pratade även om trollen som skulle vara ännu värre. Idag har vi al-qaida. Dom tar ungefär lika många offer som ulven gjorde för hundra år sedan, och vi är precis lika skrämda som då. Det är bra att säpo och andra gör sitt jobb. Men med tanke på hur många, det vill säga hur få, offer som terrorn ändå skapar så är medias rapportering löjlig alá ulv-flockarnas beskrivna framfart för 100 år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 (edited) Jag tror att att terror dåd kommer att drabba länder över hela världen och att vi i sverige står ganska högt upp på olika terror nätverks listor. Jag tycker inte om att erkänna det men jag tror inom ett par år så har även sverige varit med om en terror attack. :( Vad grundar du det på? Och framför allt, varför skulle Sverige stå speciellt högt upp på en terrorlista? Har personligen svårt att föreställa mig något europeiskt land som skulle stå längre ned på min "att göra listan" om jag själv vore terrorist av Al-Q typ... Edited January 18, 2006 by GrodanBoll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Jag har mycket svårt att tänka mig att Sverige som nation skulle stå på någon terrororganisations lista. I alla fall i avseendet dåd mot nationen.Sverige har varit en fristad för många organisationer genom åren där man i relativt lugn och ro kunnat organisera, rekrytera och finansiera fortsatt/förnyad verksamhet. Det jag kan tänka mig ang dåd är att enskilda organisationer/myndigheter men framförallt chefspersoner inom dessa organisationer/myndigheter kan tänkas utsättas för dåd av skilda slag, utförda av terrornätverk. /Krook Eller så slår man till mot tredje land inne i Sverige som Sandqvist var inne på. jag hoppas verkligen att det inte blir något sådant. Svensk polis har ju inte rykte om sig att vara mördande effektiva. /II 63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 http://sydsvenskan.se/varlden/article136559.ece "Hoten mot och riskerna för de svenska soldaterna i Afghanistan har ökat påtagligt. I dag går inga svenskar ute bland lokalbefolkningen, i stället används minst fyra fordon vid varje patrull. – Det är klart att man är rädd, säger Magnus Bratt, svensk officer i Afghanistan." "En anledning till den förändrade hotbilden är internationella aktioner mot narkotika, aktioner som enskilda länder bedriver tillsammans med afghanska myndigheter. – Vi får besked några timmar i förväg att vi ska lämna ett visst område, vi kallar det för svarta lådor (black boxes). Efter en tid kan vi åter gå in i området men då vet vi inte vad som hänt och då ökar hoten och riskerna för oss, säger Magnus Bratt. " Det är väl djävligt naivt att tro att vi ska kunna skicka trupp utomlands utan att dessa någon gång skall komma att utsättas för någon form av anfall/attentat. Annars hade det ju varit helt onödigt att skicka stridande personal till Afghanistan. Vore allt frid och fröjd där så skulle behovet inte finnas. Om man är paniskt rädd för förluster tycker jag att man överhuvudtaget inte ska skicka några trupper på uppdrag liknande det i Afghanistan. Förluster är en del i spelets regler, beklagligt men likväl naturligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaorå Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 http://sydsvenskan.se/varlden/article136559.ece "Hoten mot och riskerna för de svenska soldaterna i Afghanistan har ökat påtagligt. I dag går inga svenskar ute bland lokalbefolkningen, i stället används minst fyra fordon vid varje patrull. – Det är klart att man är rädd, säger Magnus Bratt, svensk officer i Afghanistan." "En anledning till den förändrade hotbilden är internationella aktioner mot narkotika, aktioner som enskilda länder bedriver tillsammans med afghanska myndigheter. – Vi får besked några timmar i förväg att vi ska lämna ett visst område, vi kallar det för svarta lådor (black boxes). Efter en tid kan vi åter gå in i området men då vet vi inte vad som hänt och då ökar hoten och riskerna för oss, säger Magnus Bratt. " Det är väl djävligt naivt att tro att vi ska kunna skicka trupp utomlands utan att dessa någon gång skall komma att utsättas för någon form av anfall/attentat. Annars hade det ju varit helt onödigt att skicka stridande personal till Afghanistan. Vore allt frid och fröjd där så skulle behovet inte finnas. Om man är paniskt rädd för förluster tycker jag att man överhuvudtaget inte ska skicka några trupper på uppdrag liknande det i Afghanistan. Förluster är en del i spelets regler, beklagligt men likväl naturligt. WORD! så sant som det är sagt, om man drar sig ur i stridens hetta pga förluster så är slaget förlorat, tänk om USA hade gått in i Irak och vänt så fort dom stött på lite motstånd? då skulle Saddam vara kvar och Israel och Kuwait samt även till viss del Iran vara rädda för Irak pga rykten om WMD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Jag har mycket svårt att tänka mig att Sverige som nation skulle stå på någon terrororganisations lista. I alla fall i avseendet dåd mot nationen. Sverige har varit en fristad för många organisationer genom åren där man i relativt lugn och ro kunnat organisera, rekrytera och finansiera fortsatt/förnyad verksamhet. Det jag kan tänka mig ang dåd är att enskilda organisationer/myndigheter men framförallt chefspersoner inom dessa organisationer/myndigheter kan tänkas utsättas för dåd av skilda slag, utförda av terrornätverk. /Krook Eller så slår man till mot tredje land inne i Sverige som Sandqvist var inne på. jag hoppas verkligen att det inte blir något sådant. Svensk polis har ju inte rykte om sig att vara mördande effektiva. /II 63 Och samtidigt dra på sig ovälkommen övervakning/onda ögat? Då har de tacksammare lägen i Mellanöstern och de arabiska delarna av Afrika, där polisen verkligen är dålig och/eller korrumperad. Svensk polis är inte så dålig om du jämför. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Jag tror att att terror dåd kommer att drabba länder över hela världen och att vi i sverige står ganska högt upp på olika terror nätverks listor. Jag tycker inte om att erkänna det men jag tror inom ett par år så har även sverige varit med om en terror attack. :( Vad grundar du det på? Och framför allt, varför skulle Sverige stå speciellt högt upp på en terrorlista? Har personligen svårt att föreställa mig något europeiskt land som skulle stå längre ned på min "att göra listan" om jag själv vore terrorist av Al-Q typ... Låt oss säga att de där med att vi står högt upp på listan var något att ta i men jag tror defenetift att vi finns med på listan. Detta grundar jag på att jag tror inte att ett land som sverige kan delta i så många internationella oprationer utan att det ska få konsekvenser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Om vi för statistikens skull tittar på bidrag till FN-missioner så bidrog Sverige under december 2005 med 327 pers i Peace support operations. Av dessa var 236 st soldater, 27 st Militärobservatörer och 64 poliser. Detta ska då jämföras med Indiens 7284 pers Bangladesh 9529 pers Pakistan 8999 pers Sydafrika 2010 pers Brasilien 1270 pers bara för att nämna några. Utöver detta så tillkommer för Sverige 340 man i Kosovo och nästan 100 i Afghanistan under samma period. Nu kommer visserligen Sveriges bidrag till Afghanistan att öka med ett par hundra man men det är i sammanhanget väldigt lite. Sverige är en liten spelare i PSO:s i världen och som i viss mån lever på gamla meriter som de svagas beskyddare vilket gör att vi hamnar tämligen långt ner i någons eventuella lista. För mer statistik: UN DPKO Contributions /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Hade aldrig hört den de statestiken förut. Så jag antar att jag får ändra mina tankar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Hade aldrig hört den de statestiken förut. Så jag antar att jag får ändra mina tankar Det finns information i överflöd. Tillgodose dig den men var noga med källkritiken. Och se till att du har en något så när grundad uppfattning när du delger den. Det blir bara fånigt annars. UN Department for Peacekeeping Operations Nato Mil.se/int /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plut.Sjv.AQ Posted February 5, 2006 Report Share Posted February 5, 2006 Om vi pangar på i utlandet så kommer vi alltid reta upp någon. Vi får bara hoppas att denne någon inte kan ta sig hit och panga här. Men än så länge så har Sverige ett gott anseéde i utlandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 tror inte det är grupper vi behöver vara rädda för utan för den ensamma killen det flipar ut för som kan få för sig att göra vad som hälst... Tror personligen att SÄPO och MUST har bra koll på grupper som skulle kuna tänkas göra något dock så är enskilda idioter det stora problemet enligt mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrPoyz Posted March 20, 2006 Report Share Posted March 20, 2006 Det har talats mycket om PSO och kopplingen till en ev ökad hotbild mot sverige. Jag tror att orsaken till en attack mot Sverige i Sverige mer har kriminella förtecken snararare än idelogiska. I dessa dagar drivs de flesta människor på jorden av pengar och inte av ideologi. (Många självmordsbombares familjer kompenceras ekonomiskt för sin "insats".) Jag tror inte man skall stirra sig blind på siffror i fråga om truppbidrag. En pluton som upptäcker fel saker vid tex. ett lastbilssök kan leda till mycket... Ett kriminellt nätverk som blir av med 1 ton heroin har lite att vara förbannad över och skulle nog inte sky några medel för att ge sverige en "näsbränna". Kostnaden för denna "näsbränna" är nog marginell i sammanhanget.... /Mr Poyz Lurad... IGEN! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts