Jump to content

Hur gör ni med belysning

Fu Zeeuus

Recommended Posts

Jag tror jag postar denna i rätt forum annars får blågul flytta den.

Har sökt runt utan att finna något glockrentsvar på detta spörsmål. Finns redan detta topic så skulle jag vara glad för en länk.

Till helgen ska jag ha övning och grunnar lite på belysning.

Det är ju strängt förbjudet av uppenbara skäl att modifiera vapnet, men om man vill ha en provisorisk lösning på belysning i vapnets riktning hur gör ni då?

Håller en ficklampa modell maglite längs med handskyddet eller använder ni hellre pannlampa.

Meningen är ju att snabbt kunna tända och släcka belysningen så man inte röjer sig allt för mycket i onödan.

Jag vet att det finns hållare och sådant men det räknas väl till modifiering och faller därmed bort, liksom tejpning.

Varför skulle det falla under modifiering om man skruvar på eller tejpar fast en lampa?

I mina ögon så är det inte det, sen så finns det säkert någon som tycker olika.

Om jag är instruktör och jag ser att någon har skruvat eller tejpat på en lampa skulle jag inte beordra den personen att ta bort det.

Benstöd är dock något annat.

Thomas / Plutonschef och skjutledare.

Jag tror jag postar denna i rätt forum annars får blågul flytta den.

Har sökt runt utan att finna något glockrentsvar på detta spörsmål. Finns redan detta topic så skulle jag vara glad för en länk.

Till helgen ska jag ha övning och grunnar lite på belysning.

Det är ju strängt förbjudet av uppenbara skäl att modifiera vapnet, men om man vill ha en provisorisk lösning på belysning i vapnets riktning hur gör ni då?

Håller en ficklampa modell maglite längs med handskyddet eller använder ni hellre pannlampa.

Meningen är ju att snabbt kunna tända och släcka belysningen så man inte röjer sig allt för mycket i onödan.

Jag vet att det finns hållare och sådant men det räknas väl till modifiering och faller därmed bort, liksom tejpning.

Har ibland tejpat fast min Maglite ovanpå RP-siktet alt. att man använder sig av buntband för att fästa den mer ordentligt... och det har funkat.

När kan detta användas? Om man ska rensa i hus?

I skogen är det väl inte lämpligt?

Det var menat som en mer allmän fråga.

Jag kommer troligtvis inte rensa hus eller något så avancerat.

Min fråga var också tänkt som en allmän fråga. Jag har aldrig funderat över i vilka lägen, förutom innomhus, där det kan vara lämpligt med en lampa på bössan. Men du måste ju haft något syfte med att sätta lampan på bössan?

Ute i skogen går ju strålen långt och avslöjar ens position omedelbart.

Edited by Lättöl

Ifall du ska patrullera/vakta något och du inte har någon annan mörkenutrustning, kan det behövas för att lysa upp lås, rutor, dörrar eller liknande för att kontrollera ifall någon har försökt bryta sig in. Kan även använas för att leta efter fotspår eller liknande på marken osv

Ifall du ska patrullera/vakta något och du inte har någon annan mörkenutrustning, kan det behövas för att lysa upp lås, rutor, dörrar eller liknande för att kontrollera ifall någon har försökt bryta sig in. Kan även använas för att leta efter fotspår eller liknande på marken osv

Jag kommer göra just sånt, tror jag. (Det är iaf vaktförordnings relaterat)

Ok. I huvudsak inte i skogen då mao.

Tackar.

Edited by Lättöl

Finns olika skolor på det här.

Ett sätt (vid hög hotbild) är att hålla lampan ut i sidled med en hand och vapnet med remstöd om nacken. En eventuell angripare skjuter oftast efter reflektorn och har du tur så missar han med det skottet. Du har redan vapnet åt rätt håll och kan snabbt besvara elden.

Nackdelen med att ha en lampa (tänd) på vapnet är att vid en duellsituation kommer ljustrålen att tala om var du finns och åt vilket håll ditt vapen pekar.

Finns olika skolor på det här.

Ett sätt (vid hög hotbild) är att hålla lampan ut i sidled med en hand och vapnet med remstöd om nacken. En eventuell angripare skjuter oftast efter reflektorn och har du tur så missar han med det skottet. Du har redan vapnet åt rätt håll och kan snabbt besvara elden.

Nackdelen med att ha en lampa (tänd) på vapnet är att vid en duellsituation kommer ljustrålen att tala om var du finns och åt vilket håll ditt vapen pekar.

Det är just därför som jag frågar. Jag menar man vill kunna stänga av lampan snabbt vid sammanstöt.

Jag tänkte att det kanske bara är fånigt, men normalt kan det vid patrullering vara en fördel.

Visserligen röjer jag min position men å andra sidan borde jag redan vara röjd så tillvida att motståndaren redan vet att objektet är bevakat och räknar med en sammanstöt. MAO fördelarna kanske inte uppväger. Fast nu håller jag på att hamna helt OT...

Frågan var ju hur man snyggt och stiligt ska använda belysning med vapnet utan att hämmas och utan modifiering.

Mini maglight på Ris fäste uppepå Aimpointen funkar skit bra

sitter på vapnet här syns dock väldigt dåligt och är ej tänd

Fan vad ful man är då :P

http://www.mds.mil.se/kronobergsgruppen/ph...07551&nid=30431

Edited by Sandqvist

Vi testade för några år sedan att fästa minimaglight på AK4 m.h.a. slangklämma, längst fram på sidan vid kornringen ungefär. Eftersom vapnet blir hyggligt varmt vid hög ammförbrukning placerade vi oxå en aluminiumprofil mellan lampan och vapnet, i syfte att avleda vämen åtminstone hjälpligt. Pga av vämeutvecklingen förkastade vi buntband utan att testa.

Personligen löste jag av/på-problemet så att jag tillverkade en enkel tryckkontakt av några kopparbleck, sladdar och lite tejp. En bit ytterhölje till en vanlig elsladd fungerade som kapsel för själva kontakten, funkade utmärkt. Kontakten kunde då tejpas på handskyddet på valfri plats. Tejp mår f.ö. inte heller bra av värmen efter ett par hundra 7.62 lös.

Så fort SIB-tjänsten började lärde vi oss dock att maglight inte pallar för vapnets vibrationer(iaf inte monterad längst fram) ens vid lösskjutning. Har en liten videosnutt (tyvärr inte digitalt) där man kan se hur lampan kopplas på av sig själv vid eldgivning. Tror inte att lampan hade gillat vårt montage i långa loppet heller, även om jag inte kan minnas att nån lampa gick sönder under övningen. Har dock för mig att vi inte upplevde montaget som speciellt meningsfullt efter att ha använt det ett par dagar och den bilden stärks ytterligare av att jag inte sett nån av de killarna använda det efter den övningen.

En annan grej med vapenlampa är att man tenderar att använda hela vapnet som en ficklampa, vilket är minst sagt bökigt vid kartläsning o.dyl.

Tror att man ska ha kvalitetsgrejor om man behöver en vapenlampa och komplettera med en bra pannlampa som löser andra uppgifter än strid.

/Bolle

När jag gjorde lumpen så hade jag en ficklampa (modell biltemas billigaste) monterad under manteln på kpisten. Konstruktionen på lampan var sådan att man satte på den genom att vrida på reflektorhuset. Detta gick naturligtvis inte för sig då den satt fast mot manteln. Som tur var så hade lampen även en 'morseknapp' som gjorde att lampan lös så länge man höll den intryckt. Detta visade sig vara en ypperlig lösning! Det går lika lätt/fort att lysa som att skjuta eftersom man hela tiden håller vänster hand under lampan (precis som handskyddet på en AK) och tummen på lysknappen. Dessutom så lämnade man inte lyset på i onödan eftersom man var tvungen att hålla inne knappen.

RIS/RAS feste för Lasersikte/lampa 100kr (med lasersikte) Pataj

Mini maglight 150kr Rusta

går riktigt bra att fästa på APt

= 250kr biligt och bra funkar tål stryk har använts i 7h hård SIB utan att lampan eller festet tog någon stryk lätt att ta bort igen med en lite stjärn skruvmejsel om någon börjar bråka om det

Jag tycker att kan man inte fixa en pålitlig lösning kanske man bör avstå helt.

Främst av den anledningen att det är surt att ha en mental förberedelse för att ha en fungerande vapenlampa som sedan går sönder - lurad.

Givetvis har inte alla pengar att kasta ut på dyra SureFire vapenlampor, men försök att tänka ett mellanting mellan billigast och dyrast.

Vad man bör tänka på är att en "vanlig" lampa kommer med stor sannolikhet gå sönder efter div. stötar och eldgivning.

Argumentet "men det har ju funkat si och så" håller inte då problemet är att det kommer att gå sönder och du vet inte när.

Givetvis kan alla typer av lampor gå sönder, men man bör sträva efter en lampa som är optimerad, dvs med "stötdämpning" för lampan och batterierna.

En LED lampa kan vara en bra lösning då de av naturen är stöttåligare än vanliga lampor, dock kan det vara lämpligt att se över ett ev. behov av ir-filter etc.

Om man fäster något på rps bör man vara noga med att man dels inte belyser för mycket av sig själv samt att hålla sig inom max. vilkten för fästet.

Lampan bör dessutom kunna sättas på/stängas av på ett smidigt sätt. I min värld springer man inte omkring med lampan tänd utan den används i korta perioder, kanske om man har någon under direkt kontroll kan lampan vara tänd under längre perioder.

Jag hade persoligen inte litat på att hålla lampan ut åt sidan och ha Ak'n hängande runt halsen, svårt att rikta samt [omöjligt] att kontrollera vapnet vid eldgivning.

Nackdelen med att ha ett förfarande som kräver ett hyfsat stort utrymme är att det är svårt att få plats med sig själv samt vapen och lampa vid ex: sib.

Jag kan också tycka det är vanskligt att lita på att fi är såpass god skytt att han riktar/träffar i närheten av reflektorn och inte mig, kontra fördelen av att vara "tight" och ha möjlighet att hantera mitt vapen snabbare/enklare/mer pålitligt. Kan också vara lätt att belysa sig själv när man håller ut lampan i sidled, antingen direkt eller genom reflektion från en ljus eller reflekterande yta.

Bättre kan vara att sträva efter att utnyttja flera olika tekniker och vara dynamisk i sitt brukande av ljus. Dvs situationsanpassat.

Kan rekommendera SureFires tidningar, de har många tips på brukandet av dels fast monterade vapenlampor samt alt. med "lös lampa". (bör gå att köpa på Mil-Shopen)

De ger för övrigt bra information om lampor rent generellt, gav mig många "aha!" upplevelser och möjlighet till eftertanke ang. vapenlampa.

Jag kommer att vänta med att mickla tills jag har råd att köpa en "riktig" vapenlampa och personligen tycker jag att ex: en generell Mag-Lite är på gränsen till en dålig lösning, främst pga dess ringa tillförlitlighet.

Lite tveksam att använda vapenlampan till att belysa fönster etc. du riktar vapnet mot allt du belyser, det tycker jag är dåligt rent säkerhetsmässigt, har man en fast monterad vapenlampa bör den användas till det den skall och inte till ett allmänt belysningsbehov. Komplettera med en handhållen lampa.

Mina 0.2 ören [utan att ha övat massor med vapenlampa]

Edited by 2Sharp

Tack allihop för era svar. Idag köpte jag en no name ficklampa i alu med viss stötskydd, fuktskydd och led lampa för 89 spänn.

Den duger INTE att montera men jag får nöja mig med denna (bättre än inget). Måste börja packa nu, äntligen övning igen!

Har egentligen för många lampor antagligen, bättre det än att inte ha nån alls och tvingas låna lampa hela tiden. Är utrustad med en SF G2, en UK4L, en pannlampa (no name) samt två små ASP ledlampor i bröstfickorna dragkedjor, en röd, den andra vit. Backup till backupen etc. :P

Har dock inte använt alternativet vapenlampa, inte haft behovet. Ännu!