sleget Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Undrar bara över en grej. Gick förbi maritiman i göteborg för ett tag sedan. Hajade till när jag såg att ubåten (nordkaparen) hade ett påmålat kronmärke i framkant på tornet. Alltså ala flyget, tre gula kronor på blå botten med gul bård. Har alla svenska ubåter detta eller är det bara en grej som de hittat på själva? Kanske jag som är dum men jag kan inte minnas att jag sett detta förut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 (edited) Den typen av kronmärke heter i FV m/40, men på ubåtar tillkom den antagligen på 80-talet, möjligtvis något av de sista åren på 70-talet. Har sett bilder från 1979 då båtarna saknat kronmärkning, men bilder från 1990 då de haft det. Vill minnas att jag läste någonstans under ubåtsjakterna på 80-talet just att kronmärkningen var en sak som civilister kunde komma ihåg om man så misstänkt ubåt och skulle rapportera in det. Just ubåtsjakterna och identifieringsproblem tycker jag verkar vara ett rimligt skäl för införandet, men flagga har de iaf alltid haft. Båtens förkortning (t ex Vgd för Västergötland) har funnits minst sedan 20-talet men verkar försvunnet någon gång på 80- eller 90-talet. Ubåtar av klasserna Sjöormen och Näcken hade ett tag både kronmärkning och namn, men på slutet enbart kronmärkning. Sjöormen hade från början enbart namn men har inte sett Näcken med endast namn. Klasserna Västergötland (Södermanland) och Gotland har jag aldrig sett med namn och verkar alltid haft kronmärkning. Ovanstående är bara mina observationer så ta det inte för någon sanning. Hoppas att någon marinjär med tokkoll på läget svarar hur det egentligen ligger till. edit: fel av mig, har tittat på ytterligare några bilder. Najad saknade kronmärkning 1984 (med hade namnet, Nad). 1987 hade Neptun blivit av med namnet men fått kronmärkning, samma sak med Näcken 1988. Edited January 17, 2006 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted January 17, 2006 Author Report Share Posted January 17, 2006 Tackar så mycket för den infon. Har ju inte haft förmånen att se så hemskt många ubåtar i verkligheten, vare sig svenska eller utländska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted January 23, 2006 Report Share Posted January 23, 2006 Najaden hade kronmärkning 1981. Den målades över inför ett prov av den civila sjöfartens vilja att rapportera in ubåtar i Göteborgs skärgård. 6:e minröjningsflotilljen (där undertecknad ingick) var CM:s incidentstyrka inför den övningen. Och mycket riktigt, En skeppare på en kusttanker slog larm över kanal 16 när han såg den. Det bästa med övningen var att inga civila myndigheter visste om den, Det var lite panik på västkusten en stund.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted January 24, 2006 Author Report Share Posted January 24, 2006 Kan förstå det! Nu när jag har glasögon och kollar litet nogrannare på bilderna av svenska ubåtar så ser jag ju detta märke på en del av dem. Nej det där med ubåtsliv var inget för mig. I alla fall inte nere i Nordkaparen. Jag är inte byggd för detta rent fysiskt. Apropås, nån härnerfrån som passerat Kungälv det senaste? Ligger U137 kvar där vid bron? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted August 19, 2008 Author Report Share Posted August 19, 2008 (edited) Har pressat ned min slanka lekamen inuti nordkaparen och gått lös med kameran. Länkar till bilderna här om det finnes intresse. Har inte gått igenom dem så noga. Nordkaparen_001 Nordkaparen_002 Nordkaparen_003 Nordkaparen_004 Nordkaparen_005 Nordkaparen_006 Nordkaparen_007 Nordkaparen_008 Nordkaparen_009 Nordkaparen_010 Nordkaparen_011 Nordkaparen_012 Nordkaparen_013 Nordkaparen_014 Nordkaparen_015 Nordkaparen_016 Nordkaparen_017 Nordkaparen_018 Nordkaparen_019 Nordkaparen_020 Nordkaparen_021 Nordkaparen_022 Nordkaparen_023 Nordkaparen_024 Nordkaparen_025 Nordkaparen_026 Nordkaparen_027 Nordkaparen_028 Nordkaparen_029 Nordkaparen_030 Nordkaparen_031 Nordkaparen_032 Nordkaparen_033 Nordkaparen_034 Nordkaparen_035 Nordkaparen_036 Nordkaparen_037 Edited several times! Phuuui, först filnamnen med stor bokstav,sedan katalog på fel ställe sen filändelser med stor bokstäver etc etc... Edited August 19, 2008 by sleget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn Posted August 20, 2008 Report Share Posted August 20, 2008 1981-82 tjänstgjorde jag på Älvsborg som förutom minfartyg även var ubåtsdepåfartyg. Jag har tittat lite på mina gamla bilder från den tiden och en visar Sjöhästen med förkortningen Shä och ett kronmärke på tornet. En annan visar Delfinen märkt på motsvarande sätt. Fotot på Näcken som togs samma dag visar att hon hade namnförkortningen men inget kronmärke och jag vill minnas att Neptun och Najad också saknade det. De flesta ubåtarna hade vid den här tiden inte bara namnförkortningen målad på tornet utan ofta även sin latinska devis med vit text. Ubåten Springaren t.ex. hade texten "Vade retro. audaces fortuna juvat" vilket då sades betyda ungefär "Vik hädan - lyckan står den djärve bi". Alla ubåtar hade sitt eget latinska motto. Sjöhunden hade "Cave canem" (Varning för hunden), Vargens kommer jag inte ihåg men översatt blev det: "Den främste vargen bland gelikar". Någonstans i gömmorna har jag uppgifter om alla ubåtarnas deviser från den här tiden och de var ofta på något sätt kopplade till namnet. Ska leta lite och återkommer om jag hittar dem. Namnen på tornet försvann under ubåtsjaktperioden, sannolikt av samma skäl som ytfartygens bognummer målades över, namnskyltarna och vapensköldarna täcktes över vid skarp verksamhet. Man tog t.o.m. bort bognummer och fartygsnamn på frälsarkransarna. Anledningen var att om vi lyckades tvinga upp eller sänka något, skulle fartyget inte kunna identifieras alltför lätt. Man befarade att besättningarna och deras familjer eventuellt kunde utsättas för repressalier som någon form av vedergällning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts