Lättöl Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Räddningstjänsten har alltså spärrat av och utrymt en radie på 300 meter runt Höganäsverken på industriområdet mellan Laholmsvägen och Östra stranden i Halmstad.Det man befarar är en kraftig explosion med splitterverkan från en behållare med kalciumkarbid som står utanför själva industribyggnaden. Det som hänt är att kemikalien blivit fuktig och då bildas en explosiv gas, acetylengas. Behållaren har då börjat svälla och räddningstjänsten kan inget annat göra än avvakta och som sagt spärra av. Tågtrafiken påverkas dock inte, trots att banområdet ligger alldeles intill. Räddningstjänsten säger att behållaren står såpass bra till att det inte är nödvändigt att stoppa tåget. Om behållaren spricker kan det bildas gnistor, med påföljande explosion. Räddningstjänsten inväntar nu experthjälp, bland annat från Sundsvall. Man diskuterar också att begära in polisens bombgrupp från Malmö och deras robot, alternativt försvarets bepansrade hjullastare för att flytta på behållaren. Hjullastaren finns här i Halmstad. Där ser man. Pansartraktor. Tråkigt nog har jag parkerat innanför riskzonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dweezil Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 De kan väl slänga in Rosén, han är ju NBC-befäl i Hv så att han får leka lite Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Varför gör man inte som med acetylenflaskor, skjuter hål för att minska trycket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted January 16, 2006 Author Report Share Posted January 16, 2006 Varför gör man inte som med acetylenflaskor, skjuter hål för att minska trycket? Den aktuella behållaren innehåller 1.200 kilo kalciumkarbid. Så den kanske är för tjock? Samt att den eventuellt redan läkte gas. Ingen aning faktiskt. Jag kan dra på gummistövlar, orange Helly-hansen och M90-keps och gå ner och fråga på dryg Halländska om du vill Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Oavsett storlek på behållaren tycker åtminstone jag att det vore bättre att försöka punktera den för att få ner trycket istället för att vänta på en explosion. Vad avser godstjocklek på behållaren tror jag inte att det är gränssättande. Men, jag är ju bara lekman och vi får väl hoppas att räddningstjänsten vet vad dom gör. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Minns från skolans kemilektioner när snille 1 kom på idén att spola ner kalciumkarbid i diskbänksavloppet. Snille 2 kommer på idén att föra en tändsticka mot gasen som sipprar upp.. *STOR SMÄLL* (Dock inga skador på personal eller materiel.. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Minns från skolans kemilektioner när snille 1 kom på idén att spola ner kalciumkarbid i diskbänksavloppet. Snille 2 kommer på idén att föra en tändsticka mot gasen som sipprar upp.. *STOR SMÄLL* (Dock inga skador på personal eller materiel.. ) Nu kom jag osökt att tänka på ett practical joke som jag gjorde med en dumdryg "världsmästare" som hade sommarstuga vid en sjö och söp som ett svin ibland. När det blev mörkt smög jag dit iklädd svart våtdräkt och med en PET-flaska med karbid, simmade ut, skvätte i lite vatten i flaskan, tände på gasen som sipprade ut och sänkte flaskan samt simmade därifrån fort som attan under vattnet. Han kom ut precis som jag klivit upp ur vattnet längre in i viken och jag undrar fortfarande om han hann lätta på trycket innan han började sluddra osammanhängande och utförde en krigsdans. Det brann nämligen ganska rejält mitt ute i viken och jag undrar fortfarande om han nånsin fattade vad han såg. Komiskt var det iallafall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.