Animal Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Förslaget Jaha, vad tror ni? Kommer förslaget att gå igenom? Tanken som jag förstått det är att militären ska vara underställd polisen vid trubbel, alltså inte bara vid naturkatastrofer. Är det till nån nytta eller det blir bara en pappersanka av alltihop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 vilket jag bara undrar över är detta, att det aldrig existerat en lag, som förbjuder svensk militär att ingripa mot civila svenskar. Lex ådalen har aldrig funnits. det senaste fallet jag hörde om att militär var satta i beredskap, att hjälpa polis var 1965. livgardet skulle tydligen hjälpa till om de sk hötorgskravallerna. tyvärr innehåller nätet av någon underlig anledning ytterst lite info om dessa "kravaller" nu vet jag inte om det var högvakten som skulle skydda slottet eller om det var K1´s kaserner var det som skulle skyddas. i så fall är det ju rent "vaktB-förfarande", men den info jag fick av en äldre herre som var stamanställd vid tillfället, skulle LG hjälpa till vid/runt hötorget. nu är min stockholms-geografi lite risig men hö-torget ligger inte 15 m(invid) från LG´s gamla kaserner? om vi också pratar beväpnad insats vet jag inte heller. den äldre herren talade om bajonett på, vilket inte låter helt otroligt om vi talar om högvaktsstyrka. men det kan ju även ha rört sig om att spärra av gator, militär mtrl är ju rätt ok att ställa i vägen för folk. dessutom har NI övat ihop med flygbas-jägeriet på såtenäs under 1990-talet. men gissar att det för fbjs-folket att bevaka herkor, som förmodligen blev militära skyddsobjekt, om de skulle ner på civila flygfält, vid transport av NI. jag tror det var inför friidrotts-vm 1995, det var tidigare än 2001 iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
major disaster Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Det är nog en ganska utbredd tro att militären varit förbjuden att ingripa mot befolkningen efter Ådalen. Gå in på www.hemvarnet.mil.se och leta upp nummer 5, 2001 "Hemvärnet skulle stoppa upplopp". Där finns uppgifter om "Föreskrifter för militär trupps användning av vapen för upprätthållande av allmän ordning mm" fastställd 1958 av regeringen. Enligt artikeln skulle den upphävts någon gång på 70-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts