Jump to content

Årsknapp HV, hur ska den bäras?

Fu Zeeuus

Recommended Posts

Detta år fick de som fullgjort sina timmar i hemvärnet en knapp.

Men hur ska man bära den? Ska den sitta på dragkedjan till vänstrabröstfickan eller på själva uniformen?

The Swede din reglementfetisch du borde kunna peka med hela handen i denna fråga?

:huh:

Vad är detta för knapp? Mig vetterligen så finns endast 5, 10 osv -års märken...

Finns även märken för de som uppfyllt kontraktet under året. Det kompani jag tillhörde för massor med år sedan brukade Kompanichef dela ut dessa på slutet av en övning till de som uppfyllt kontraktet för det året. dvs direkt efter en helgövning. Men nu har jag inte sett röken av dessa under de senaste 3-4åren.

min högst personliga åsikt är att detta märke känns lite "onödigt"

Dela ut ett märke för att du klarat av att göra det du faktist frivilligt åtagit dig?

Edited by rhdf

Tycker FM kunde lägga pengarna på något vettigare.

Det ahr säkert kostat miljoner att ta fram den där fula saken. :baskerPa:

Håller med dig till fullo, finns mycket annat att priotera för hemvärnsförbanden, men någon sorts tjänstgörings medalj/knapp borde finnas kvar så klart..

Känns lite som om det där märket hade nån sorts skum funktion på "gamla goda tiden"

nånting man kunde ha för att visa de andra runt kaffebordet att "jag är lite bättre än er, för jag fullgjorde mitt kontrakt"

Känns lite som om det där märket hade nån sorts skum funktion på "gamla goda tiden"

nånting man kunde ha för att visa de andra runt kaffebordet att "jag är lite bättre än er, för jag fullgjorde mitt kontrakt"

Vadå "gamla goda tiden"?

Det har funnits i fem år.

Det märket borde vara tre gånger så stort och rosa samt delas ut till alla som INTE har gjort vad dom tagit på sig att göra dvs. fullgöra sitt kontrakt.

Att få ett märke för att man gjort det man tagit på sig att göra :navy:

Vadå "gamla goda tiden"?

Det har funnits i fem år.

ja, men det hade PASSAT bättre då

jag vet inget om historian bakom märket och hur det kom till. men det känns lite "dagis" över det

dvs alla får medalj sen om man gör 20,0 eller 200 timmar spelar ingen roll :navy:

idéen är väl att de som gör <20h(eller vad man har kontrakterat) definitivt inte ska få en sådan.. tanken är väl att det är lättare att få folk att bära något sådant än att bära ett märke som visar att man misslyckats med sitt kontrakt

Edited by johanp

Eller så låter man folk som klarar sitt minimum utav 20 timmar behålla uniform och utrustning.

På så sätt ser man enkelt vilka som fixar sina kontrakt.

Dom som har uniform = gjort sina timmar.

Dom utan uniform = har inte lyckats

DXL har helt rätt.

Klart som fan du har klarat kontraktet om du har uniformen kvar - eller hur?

På sista FBU-kursen såg jag ett antal sådana märken. Företrädesvis kom personerna med dessa märken från små kompanier på utrotningslistan.

Anekdot: en människa sa sig komma från ett "kompani" i västra Sverige. Det visade sig snart att "kompaniet" hade 23 övande soldater....

Detta märke är en styggelse! Får du ut ett sådant märke tycker jag du skall fråga din chef vad meningen är med att bära det, när saken är så självklar...

Edited by BertilXerxes

För en del är det tydligen inte så självklart. Men jag gillar nog hellre den hårda vägen. Upfyller du inte ditt kontrakt blir det diskussion med chef. Kommer ni fram till att det var befogat får du ett år till på prov. Annars går du självmant ur Hv.

Sedan gör det ju ingen skillnad om vi slutar använda märket. Utvecklingskostnaden rinner ju inte tillbaka för det.

För en del är det tydligen inte så självklart. Men jag gillar nog hellre den hårda vägen. Upfyller du inte ditt kontrakt blir det diskussion med chef. Kommer ni fram till att det var befogat får du ett år till på prov. Annars går du självmant ur Hv.

Precis så hanterade vi det på min bataljon när jag fortfarande var aktiv (innan tramset med knappar). Frågan om utmärkelse för uppfyllt kontrakt var uppe i Hv-rådet men sågades av en majoritet av bat-representanterna + Hv/Friv-folket. Se´n några år senare så ser man eländet i reglementet! :wub: Urrk!

Men det är väl inte så konstigt? Man ser hur "kamraterna" inte gör sina timmar och gruppen man är i är aldrig komplett. Chefen gör inte sitt jobb och sållar ut varje år. Man känner att all tid man lägger ner är i onödan, för man kan aldrig bli en fungerande grupp. Då är det klart man vill ha ett tecken för de som gör jobbet så man kan skippa de andra och få lite gjort.

Sen är det väl helt klart så att det egentligen är ett ickeproblem, precis som du beskriver. Om alla tagit sitt ansvar.

Svaret på frågan varför den finns är (som vi redan tidigare i tråden konstaterat) att göra skillnad på de som gjort sina kontrakt och de som misslyckas. Vad man sen tycker eller som det verkar, inte tycker om denna knapp är helt off topic i denna tråd. Frågan var, hur ska den bäras? Jag ville veta för att inte komma och se ut som en jättetönt OM jag väljer att bära den.

Under sedvanligt formella former fick alla som var närvarande på Julbordet. (Ja vi betalade själva) Glädjen att få dessa små kontraktsknappar och det för att stimulera folk att uppfylla sina kontrakt. M.A.O Det ska vara pinsamt att inte ha denna knapp och man ska känna sig utanför då man inte får den.

Frågan är som sagt om det inte blir motsatt verkan och det kan vi diskutera i en annan tråd.

PS. Tack swede för ditt svar.

ett förhållningssätt som kan rekommenderas om man väljer att kladda på skrotet på sin uniform är att ta bort den ett år efter att man fått den.

var på kurs i somras där en lirare hade 3st soldatprovsmärken(alla 90tal) på ena dragkjedjeflärpen samt ett på det andra plus ett 3år gammalt kontraktsmärke, det såg inte så snärtigt ut direkt.

ett förhållningssätt som kan rekommenderas om man väljer att kladda på skrotet på sin uniform är att ta bort den ett år efter att man fått den.

var på kurs i somras där en lirare hade 3st soldatprovsmärken(alla 90tal) på ena dragkjedjeflärpen samt ett på det andra plus ett 3år gammalt kontraktsmärke, det såg inte så snärtigt ut direkt.

Helt rätt, soldatprovsmärken och kontraktsmärken bärs innevarande år samt nästkommande.

Har du t ex ett kontraktsmärke med årtalet 2005 får du bära det under 2006 framtill dess att du får ett nytt.

Endast det senast märket bäres.

The Swede :huh:

Håller med dxl.

Det ska inte finnas några som inte gjort sina avtalade timmar; de ska ut. Och de som fått dispens ett år för att har haft särskilda skäl ska inte behöva "skämmas" genom att de inte har något fånigt märke eller knapp.

Pacta sunt servanda (Avtal ska hållas). Ut med de som inte fullgjort sitt avtal.

/Ola