Jump to content

Framtidsutsikter för officerare.

Recommended Posts

Precis som rubriken säger så undrar jag hur det ser ut för officerare i den nya organisationen. Kommer det finnas jobb för unga officerare i framtiden?

Ifall någon officer kunde skriva ett par rader om framtidsmöjligheter hade det varit bra. Det är nämligen vad jag kommer satsa på, om jag trivs med militärtjänsten.

Följdfråga: Hur fast är man i det förband man gör VL i? "Dålig" prestation på mönstringen gjorde att jag inte kunde göra som alla polarna och göra jägartjänst på K3. Ska till 2:a skvadron på LG istället. Oavsett om jag trivs med tjänsten senare, vill jag gärna ha fler valmöjligheter om jag satsar på en karriär inom FM.

Så det är ditt tjänstgöringsbetyg som spelar all roll när du söker till ett annat förband?

En fråga till: Måste du läsa till officer innan du kan få anställning på ett förband, eller kan du fortsätta i alla fall ett tag på ditt förband utan högskoleutbildning?

Så det är ditt tjänstgöringsbetyg som spelar all roll när du söker till ett annat förband?

Betyg, militär utbildning och civila meriter är det som avgör.

En fråga till: Måste du läsa till officer innan du kan få anställning på ett förband, eller kan du fortsätta i alla fall ett tag på ditt förband utan högskoleutbildning?

Du kan jobba som Förstärkningssoldat under en viss tid efter vpl så till vida att du har en utbildning som är efterfrågad av förbandet. Då börjar du arbeta utan någon speciell utbildning efter muck.

Du kan jobba som soldat ingående i Utlandsstyrkan.

Annars är det officer som gäller. Antingen som YO med 3 års utbildning, som RO med 1 års utbildning eller som Officer i IO som läst första året på Officersprogrammet (nytt för det kommande utbildningssystemet).

/Krook

Förstärkningssoldat. Vad innebär det exakt? Att instruera värnpliktiga osv eller...?

att du har hand eller hjälper en yoff att utbilda värnpliktiga. det kan röra sig från allt inom exercis till ditt special område.

det brukar också vara fördelaktiga att jobba som förstärkningssoldat för då får du samt förbandet reda om det kan vara nånting för dig att gå vidare och bli yoff

Antingen som YO med 3 års utbildning, som RO med 1 års utbildning eller som Officer i IO som läst första året på Officersprogrammet (nytt för det kommande utbildningssystemet).

Här går vi snabbt OT. :baskerPa:

Vad är skillnaden på RO och IO? Båda läser ju ett år. Eller är IO det nya namnet på RO?

Antingen som YO med 3 års utbildning, som RO med 1 års utbildning eller som Officer i IO som läst första året på Officersprogrammet (nytt för det kommande utbildningssystemet).

Här går vi snabbt OT. :D

Vad är skillnaden på RO och IO? Båda läser ju ett år. Eller är IO det nya namnet på RO?

Man har planerat för en "etappavgång" efter 1 år på OP för att få ut officerare (?) för tjänstgöring som truppförande på lägre nivå (Grpch-Toch) i IO samt till viss del som instruktörer inom egen specialitet i GRO. Dessa ska tjänstgöra ett begränsat antal år (>10?) innan de växlas över till civilt arbete.

Jag har tidigare tippat att dessa ska ersätta RO men jag är inte helt säker nu.

/Krook

Man har planerat för en "etappavgång" efter 1 år på OP för att få ut officerare (?) för tjänstgöring som truppförande på lägre nivå (Grpch-Toch) i IO samt till viss del som instruktörer inom egen specialitet i GRO. Dessa ska tjänstgöra ett begränsat antal år (>10?) innan de växlas över till civilt arbete.

/Krook

Men hur fungerar det med RO? Som jag förstod det så skulle YO och RO läsa samma program, bara det att RO slutar på skolan efter ett år och går ut på trupp. Om det är så, vad är då skillnaden mot en IO? Eller har jag missuppfattat något grundläggande?

/Krook

Men hur fungerar det med RO? Som jag förstod det så skulle YO och RO läsa samma program, bara det att RO slutar på skolan efter ett år och går ut på trupp. Om det är så, vad är då skillnaden mot en IO? Eller har jag missuppfattat något grundläggande?

Skillnaden är väl anställningsförhållandet och den långsiktiga planen.

IO:n ska arbeta 100% i ett antal år.

RO:n ska kunna sättas in begränsade tider under sin livstid.

Den grundläggande utbildningen blir den samma som det verkar men en RO ska vidareutbildas och nivåhöjas för att täcka behov högre upp i hierarkin.

/Krook

Skillnaden är väl anställningsförhållandet och den långsiktiga planen.

IO:n ska arbeta 100% i ett antal år.

RO:n ska kunna sättas in begränsade tider under sin livstid.

Så i princip så blir IO = "RO i GRO" då?

Ska man ha samma akademiska krav på IO även om dessa inte är planerade för högre befattningar?

Låter lite som en smygintroduktion av ett underbefälssystem, synd att man är för gammal.

The Swede :baskerPa:

Bedömt inte.

Så i princip så blir IO = "RO i GRO" då?

Nja, RO får endast jobba i max tre år medan den här nya kategorin (låt oss kalla den IO) ska arbeta i flera år.

/Krook

Nja, RO får endast jobba i max tre år medan den här nya kategorin (låt oss kalla den IO) ska arbeta i flera år.

Ja, men principen är väl densamma?

Hur har man för övrigt tänkt att lösa detta? Som jag fått det förklarat för mig så beror 3 årsgränsen på att om du är visstidsanställd i mer än tre år så övergår anställningen till tillsvidareanställning. Så hur har man tänkt "tvinga" IO att sluta?

Ja, men principen är väl densamma?

Nja. En reservare ska ju gå i skolor med befordran och diverse olika befattningar medan dessa "IO" blir mer liknande UOff.

Hur har man för övrigt tänkt att lösa detta? Som jag fått det förklarat för mig så beror 3 årsgränsen på att om du är visstidsanställd i mer än tre år så övergår anställningen till tillsvidareanställning. Så hur har man tänkt "tvinga" IO att sluta?

Jag passar på den frågan.

Dock kan jag spekulera i att man kommer verka för en lagändring. Om inte så får man väl hitta på något sätt som stimulerar yrkesväxling. Hur nu det ska gå till.

OBS! "IO" har inte införts än utan är ett arbetsförslag som kanske införs med det nya kompetensförsörjningssystemet.

/Krook

Edited by Krook

Kommer IO vara åldersbegränsat tror ni? Alltså typ man bli inte antagen om man är över 23 eller liknande? Också, vilken grad kommer en IO att ha efter genomförd utbildning? Gissar typ Sergeant men blir inte det en lite väl tydlig återgång till underofficerssystemet?

När skulle detta system med IO bli aktuellt? Till nästa intagningsrunda redan eller senare?

Angånde yrkesväxling så skulle jag nöja mig med en gratis utbildning på högskola universitet, alltså: staten/försvarsmakten står för studielånet.. :P men hur troligt det är sen :baskerPa:

Edited by Jända

Kommer IO vara åldersbegränsat tror ni? Alltså typ man bli inte antagen om man är över 23 eller liknande? Också, vilken grad kommer en IO att ha efter genomförd utbildning? Gissar typ Sergeant men blir inte det en lite väl tydlig återgång till underofficerssystemet?

Sergeant ligger väl nära tillhands.

När skulle detta system med IO bli aktuellt? Till nästa intagningsrunda redan eller senare?

Om man hinner implementera det med allt runtomkring (lagar, förmåner, lönesättning, mm) så blir det nog nästa runda.

Men som sagt:

...arbetsförslag som kanske införs med det nya kompetensförsörjningssystemet.

/Krook

Sergeant ligger väl nära tillhands.

Tror nog mera på fänrik faktiskt. Helt enkelt därför att det finns bestämmelser som säger "lägst fänrik" att det förmodligen blir enklast så.

Kan mycket väl bli så att man utökar kategorin "officer" med en grad till... Har hänt förr att grader både tillkommit och försvunnit. Bestämmelser är till för att ändras, alt. kringgås... ALDRIG följas. :P Men vad vet jag... ?

I den information jag fått så anställs man som sergeant. Men jag fick informationen om att det skulle kallas etappofficer. Står iallafall i den folder som rekryteringsofficeren på Lv6 skickat ut till intresserade.

Får erkänna min djupa okunskap avseende vad som faktiskt står i senaste reservofficersavtalet (2004?), men stämmer det verkligen att man 'bara' får jobba tre år som RO?

Nja, RO får endast jobba i max tre år medan den här nya kategorin (låt oss kalla den IO) ska arbeta i flera år./Krook
Är det ngn som har sitt ex av "Reservofficeren" framför sig så att de kan gå in på SROFs hemsida och undersöka vad avtalet säger?

Lägger man ihop alla små tillfällen, övningar, utlandstjg etc så är ju tre år ingenting...

Tänker efter...

Om det däremot är sammanhängande tjg som avses - vilket låter troligare :baskerFN: - köper jag iofs att man kanske måste erbjudas tillsvidareanställning efter tre år.

Tycker systemet med IO, om det nu är rätt benämning, verkar funkis. Om kontraktet är tidsbegränsat redan från start ser jag inget problem med att "få dem att sluta".

Vill de fortsätta kan de väl om inte annat utgöra en utmärkt rekryteringsbas för YO/RO?

Tanken är väl att hitta ett sätt att bredda basen på på personalpyramiden utan att behöva erkänna att man tänkte fel då underofficerarna avskaffades... ;)

Får erkänna min djupa okunskap avseende vad som faktiskt står i senaste reservofficersavtalet (2004?), men stämmer det verkligen att man 'bara' får jobba tre år som RO?
Nja, RO får endast jobba i max tre år medan den här nya kategorin (låt oss kalla den IO) ska arbeta i flera år./Krook
Är det ngn som har sitt ex av "Reservofficeren" framför sig så att de kan gå in på SROFs hemsida och undersöka vad avtalet säger?

Lägger man ihop alla små tillfällen, övningar, utlandstjg etc så är ju tre år ingenting...

Tänker efter...

Om det däremot är sammanhängande tjg som avses - vilket låter troligare :baskerFN: - köper jag iofs att man kanske måste erbjudas tillsvidareanställning efter tre år.

Tycker systemet med IO, om det nu är rätt benämning, verkar funkis. Om kontraktet är tidsbegränsat redan från start ser jag inget problem med att "få dem att sluta".

Vill de fortsätta kan de väl om inte annat utgöra en utmärkt rekryteringsbas för YO/RO?

Tanken är väl att hitta ett sätt att bredda basen på på personalpyramiden utan att behöva erkänna att man tänkte fel då underofficerarna avskaffades... ;)

ÖB sade på Folk och Försvars rikskonferans 16/1 gällande personalfrågan:

Man såg helst att officers yrket inte var något men sysslade med genom hela arbetskarriären och att man efter halvägs skulle ett "utskyflingsprogram" få ut en ur FM för att på så sätt kunna berdda plats för nya officerare. (har för mig att det var nåt likande han sa så ta detta men i stora drag är det rätt).

så det betyder ju att officeryrket kan bli en "visstidsanställning" dock på kanske 15år.

frågan är om det är rätt väg att gå för hälla in nytt blod i FM.

I den information jag fått så anställs man som sergeant. Men jag fick informationen om att det skulle kallas etappofficer. Står iallafall i den folder som rekryteringsofficeren på Lv6 skickat ut till intresserade.

Bra! Då kallar vi kategorin för Etappofficer hädanefter i den här tråden.

Skönt att det dyker upp fler källor på det här. Jag började nästan bli lite orolig. :P

QUOTE(Krook @ Jan 15 2006, 19:34 )

Tänker efter...

Om det däremot är sammanhängande tjg som avses - vilket låter troligare - köper jag iofs att man kanske måste erbjudas tillsvidareanställning efter tre år.

Tanken är väl att hitta ett sätt att bredda basen på på personalpyramiden utan att behöva erkänna att man tänkte fel då underofficerarna avskaffades...

RO får tjänstgöra i GRO i max 3 år under en 8-årsperiod.

Tjänstgöring i Insatsorganisationen (eller KRI/KRO) är mig veterligen inte tidsbegränsad.

/Krook