Jump to content

Tips för undvika tele-störning?

killernils

Recommended Posts

hejsan,en mycket irriterad faktor under övningar är när dom blandar in störning, pejling och dyl.

Jag undrar om någon här har lite tips hur man undviker detta?

Givetvis kan man öka effekten,snabbsända o lite av dom grundtipsen.Vad jag är ute efter är tips från "gamla rävar i gamet" så att säga.Gärna om de finns nån elektronik som man kan löda ihop,eller andra tips.Har själv tänkt på mobiltelefon,de kanske dom inte tänker på i första taget.

Mvh Henrik

Inga tips precis men väl en tanke eller två. Det är inte personligt menat.

Övningar är, anser jag, till för att efterlikna verkligheten i mesta möjliga mån. I verkligheten får man stå ut med pejlingar, störningar och liknande. I händelse av ofred kommer mobilnätet säkerligen inte att fungera tillfredsställande, om än overhuvudtaget, alltså bör man inte använda mobilnätet på övningar heller för att kommunicera med andra plutoner etc via SMS eller mobilsamtal. Det är i så fall bättre att använda grundtipsen; snabbsändning, effekthöjning osv. Funkar inte RA-sändningarn pga störning får man använda sig av andra metoder som t.ex. MC-ordonnans, löpare eller liknande. Vad är det man brukar säga? "Train hard, fight easy"?

Att sänka effekten är en metod för att slippa störning. Konstigt eller?

De flesta störare aktiveras när de mottager en signal på given frekvens och ligger således alltså inte och stör hela tiden.

Om man som användare då använder så lite effekt som möjligt minskar risken för att aktivera en störsändare.

Använd helst tråd eller ordonnans. Radio är sistahandsalternativ och Mobiltelefon är lika dåligt som vilken annan radio som helst (om inte sämre).

/Krook

1. Signaldisciplin

2. Läs på reglementen som "telehot mot Samband", SbrF serien mfl, de ger en massa tips

3. Anhåll hos din chef om att få utbildning i skydd mot störning osv, det finns massor av kompetens i FM som måste spridas (i armén främst S1), personligen tror jag S1arna skulle bli överlyckliga om de fick en sådan förfrågan.

Mitt bästa tips är - låt bli radion, allt som emitterar kan pejlas och störas. Har du mobilen på röjer du dig hela tiden eftersom den söker efter basstationer. Som sagt använd tråd, går inte det, förbered så mycket ni kan tillsammans, utarbeta tydliga och enkla planer på vad ni skall göra om ni får störning.

Har själv seglat i sambandsbefattning på korvett i ett par år och jag kan säga att din irritation går hela vägen upp till amiralen om man inte får det funka asap. Så se till att vara förberedd

Telekrig är kul, man kan aldrig öva för lite, det bästa är när man blir så bra att man "vinner" över telekrigarna och får dem att göra bort sig.

Edited by Psilander

Ja i övrigt är det ju som sagt alla gamla trix som dessutom kan och bör kombineras..

Sänk effekt, skärma i alla riktiningar utom sändningsriktning (mha berg, byggnader, metallkonstruktioner. Nyttja vatten i sändningsriktningen, via-signalera med mellanliggande enheter, osv.

Utan samband, ingen seger!

:ph34r:

/Magnus B

Blir ni utstörda på övningar vilken lyx.

Den enda telekrigsutbildningen vi fick var när våran kapten sa att Ra421 var svårstörd pga sin höga uteffekt även om den var gammal.

Måste instämma i att det behövs mera övning i det här S3 låg på den tiden på andra sidan gatan men dom såg man inte röken av utanför matsalen tyvär.

Med tanke på den kallabalik det blev när kompanichefens vagn blev utskjuten på en övning så var vi i desperat behov av telekrigsutbildning.

Edited by Darkwand

Har du mobilen på röjer du dig hela tiden eftersom den söker efter basstationer.
Minns något en signalnisse berättade under utbildning - under en övning var ytstriden beordad radiotystnad. Allt verkade funka finfint och lede fi visste inte var ytstriden gömde sig eller vad deras planer var - inte förrän de pejlade av mobilbanden. Inom loppet av nån timme så visste fi exakt var ytstriden befann sig och deras uppgifter.

:ph34r:

Hur lätt är det, med dom hjälpmedel Sverige har idag, att pejla ett datameddelande från:

1. RA180

2. RA1952

Det som sänds med RA180 sänds ju med "hoppfrekvens" men hur mkt svårare är det egentligen för en duktig telekrigare med rätt utr att pejla en RA180 kontra en RA1952. Är hoppfrekvenser en gammal metod som inte längre biter på modern teknik?

Hur lätt är det, med dom hjälpmedel Sverige har idag, att pejla ett datameddelande från:

1. RA180

2. RA1952

va vi fick lära oss om RA180(vet inte vilken 1952 är) är att den är tämligen lättstörd,även me hoppfrekvens.Dagens utrustning klarar att hoppa med radion,alternativt stör dom över ett bredare band,så dom plockar alla frekvenserna som RA180 hoppar mellan.Vi fick även veta att dom kan få tag i såkallade "fix frekvensen & klar-frekvenser" och på så vis lättare studera radiotrafiken.jag är ute på lite djupt vatten här,så rätta mig om nått av de jag skrev va fel. Kontentat av kardemunnan var iaf att allt kan störas och avlyssnas,tekniken finns.Frågan var bara om de var värt det,och om tekniken fanns just där.

Men okej vi slopar mobiler,och håller oss "rent stridsmässigt" för lärdomens skull.Finns de nått elektronikshack man kan knåpa ihop möjligvis då? (va ska man säga,mer lr mindre tillåtna saker..)

Jag ligger på en PvRobot-pluton och vi kör runt me BV206or.Tråd är därför ingen möjlighet direkt,å radion är tämligen viktigt(som för alla andra).

Ett tips ja fick av en kompis var att när vi väl bytt till reservfrekvens så ska man låta en radio stå kvar på gamla frekvensen me lite högre effekt å sända skit bara,typ läsa ur en bok,för att fånga uppmärksamheten.Är detta nått ni håller med om?

För övrigt välkommnas givetvis fler förslag =D

Mvh Krp Forsbäck en av fem pvrobot-skyttar detta året

Ett tips ja fick av en kompis var att när vi väl bytt till reservfrekvens så ska man låta en radio stå kvar på gamla frekvensen me lite högre effekt å sända skit bara,typ läsa ur en bok,för att fånga uppmärksamheten.Är detta nått ni håller med om?

Nej, jag håller inte med.

Sänd alltid så lite som möjligt. Dessutom bajsar du ju i det blå skåpet om du har med dig denna radio, pejlarna bryr sig inte bara om VAD du säger, utan också om VAR... :D

Ett bättre alternativ är att fjärrstyra radion via darten på tvåtråd och alltså använda sändarplats om det blir längre halter. Då kan ni undgå bekämpning eftersom de skjuter mot triangulerade platsen, dvs sändarplatsen. (speciellt robotförband, de är inte så omtyckta och nedkämpas gärna medelst indirekt eld innan framryckning, om möjligt)

Detta går att nyttja även på en ledningspluton, en hel RaBv kan fjärrstyras (ibland med en förbrukningsvara kvar på platsen, läs signalist) för att slippa röja grupperingsplats.

/Magnus B

edit: förtydligade robotsynvinkeln..

Edited by Badboy

japp de där me darten va inte så dumt,givetvis ska ju radion befinnas sig på en annan plats,en tabbe av mig.

Dart har ja inte fått lära mig,och tror inte vi har den i bandvagnen,däremot har mina klåfingriga händer kopplat in en mp3spelare som kan ligga å sända lite olika spår då å då på radion,så de ordnar sig.Tanken me att ligga kvar på den gamla frekvensen skulle ja tro e för att dom inte ska leta efter den nya,men dom kanske kör ett sånt brett spektrum så dom iaf hittar den?

tackar iaf för alla tips hittils.och de e sant,IE e dom glada att kasta efter oss....

nu ska ja in igen ikväll,så ja kommer inte kunna svara så mycke,men skriv gärna iaf.

MVh Henrik @P7 Revingehed Ingelstad comp.

däremot har mina klåfingriga händer kopplat in en mp3spelare som kan ligga å sända lite olika spår då å då på radion,så de ordnar sig.Tanken me att ligga kvar på den gamla frekvensen skulle ja tro e för att dom inte ska leta efter den nya,men dom kanske kör ett sånt brett spektrum så dom iaf hittar den?

Om du satt och lyssnade på en radiosändning som plötsligt övergår från normal radiotrafik till högläsning ur ICA-förlagets Stora Kokbok, skulle du inte misstänka något? ;)

Om du lämnar en (eller flera) sändare efter dig som sänder inspelad radiotrafik (från senaste övningen, kanske?) verkar det nog lite mysko om du (sändaren) plötsligt slutar flytta på dig. Väljer du istället att ta med dig mumbojumbosändaren kan den som lyssnar följa dig tills han hittar din reservfrekvens, och när han gör det vet han redan vem han lyssnar på - han har ju följt din förflyttning hela tiden. Byter du frekvens, försök att inte göra det alltför uppenbart vem du är när du gjort det.

Utöver vad som sagts tidigare:

- Använd datasignalering istället för tal om möjligt - tar mindre tid på nätet -ger kortare tidsintervall du kan peljas under, dessutom blir inte näten så överbelastade.

-Ra 180 var sades när jag gick teknisk kurs -02, möjlig att störa med följestörningsutrustning men kunde på varje hopp hinna sända tillräckligt innan då kända följestörare för att datasignalering skulle gå fram.

Då har jag för mig att kryptot ansågs hålla i 12 timmar (tiden för att knäcka en nyckel om man fångat en sekvens.

-Ra 1951 (ra195 som modifierats, kortvåg alltså) hoppar inte under sändning, däremot letar den automatiskt efter bästa sändningskanal, och kollar av de inställda kanalerna kontinuerligt när den står i mottagning. Kan bara användas för PC-dart. 1952 vet jag inte hur den skiljer sig.

-Annars för att undvika upptäckt -- signalera INTE!!

-Ra 1951 (ra195 som modifierats, kortvåg alltså) hoppar inte under sändning, däremot letar den automatiskt efter bästa sändningskanal, och kollar av de inställda kanalerna kontinuerligt när den står i mottagning. Kan bara användas för PC-dart. 1952 vet jag inte hur den skiljer sig.

Menar du att Ra1951 inte klarar vare sig morse, tal, Kv-Dart eller Kryapp302 (MGK)?

Edited by 106

106

Ra 1951-modden är lödd på ett sådan't sätt att du inte kan skicka morse med den. Hur det är med Kv-Dart vet jag ej, men Kryapp302 MGK fungerar och används.

Ra1951 är ett IMHO fenomen som bör förpassas till älgarna.

Edited by Sg Toll

Just ja, det var den som inte klarade morse. Men tal borde väl också fungera fortfarande, även om man blir galen av ljudet efter bara någon timme.

edit: grisfingrar

Edited by 106

@106

Vet precis vad du menar... Precis klockan 13.46 under hela djäkla ASÖ'n så började det låta fördjäkligt. Och trattbassarna som postade den drog ner volymen...

Att den klarar tal är väl rätt så underförstått då den skall hantera MGK...

Edited by Sg Toll

Generellt sett är det svårt att skydda sig mot störningar. Med tillräcklig sändeffekt från störaren så kan man mätta man mottagarens lågbrusförstärkare. Man behöver inte ens träffa rätt frekvensband. Är effekten ännu högre så går mottagarelektroniken sönder, detta kan man däremot skydda sig ifrån. Det finns i dag operativa vapen som är baserade på "high power microwaves (HPM)". Dessa vapen kan förstöra elektroniken i RADAR, radio, mobiltelefoner m.m. på långa avstånd.

Menar du att Ra1951 inte klarar vare sig morse, tal, Kv-Dart eller Kryapp302 (MGK)?

KV-dart-härket är ersatt med en DM5 (fältdator) Morse nej, tal nej, Kryapp 302 vet jag inte för den har jag inte träffat på

Det vi fick höra på en genomgång med någon signalofficer samt vid andra tillfällen under utbildningen var att ra 180 är a) lätt att pejla pga. hoppfrekvens, B) relativt svår att störa av samma anledning och c) försedd med ett krypto som signalskyddsmässigt betraktas som klartext.

Jag håller med de som tycker att detta borde övas mer.

Edited by LeadHead

Vanligtvis bör man agera som att allt kan avlyssnas - det kan man inte göra något åt.

Säker kommunikation är viktig men lika viktig är möjligheten att kunna skicka trovärdig desinformation.

Desinformation är inte trovärdig om den sänds i klartetext.

T.ex kan högre stab medvetet skicka ut order via "svårforcerad kommunikation" till ett förband angående en stridsuppgift.

Förbandet kommer kanske att offras till förmån för att ett annat förband går in och löser en annan uppgift som drar nytta av skenanfallet - fast detta vet dom inte - fast denna order kanske leverades med ett simpelt mc bud.

Avlyssnings möjligheten är i detta fall en fördel.

På samma sätt kan ni driva signalspanarna på övningar till vansinne.

Sätta upp teaterförband medan en liten men vass kärna plockar flaggor.

Fast allt måste vara vattentät - befälet som styr en sådan operation måste ju t.ex se till att teaterförbanden inte vet att dom är offerlamm utan planlägga det som vanligt och starta kampanjen.

Sen när ingen ser så så öppnar han dörren till jord källaren där dom hjärntvättade favoritgossarna suttit isolerade och tilldelar dom en stridsuppgift som förmodligen är enkel när fi har fullt upp med teaterförbandena.

Att konstant växla metoder att arbeta och inte fastna i mönster om det inte finns taktiska skäl är också viktigt - genom att överbelasta fi undtjänst ökar andelen meddelanden som inte analyseras trots att kommunikationsnätet inte är säkert.

Hur kommunikationen för det nyttiga förbandet skall ske måste fantasin ta hand om men det kanske inte behövs nån kommunikation i alla lägen.

Riktad morsesignalering är relativt säker mot avlyssning. Nackdelen är att den kräver fritt synfält mellan avsändare/mottagare.

Odlade en idé en gång om ett kommunikationssystem byggt på morse men hittade inget lämpligt sätt att få det producerat, Kanske det finns någon här som har tips och råd?

Håller för övrigt med föregående talare om vikten av desinformation.

Håller för övrigt med föregående talare om vikten av desinformation.

Jag håller verkligen inte med! Helt befängt! ;)

Den bistra sanningen är att det lokala befälet inte ens vet om att han/hon skickar sin enhet mot en säker död för att hålla fi upptagen så ett annat förband kan lösa sin uppgift.

Han har fått order från ett mycket högre befäl som planerat in "operationen"

Det är inte befängt alls - med en liten nackdel kan en större fördel vinnas o.s.v

I en strids situation gäller detta - ordervägran är ett allvarligt brott - det finns skäl till att det är så.

Offtopic men ändå - det har med desinformation att göra