Nifelhel Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Jag hakar på achilleos inlägg i en tidigare tråd, och kör en egen tråd. Angående vpl ytbärgare så tycker jag att det, som achilleos säger, är horribelt att vpl skall efter ett par veckors utbildning rycka ut till diverse olyckor. Citat achilleos: "Några exempel; Estonia: Vpl ytbärgare kommer ner i nödflottarna och bokstavligen väljer ut de som skall få leva och de som skall dö, då man inte kunde ta med alla. Flera av dem har psykiska problem än idag. Navajo-planet som störtade utanför Sundsvall: Vpl ytbärgare kommer ner till ett sönderslaget flygplan med sargade kroppar. Som tur var levde ingen...annars hade den ytbärgaren haft en övermäktig uppgift med att ta hand om skadade där. En sån situation är ju att jämföra med en minibussolycka, dit man skickar ambulanser med personal som läst sjukvård i åratal. Man skickar förmodligen dit "riktiga" läkare med jourbil också. Jag undrar om det är schysst mot den vpl ytbärgaren som tvingas konfronteras med detta, och mot de skadade som förväntar sig få kvalificerad hjälp? " Jag tycker det är bättre att anställa folk till sådana här uppgifter, dem behöver inte nödvändigtvis vara Yoff. Det skulle räcka med KB/PB/GB utbildning och sgt grad. Likadant vpl som sitter i vaktkurer runt om i landet. Där tycker jag oxå att det kan vara mer yrkespersonal och ändå behålla viss del av vpl. Kommer inte på mer befattningar nu...men jag är säker på att det kommer fler ifrån er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Håller med dig till fullo. Kan tänka mig att hela bevakningen av FM tas över av en sorts yrkessoldater, ser inget problem med det dock så klagar väl officersförbundet då. MP skulle väl också kunna anställas för att få högre kompetens på bevakningsplutonerna (vissa förband har MP-officerare). Räddningstjänsten i FV och marinen är ytterligare ett exempel. Inom FV är det tom på väg att bli en yrkeskår i stället för vpl på vissa flottiljer. Alla tjänster som kräver skarp tjänstgöring i fred skulle enligt min mening kunna förstärkas med yrkessoldater. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted October 20, 2002 Author Report Share Posted October 20, 2002 Precis det behöver inte vara yoff till allt. Mer MP på varje förband såsom det är utomlands. Mer yrkesoldater på freds skarpa tjänster, såsom vakt osv... Jag saknar lite åsikter ifrån er andra, ni är ovanligt tysta. Annars brukar ni hugga som kobror! ;) Håller ni alla med till fullo då, eller??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Jag håller med delvis. Visst att ta hand om döda och skadade bör utföras av utbildad personal men för att lära sig måste man träffa riktiga patienter annars kan man inte lära sig. Man kan komma till en viss nivå genom studier och övningar men när det gäller sjukvård så måste man göra det på riktigt. Friviliganställning efter GU är ett alternativ men vad är skillnaden? Att bli ytbärgare är frivilligt och alla vet vad som väntar dem. Vidare upplever jag att ytbärgare är mer mogna än vanliga värnpliktiga och borde ha större möjlighet att förbereda sig. Angående kvalificerad hjälp så är det inte ytbärgarens jobb att behandla utan att inleda första hjälpen och säkra patienten så att kvalificerade sjukvårdsresurser kan ta hand om patienten. När läkaren/Anestesi ssk börjar behandla så assisterar ytbärgaren genom att tex räcka fram intuberingsutrustning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Det viktiga måste vara att oavsett vem som hamnar i den situationen och blir utsatt för en "extrem" händelse, skall få tillgång till proffessionell hjälp vid en debrefing efteråt, på samma sätt som övrig vård och räddningspersonal. Det finns ett antal händelser där detta har visat sig nödvändigt, både inom FM och den civila akutvården inkl. räddningstjänst och polis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Bevaknings soldater skall, så vitt jag vet, försvinna, och ersättas av Falk, securitas eller linande, Pga sk grå arbetskraft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Bevaknings soldater skall, så vitt jag vet, försvinna, och ersättas av Falk, securitas eller linande, Pga sk grå arbetskraft. Det har jag inte hört talas om. Källa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Hmm... tror det var delvis Vplnytt, delvis något befäl.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Hmm... tror det var delvis Vplnytt, delvis något befäl.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.