Jump to content

Civila Skyddsobjekt i Sverige?

Recommended Posts

Någon som vet om det finns en lista på alla skyddsobjekt i t.e.x Stockholms län.

Måste vara hundratals kan jag tänka mig, men vore ändå roligt med en sån lista. På alla civila alltså?

Nån som vet, statliga byggnader, högteknologiska företag, elkraftverk etc.

• Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Måste vara hundratals kan jag tänka mig, men vore ändå roligt med en sån lista.

Tänk nu till lite här. Varför görs något till skyddsobjekt? Kan det vara för att man vill skydda det mot något? Till exempel sabotage eller spionage? Tycker du då att det vore en bra idé att publicera en lista över vilka objekt som man har bedömt vara så skyddsvärda att man gjort dem till skyddsobjekt?

Tänk nu till lite här. Varför görs något till skyddsobjekt? Kan det vara för att man vill skydda det mot något? Till exempel sabotage eller spionage? Tycker du då att det vore en bra idé att publicera en lista över vilka objekt som man har bedömt vara så skyddsvärda att man gjort dem till skyddsobjekt?

Vad som är skyddsobjekt är väl inte hemligt? Ifall skyddsobjekten vore så hemliga så skulle de inte vara utmärkta med stora gula skyltar som säger "STOPP! Skyddsobjekt"?

Vad som är skyddsobjekt är väl inte hemligt? Ifall skyddsobjekten vore så hemliga så skulle de inte vara utmärkta med stora gula skyltar som säger "STOPP! Skyddsobjekt"?

Gäller det även alla civila skyddsobjekt?

Sitter det skyltar även på dom?

Nja, Jag har inga åsikter om detta, men jag ser det inte helt otroligt att det finns en lista. Ett skyddsobjekt innebär en massa saker som allmänheten in får göra exempelvis fota eller beträda utan tillstånd.

Edited by Jonatan

Och skulle det vara så att det råder foto- eller tillträdesförbud så står det på repektive skyddsobjekt.

Man märker alltså det när/om man kommer dit.

Vissa byggnader kan även vara klassade som skyddsobjekt men ändå tillåta normalt tillträde under t.ex kontorstid.

Även om det nu finns en dylik lista är det inget som skall publiceras på detta forum.

*Better safe than sorry*

The Swede

BLÅGUL

Nja, Jag har inga åsikter om detta, men jag ser det inte helt otroligt att det finns en lista. Ett skyddsobjekt innebär en massa saker som allmänheten in får göra exempelvis fota eller beträda utan tillstånd.

En lista finns det nog allt, förmodligen flera dock så är det ju väldigt tveksamt om den är öppen.

Men är du så sugen på att veta så kan du ju begära ut den och se vad dem säger.

Nej, att ett enskilt skyddsobjekt är just det är sällan hemligt. Om inte annat så skulle det ta bort en del av nyttan med skyddsobjekt om man inte kan skylta dem. Men en sammanställning av alla skyddsobjekt i Stockholms län är något annat. Den informationen talar ju om exakt var de känsliga punkterna i länet finns.

Visst finns det en lista. Men den är knappast offentlig av ovanstående anledning. Som privatperson så får du veta allt du behöver av de skyltar som sitter där skyddsobjekten börjar.

Gäller det även alla civila skyddsobjekt?

Sitter det skyltar även på dom?

Ja, det sitter skyltar på dem med. Precis samma sort som på alla andra

skyddsobjekt. Till exempel hos oss på FOI. Det är ingen hemlighet men

det finns säkert andra som har ett högre skyddsvärde.

Så det finns även skyltar på justitdepartment och riksdagen t.e.x?

Riksdagen är inte skyddsobjekt. Däremot är det förberett för att bli skyddsobjekt när talmannen fattar beslut om detta.

Departementsbyggnaderna däremot är skyddsobjekt och är skyltade som sådana.

Riksdagen är inte skyddsobjekt. Däremot är det förberett för att bli skyddsobjekt när talmannen fattar beslut om detta.

Om jag inte minns fel och om det inte ändrats sen jag jobbade på regeringskansliet gäller detsamma departementen. Vi Jobbade normalt som ordningsvakter, dock beväpnade sådana (revolver 38 special om jag inte supit bort allt minne), men var även utbildade skyddsvakter om det skulle komma ett beslut.

/Svanberg

Om jag inte minns fel och om det inte ändrats sen jag jobbade på regeringskansliet gäller detsamma departementen. Vi Jobbade normalt som ordningsvakter, dock beväpnade sådana (revolver 38 special om jag inte supit bort allt minne), men var även utbildade skyddsvakter om det skulle komma ett beslut.

Det sitter skyddsobjektsskyltar på Rosenbad...

Från Länsstyrelsen i Västra Götalands län: Skydd av samhällsviktiga anläggningar.

Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. innehåller bestämmelser hur sådana objekt (skyddsobjekt) skall skyddas mot t.ex sabotage, terrorism och spioneri. Länsstyrelsen fattar beslut om civila skyddsobjekt medan Försvarsmakten beslutar om militära objekt.

Civila skyddsobjekt bevakas av polisen eller särskilt förordnad skyddsvakt.

OK, då har dom tillkommit sen våren 2003.

/Svanberg

I stand corrected. :baskerKav:

Jag hade kunnat svära på att jag sett skyddsobjektsskyltar på Rosenbad, men när jag gick förbi i dag så fanns där inga. Så det är uppenbarligen så att jag hade fel och Svanberg rätt, regeringskansliet är inte skyddsobjekt idag men väl förberett för att bli det vid behov.

/Svanberg

I stand corrected. :baskerKav:

Jag hade kunnat svära på att jag sett skyddsobjektsskyltar på Rosenbad, men när jag gick förbi i dag så fanns där inga. Så det är uppenbarligen så att jag hade fel och Svanberg rätt, regeringskansliet är inte skyddsobjekt idag men väl förberett för att bli det vid behov.

Var på fältövning i Stockholm i höstas, Rosenbad som jag förstod ÄR skyddsobjekt men utan skyltar (såg inga skyltar). Även så med andra byggnader runt om, som riksdagen mm..

Beväpnad vakt finns på flera civila objekt både med och utan skyltar.

Sen vet jag att dåvarande MD M och Sthlm avd (numera nedlagda) inventerade objekten i Sthlm län och det översteg 400 civila och militära objekt. Där sattes sedan prioriterings ordning vilka många inte kommer att bevakas.. Men det säger en hel den om vad mycket hv i forna MD M kommer att hamna.

/Svanberg

I stand corrected. ,O

Var på fältövning i Stockholm i höstas, Rosenbad som jag förstod ÄR skyddsobjekt men utan skyltar (såg inga skyltar). Även så med andra byggnader runt om, som riksdagen mm..

Beväpnad vakt finns på flera civila objekt både med och utan skyltar.

Sen vet jag att dåvarande MD M och Sthlm avd (numera nedlagda) inventerade objekten i Sthlm län och det översteg 400 civila och militära objekt. Där sattes sedan prioriterings ordning vilka många inte kommer att bevakas.. Men det säger en hel den om vad mycket hv i forna MD M kommer att hamna.

400 objekt i sthlm län låter inte mkt... När det gäller riksdagens byggnader så är det inte något skyddsobjekt, men det får förklaras som skyddsobjekt medgivande av talmannen. Sedan kan även SAMTLIGA statliga förvaltningsbyggnader förklaras som skyddsobjekt osv. Att det bara skulle finnas lite över 400 objekt i sthlm låter inte så troligt kan gissa att det kanske är en nolla till.. Sedan finns det en hel del byggnader och områden som kan vid händelse av krig eller andra hot förklaras som skyddsobjekt eftersom de har betydelse för totalförsvaret, och det är en ganska luddig beskrivning... Dock så gäller det att ägaren av området, byggnaden ger sitt medgivande ifall det är en annan ägare än staten...

Men vi ska inte spekulera om antalet objekt osv. eftersom det kan ge fingervisningar för fienden....

Edited by Fk Satan

Varför denna märkliga ordning?

Som du kanske såg lite längre ner så hade jag fel när jag påstod att regeringskansliet var skyltat som skyddsobjekt. Att riksdagen inte är skyddsobjekt i vanliga fall kan nog ha något att göra med att allmänheten inte ska förhindras tillträde till vår demokratis högborg.

Tog tillfället i akt att ringa Länsstyrelsen eftersom ingen tog min uppmaning.

En mycket trevlig kvinna upplyste mig om att beslut om civila skyddsobjekt inte är hemliga, utan en offentlig uppgift.

När jag frågade om jag kunde få en lista över alla civila skyddsobjekt så sa hon att deras policy var att inte lämna ut några sammanställningar. Men hon var osäker på om det skulle hålla för en rättslig prövning, så den som verkligen är intresserad kan dra det till sin spets så gör de säkert en snabbutredning på huruvida detta är korrekt.

Så, den nödvändiga informationen om de civila skyddsobjekten är inte klassad på något sätt. Den som sätter sig i arkivet och bläddrar ett par dagar kan helt lagligt göra en sammanställning på de civila skyddsobjekten i länet.

Det lät dessutom som om att civila skyddsobjekt var skyltade. "...de är ju ändå skyltade..." sa hon mellan två meningar. Men det får nog ses som osäkert.

Edited by Lättöl

Tog tillfället i akt att ringa Länsstyrelsen eftersom ingen tog min uppmaning.

En mycket trevlig kvinna upplyste mig om att beslut om civila skyddsobjekt inte är hemliga, utan en offentlig uppgift.

När jag frågade om jag kunde få en lista över alla civila skyddsobjekt så sa hon att deras policy var att inte lämna ut några sammanställningar. Men hon var osäker på om det skulle hålla för en rättslig prövning, så den som verkligen är intresserad kan dra det till sin spets så gör de säkert en snabbutredning på huruvida detta är korrekt.

Så, den nödvändiga informationen om de civila skyddsobjekten är inte klassad på något sätt. Den som sätter sig i arkivet och bläddrar ett par dagar kan helt lagligt göra en sammanställning på de civila skyddsobjekten i länet.

Det lät dessutom som om att civila skyddsobjekt var skyltade. "...de är ju ändå skyltade..." sa hon mellan två meningar. Men det får nog ses som osäkert.

Skulle just skriva det, men ni han före.

Civila skyddsobjekt är inte hemliga.

I stockholm är tex Radio o TV huset civila skyddsobjekt (Trodde det var ett skämt då jag fick syn på en vakt med sidovapen inne i radiohusets entre) alla större civila flygplatser är VÄL skyddsobjekt?

Sen är det väl skillnad på hur det ligger till i världen? T-banan är ju skyddsobjekt i krig har jag fått för mej att jag har hört någon gång, då borde den väl vara ett civilt skyddsobjekt när det inte är krig, eller..